Gå till innehåll

Köpa akvarium nytt eller begagnat?


n00RBERG

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Jag har varit intresserad av att starta ett saltvattenakvarium ett tag nu men har aldrig riktigt hittat något ställe där jag har kunnat köpa fiskar. Har nyligen börjat jobbat i Västerås där jag kunde hitta en affär som säljer saltvattenfiskar. Jag var dit och pratade lite om vad som krävs och vad man ska tänka på när det gäller saltvatten, vilket hjälpte en del. Det som jag dock mest är fundersam över är om jag borde köpa helt nya saker i butik vilket skulle kosta mig mellan 10-15 tusen beroende på lite storlek och kvalité/märke på utrustningen, eller är det okej att man köper akvarium och utrustning begagnat för att spara in pengar när man är ny på detta? Tänkte också fråga om någon vet om det är enkelt att sälja iväg saker begagnat om det skulle visa sig att man inte intresserad av att ha ett saltvattensakvarium? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Ja det blir betydligt billigare att köpa begagnat, även andrahandsvärdet på nya saker är lägre om du köper nytt och ångrar dig. Köper man begagnat får man å andra sidan se upp så inte glasrutor är repade och att utrustningen verkligen fungerar (en del säljare är nybörjare som inte själva vet).

En annan sak som fördyrar är onödigt avancerad utrustning, det gäller kanske särskilt LED-armaturer. Även kar gjorda speciellt för saltvatten (t ex med ytavrinning och sump) brukar vara extra dyra.

Du sparar även mycket pengar på att börja med ett litet kar (100 liter?). Om du sedan vill fortsätta med ett större kan du alltid använda det lilla karet som karantän, fraggkar eller liknande.

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt ok att köra på begagnad utrustning. Men som Christian sa så får man ju kolla att sakerna fungerar (som med allt begagnat man köper).
Det man kanske ska vara mest försiktig med är begagnad levande sten. Om den som haft den innan har t ex medicinerat fiskar med kopparbaserad medicin med den stenen i karet, så har den bundit koppar och det dör snäckor/räkor av...och snäckor vill man ju ha (städpatrull)!

Jag har köpt och sålt diverse saker av/till diverse personer här på Guiden, och jag skulle säga att här är folk ärliga. Så har du inte jättebråttom så håll koll på annonser/sätt ut en egen köpesannons så kommer det nog ut nåt kar till salu snart (även om sommaren är lite av en lågsäsong då folk har annat att göra).

Börja enkelt. Kar, pumpar, skummare och ljus.
Annat lull-lull som doserpump, ozon, UV mm kan vänta (om du någonsin kommer att behöva det öht).

Sent using Jedi mind-trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även med ny utrustning behöver det inte bli så dyrt, här är några förslag (priserna tagna på en höft). Köps allt begagnat blir det förstås ännu billigare. Skummaren och streampumpen nedan är av bra kvalitet, belysningen är i svagaste laget men räcker kanske för enklare koraller (inte Acropora) om inte karet är alltför högt:

100-liters Juwel-akvarium (stativ, värmare, filter och enkel belysning ingår): 2800:-
Skummare Tunze 9004: 1000:-
Programmerbar streampump Tunze 6040: 1000:-
Sand, salt, hydrometer (mäter salthalt och temperatur), vattentester: 1000:-
------------------------
Summa: 5800:-

En ännu billigare variant är att köpa begagnat kar och en enklare streampump. Om den medföljande belysningen är dålig (t ex T8-rör; minst två T5-rör kan eventuellt fungera) kan man kanske komplettera med en efektivare LED-armatur:

Begagnat 100-liters kar med ställning och belysning: 500:-?
Skummare Tunze 9004: 1000:-
Enkel streampump Tunze 6020: 500:-
Sand, salt, hydrometer (mäter salthalt och temperatur) vattentester: 1000:-
-----------------------
Summa: 3000:-

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Christian J sa:

Även med ny utrustning behöver det inte bli så dyrt, här är några förslag (priserna tagna på en höft). Köps allt begagnat blir det förstås ännu billigare. Skummaren och streampumpen nedan är av bra kvalitet, belysningen är i svagaste laget men räcker kanske för enklare koraller (inte Acropora) om inte karet är alltför högt:

100-liters Juwel-akvarium (stativ, värmare, filter och enkel belysning ingår): 2800:-
Skummare Tunze 9004: 1000:-
Programmerbar streampump Tunze 6040: 1000:-
Sand, salt, hydrometer (mäter salthalt och temperatur), vattentester: 1000:-
------------------------
Summa: 5800:-

En ännu billigare variant är att köpa begagnat kar och en enklare streampump. Om den medföljande belysningen är dålig (t ex T8-rör; minst två T5-rör kan eventuellt fungera) kan man kanske komplettera med en efektivare LED-armatur:

Begagnat 100-liters kar med ställning och belysning: 500:-?
Skummare Tunze 9004: 1000:-
Enkel streampump Tunze 6020: 500:-
Sand, salt, hydrometer (mäter salthalt och temperatur) vattentester: 1000:-
-----------------------
Summa: 3000:-

Vart har du hitta dessa priser? Har du någon länk till någon sida där man kanske kan kolla och jämföra priser? 

Samt är den utrustningen som du säger allt vad jag behöver? 

Vad jag kommer ihåg från när jag pratade med kille i affären så behövde jag flera utrustnings delar än det du har skrivit om jag förstod honom rätt.

Eller så kanske det är han som är en försäljare och vill sälja på mig dyrare saker? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, n00RBERG sa:

Vart har du hitta dessa priser? Har du någon länk till någon sida där man kanske kan kolla och jämföra priser? 

Samt är den utrustningen som du säger allt vad jag behöver? 

Vad jag kommer ihåg från när jag pratade med kille i affären så behövde jag flera utrustnings delar än det du har skrivit om jag förstod honom rätt.

Eller så kanske det är han som är en försäljare och vill sälja på mig dyrare saker? 

 

Nu har jag ingen aning om vilken butik det var så därför vill jag inte tycka något..men visst finns det säkert försäljare inom denna hobbyn också.

Sen kan det precis lila väl vara så att personen har en annan syn på att driva ett saltkar mot vad Christian har som skrev här.

En sanning är att det finns nästan lika många ypperliga sätt att driva ett kar på som det finns akvarister :)

 

Hobbyn är i mångt och mycket en prylhobby, han med mest grejer när han dör vinner (skämtsamt). Mycket är onödigt, mycket är onödigt dyrt, en del är absolut väsentligt och en del är relativt billiga sätt att förenkla skötseln och det dagliga livet hemma.

Om vi kallar Christians lista väsentliga saker så skulle jag lägga till en ATO, automatisk påfyllning.

 

Priser skiljer väldigt lite inom Sverige, det finns ett par butik med webshop. Längst ner på forumets startsida hittar du de som sponsrar föreningen och flera av de har shoppar.

Vill man gå ner ett kliv i pris och kvalité (kinaskit) så är fish-street .com ett hyfsat ställe men se till att handla från UK. I Tyskland finns också ett gäng butiker med webshop.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag rekommenderar också starkt att starta med begagnat, så slipper du börja gråta när du inser att något du köpt nytt har tappat halva sitt värde eller mer efter 2 veckor ;)

Sen är det alltid ett vågspel, det kan visa sig när du köper ett begagnat kar med "massor av utrustning", att det mesta sjunger på sista versen och/eller är billig skit från början. 

Satsa på ett begagnat kar, se medföljande utrustning som ett lotteri och var beredd att lägga lite mer pengar ganska snart.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, danne031 sa:

Och jag rekommenderar också starkt att starta med begagnat, så slipper du börja gråta när du inser att något du köpt nytt har tappat halva sitt värde eller mer efter 2 veckor ;)

Sen är det alltid ett vågspel, det kan visa sig när du köper ett begagnat kar med "massor av utrustning", att det mesta sjunger på sista versen och/eller är billig skit från början. 

Satsa på ett begagnat kar, se medföljande utrustning som ett lotteri och var beredd att lägga lite mer pengar ganska snart.

Funderar på att köpa själva karet begagnat för att spara en del pengar, det känns som att det är det säkraste att kunna köpa begagnat. 

Men det jag inte vet skillnaden på är vad jag måste ha och vad man kan ha om man känner för det. Skulle du kanske kunna berätta din syn på det? 

Om jag skulle kunna få ner antalet saker jag ska ha till akvariumet  så kommer ju kostnaden att sjunka också, självklart så kommer jag inte snåla in och skippa att köpa utrustning som krävs för att kunna sköta det riktigt.

Tänker mig att det kanske är en lagom blandning mellan begagnat och nytt kan vara aktuellt! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bör ha till ett kar 100L eller större:

salt, sten, belysning, saltmätare, värmare, streamer

Bra att lägga till: skummare, ato, tester

 

Det är ofantligt svårt att speca och säga rätt eller fel..

 

Personligen skulle jag alltid rekommendera att köpa ett komplett begagnat och lära sig med tiden vad som behövs bytas ut/uppgraderas. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor på västkusten men blev lite nyfiken på vad för butik du hittat, man känner ju till de flesta då det inte finns mång i landet :)

Inte så att jag vill dissa din på något sätt, men ha i åtanke att eftersom de verkar ha salt som en liten bisyssla till reptiler och sötvatten så kan deras kunskaper om salt vara begränsad. Om man vet vad man ska ha så är det säkert bra, men kunskap är antagligen säkrare att hitta exempelvis här ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, danne031 sa:

Jag bor på västkusten men blev lite nyfiken på vad för butik du hittat, man känner ju till de flesta då det inte finns mång i landet :)

Inte så att jag vill dissa din på något sätt, men ha i åtanke att eftersom de verkar ha salt som en liten bisyssla till reptiler och sötvatten så kan deras kunskaper om salt vara begränsad. Om man vet vad man ska ha så är det säkert bra, men kunskap är antagligen säkrare att hitta exempelvis här ;)

Butiken jag hittade ligger i Västerås och heter Zoohoo Djurbutiken, den var kanske inte den största men de hade 8 saltvattentankar i butiken när jag var där, de hade även mängder av sötvatten mycket fler än saltvatten. Det kan vara som du säger att de har det som en lite bisyssla mot sötvatten men killen jag pratade med hade då haft egna tankar mellan 200-600 liter, så han hade då haft egen erfarenhet av det, dock vet jag inte hur mycket erfarenhet han har. Men det kan säkert vara ett bra ställe att kunna köpa material och utrustning om jag vet vad jag ska ha för saker. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag skulle vara väldigt noggrann med om jag köpte begagnat vore glaset. Att efter ha lagt ner en massa tid och möda på att få till ett fint rev för att sedan när man börjar fokusera mer på detaljerna putsar glaset noggrant för att framhäva sin skapelse, då plötsligt upptäcka en massa repor och oklarheter i glaset. Det vore väldigt störande.

Köper man ett tomt akvarium med avlagringar här och där kan det vara svårt att upptäcka.

 

Jag är inte en perfektionist på något plan egentligen, men när man gjort ett vattenbyte och pysslat om lite och sedan gett rutorna en ordentlig putsning så ser det bara så bra ut med glas som knappt syns framför innehållet :)

 

Övrig utrustning är inte så noga. Det mesta går att fixa eller byta allt eftersom om det inte skulle vara till belåtenhet.  Möjligen att akvariebänken kan vara en plåga också att byta ut.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minuter sedan, Danne sa:

Det jag skulle vara väldigt noggrann med om jag köpte begagnat vore glaset. Att efter ha lagt ner en massa tid och möda på att få till ett fint rev för att sedan när man börjar fokusera mer på detaljerna putsar glaset noggrant för att framhäva sin skapelse, då plötsligt upptäcka en massa repor och oklarheter i glaset. Det vore väldigt störande.

Köper man ett tomt akvarium med avlagringar här och där kan det vara svårt att upptäcka.

 

Jag är inte en perfektionist på något plan egentligen, men när man gjort ett vattenbyte och pysslat om lite och sedan gett rutorna en ordentlig putsning så ser det bara så bra ut med glas som knappt syns framför innehållet :)

 

Övrig utrustning är inte så noga. Det mesta går att fixa eller byta allt eftersom om det inte skulle vara till belåtenhet.  Möjligen att akvariebänken kan vara en plåga också att byta ut.

Ska tänka på det om jag väljer att köpa ett begagnat akvarium :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 hours ago, n00RBERG said:

Vart har du hitta dessa priser? Har du någon länk till någon sida där man kanske kan kolla och jämföra priser?

Förutom forumsponsorernas webbutiker så finns det flera i t ex Tyskland, bland annat:

https://fish.aquaristic.net/

https://www.shop-meeresaquaristik.de/

https://www.sewatec.de/

 

Priserna där är ofta lite lägre, men eftersom frakt tillkommer lönar det sig bäst vid dyra beställningar.

 

Quote

Samt är den utrustningen som du säger allt vad jag behöver?

Jag tror det, om jag inte glömt något. Inredning tillkommer förstås (levande sten rekommenderas, kanske 5kg/100 liter?) plus lite småsaker som t ex håv, ett par hinkar, hävertslang, algskrapa.

 

Om du har otur är kranvattnet olämpligt för saltvattenskar (pga t ex koppar eller andra föroreningar), då kan en osmosanläggning behövas.

 

Kemiska vattentester (t ex KH, NO3, PO4) är det många som använder, men jag är inte säker på att tester alltid gör någon nytta i enklare kar. Dels visar de ofta fel, dels är det många som oroar sig i onödan över lite avvikande vattenvärden och tar till panikåtgärder som gör mer skada än nytta.

 

4 hours ago, danne031 said:

Sen kan det precis lila väl vara så att personen har en annan syn på att driva ett saltkar mot vad Christian har som skrev här.

Ja jag försökte ju hålla nere priset i min lista (förutom för skummaren och den dyrare streampumpen, som är toppkvalité för ett 100-liters kar vad jag vet). Dessutom är tanken att detta enkla kar med tiden byts ut mot ett större, så jag har inte tagit någon hänsyn till utseendet (utrustningen sitter tex fullt synlig i karet).

 

Många menar även att större vattenvolym ger en stabilare miljö, jag vet inte om det verkligen stämmer men utrustningen (särskilt belysning) blir samtidigt mycket dyrare.

 

Quote

Om vi kallar Christians lista väsentliga saker så skulle jag lägga till en ATO, automatisk påfyllning.

Ja det är en praktisk/bekväm apparat men absolut inte väsentlig (såvida man inte håller stenkoraller och doserar kalcium i form av kalkvatten genom den). För djuren bör det gå lika bra om man fyller på avdunstat vatten för hand några gånger i veckan. 

 

Man kan även mäta salthalt enklare och noggrannare med en dyrare refraktometer, använda två streampumpar istället för en, välja en bättre algskrapa  osv... :-)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, Christian J sa:

Om du har otur är kranvattnet olämpligt för saltvattenskar (pga t ex koppar eller andra föroreningar), då kan en osmosanläggning behövas.

Okej, när jag pratade med personen i butiken så fick han det att låta som att en osmosanläggning var ett måste då kranvattnet håller mycket lägre kvalité, jag kanske missförstod honom. Fungerar alltså kranvatten okej om jag tillsätter saltet korrekt? Hur ska jag veta om kranvattnet inte är lämpligt att det skulle ha föroreningar eller koppar i sig? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, n00RBERG said:

Okej, när jag pratade med personen i butiken så fick han det att låta som att en osmosanläggning var ett måste då kranvattnet håller mycket lägre kvalité, jag kanske missförstod honom. Fungerar alltså kranvatten okej om jag tillsätter saltet korrekt? Hur ska jag veta om kranvattnet inte är lämpligt att det skulle ha föroreningar eller koppar i sig?

Det varierar beroende på var man bor. Enligt din profil bor du i Borlänge, jag har ingen aning om hurdant vattnet är där men det kanske någon annan kan svara på t ex @Lasse ?

 

Dels kan vattnet från vattenverket vara tveksamt (i Göteborg där jag bor är det OK), dels sägs det att nya kopparledningar i den egna bostaden kan avge koppar (även om jag aldrig hört talas om något konkret fall av sådan kopparförgiftning). Även bly kan tydligen medfölja om man använder varmt ledningsvatten (vilket man kanske bör undvika).

 

Det finns vattentester för koppar i zoobutiker, eller så kan man köpa ett Triton-test: https://www.triton.de/en/articles/how-to-get-your-aquarium-tested/ vilket testar många fler ämnen (dock ej nitrat tror jag, till skillnad från konkurrenten ATI: http://atiaquaristik.com/en/?one_page_portfolio=icp-oes-analyse ).

 

Det finns även de som använder osmos som en extra säkerhet, trots att deras kranvatten är bra (detta är något som diskuteras ibland även här på forumet), så det är inte nödvändigtvis fel av en säljare att rekommendera det.

 

 

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Christian J sa:

Det varierar beroende på var man bor. Enligt din profil bor du i Borlänge, jag har ingen aning om hurdant vattnet är där men det kanske någon annan kan svara på t ex @Lasse ?

Jag bor utanför Västerås just nu, har för vana att skriva Borlänge då jag har bott där i ca 4-5 år och har nyss flyttat därifrån, har redigerat detta nu. 

 

9 timmar sedan, Christian J sa:

Det finns vattentester för koppar i zoobutiker, eller så kan man köpa ett Triton-test: https://www.triton.de/en/articles/how-to-get-your-aquarium-tested/ vilket testar många fler ämnen (dock ej nitrat tror jag, till skillnad från konkurrenten ATI: http://atiaquaristik.com/en/?one_page_portfolio=icp-oes-analyse ).

Detta är alltså tester som jag kan göra det själv för att se om det är lämpligt eller inte. Men måste man skicka iväg det på analyserin?

Finns det tester som man kan se resultatet direkt hemma? Det kanske är super dyrt dock... 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du hittat filen som heter saltvattenskemi för dummies?

Den är mycket väl värd att spara, jag har den utskriven i soffbordet och öppnar den fortfarande ibland efter 8 år, klart bättre än Bibeln :)

Den lär dig vilka grundläggande parametrar man kan och bör ha koll på, och varför. Många av dom gör man själv hemma.

 

Sen finns det en relativt ny (inom hobbyn), teknik som går ut på att man betalar desto mer och skickar in ett vattenprov till labb som ger dig många fler parametrar. Inte något för nybörjaren enligt min mening. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, danne031 sa:

Har du hittat filen som heter saltvattenskemi för dummies?

Den är mycket väl värd att spara, jag har den utskriven i soffbordet och öppnar den fortfarande ibland efter 8 år, klart bättre än Bibeln :)

Den lär dig vilka grundläggande parametrar man kan och bör ha koll på, och varför. Många av dom gör man själv hemma.

 

Sen finns det en relativt ny (inom hobbyn), teknik som går ut på att man betalar desto mer och skickar in ett vattenprov till labb som ger dig många fler parametrar. Inte något för nybörjaren enligt min mening. 

Visste inte om detta men hittade den när du sa det! Har laddat  ner den nu,  ska kolla igen om den! 

Tack! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, n00RBERG said:

Detta är alltså tester som jag kan göra det själv för att se om det är lämpligt eller inte. Men måste man skicka iväg det på analyserin?

Finns det tester som man kan se resultatet direkt hemma? Det kanske är super dyrt dock...

Triton-testet skickar man iväg (har inte provat själv), det kostar drygt 300:- per gång. Salifert, Seachem och JBL har testkit för koppar som man kan göra själv. Men kolla annars med andra akvarister i Västerås, om de kan hålla sötvattensräkor är säkert det kommunala vattnet OK, och om dina egna vattenledningar inte är alltför nya är de säkert OK med.

 

43 minutes ago, danne031 said:

Sen finns det en relativt ny (inom hobbyn), teknik som går ut på att man betalar desto mer och skickar in ett vattenprov till labb som ger dig många fler parametrar. Inte något för nybörjaren enligt min mening. 

Instämmer, tänkte mest för att kolla kranvattnet vid eventuell tveksamhet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, stigigemla sa:

Salifert med fler koppartester är gjorda för att kolla kopparhalten vid medicinering.

Det är flera hundra gånger mer än vad man vill ha i ett revakvarium.

Menar du att kopparhalten i vattnet är oftast mer än vad man ska ha i ett saltvattensakvarium? 

Eller menar du att man ska köpa ett sådant test från det märket och sedan kolla om det är en korrekt kopparhalt i vattnet innan man startar ett akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under nybörjarhörnan finns en tråd om att starta ett lowtech saltvatten. (Av Lasse)

 

Jag körde själv på denna med ett juwel lido120. Förutom själva utrustningen så kompletterade jag med jebao wavemaker för 500kr. Ingen skummare. I början körde jag med kranvatten (stockholmsvatten) och vanliga daylight lysrör som följde med akvariet. Nu har jag bytt ut rören mot "saltrör" och även skaffat en billig osmosanläggning för 600kr. Jag la å andra sidan mycket pengar på 10kg högkvalitet levandesten. 

 

Innan jag läste den guiden hade jag fått för mig att man måste ha massa teknik. Men inte för ett enklare kar med låg belastning. (Sen finns ju alltid risken att man tycker det är kul och då börjar man fundera på att köpa in massa dyra koraller/doserpumpar m.m)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Qurex sa:

Under nybörjarhörnan finns en tråd om att starta ett lowtech saltvatten. (Av Lasse)

 

Jag körde själv på denna med ett juwel lido120. Förutom själva utrustningen så kompletterade jag med jebao wavemaker för 500kr. Ingen skummare. I början körde jag med kranvatten (stockholmsvatten) och vanliga daylight lysrör som följde med akvariet. Nu har jag bytt ut rören mot "saltrör" och även skaffat en billig osmosanläggning för 600kr. Jag la å andra sidan mycket pengar på 10kg högkvalitet levandesten. 

 

Innan jag läste den guiden hade jag fått för mig att man måste ha massa teknik. Men inte för ett enklare kar med låg belastning. (Sen finns ju alltid risken att man tycker det är kul och då börjar man fundera på att köpa in massa dyra koraller/doserpumpar m.m)

Tack för tipset, ska kolla upp det! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...