Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

webdiddy

Hur ofta rengör ni sumpen, refugium.

8 inlägg i detta ämne

Postad (redigerade)

Har ett tag nu kör med både riktigt sump och refugium.

Har sett att det har börjat samlas "detritus" (svenskt ord) i både sumpen och refugimet.

Då jag har skummaren i sumpen brukar jag ta en större turkeybaster och blåsa runt lite bland detritusen så den virvlar upp och så att skummaren ska få större möjlighet att ta den. Red seas mesh strumpor som jag har nu verkar släppa igenom en del skit, man borde kanske uppgradera till de där som inte är mesh.

Jag är nyfiken på hur ni gör?

Redigerad av webdiddy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar - aldrig - skördar från refugiet men rengör - aldrig. Samma med sump och avrinningsbox. Inte rengjord på två år. gott om bra saker i dessa

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här. Aldrig.
Jag har refugiet först i sumpen så där hamnar alla godbitar från storkaret, och det är en uppsjö av olika kryp som lever där och rensar ur. Det är minst lika roligt att ta en rödlampa och lägga sig på golvet och titta in i refugiet som att titta på korallerna en halvmeter ovanför

Sent using Jedi mind-trick.

3 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har lite olika system med olika varianter av sumpar och refugier. De flesta låter jag vara, nån sump är lätt att suga ren så den blir rengjord ibland. 

Refugierna låter jag vara, bara skördar lite alger ibland. 

Det ska bli roligt att se hur refugiet i ett av våra SPS-kar ser ut i höst när det ska flyttas. Det är ca 2000 liter med algodlig hängande i korgar på ytan och bubblor som cirkulation(är ett gammalt akvarium som vi kopplade på till ett 1500 liters korallakvarium). Har för mig att jag dumpade i lite stenar i botten när vi startade det. Har puttrat på i runt 4,5 år nu utan rengöring :) Displayen är akvariet på bilden nedan: 

IMG_5546.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay, tack för infon, då tolkar jag det som om jag inte behöver bry mig så mycket, forsätter nog med att blåsa bort lite detritus (vad heter det på svenska?) då och då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, webdiddy sa:

Okay, tack för infon, då tolkar jag det som om jag inte behöver bry mig så mycket, forsätter nog med att blåsa bort lite detritus (vad heter det på svenska?) då och då.

Det heter detritus på svenska också. Fast uttalas inte lika tufft som på engelska :) 

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl detritus på svenska också? Är ju en term inom biologin för dött organiskt material.

Jag har blåst rent sumpen ordentligt en gång på nu snart 1 år men avrinningen och allt det har jag låtit vara :) 

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag rengjorde idag sumpen (för första gången ska tilläggas). Den var full av skit, mestadels damm från när jag lade i sand, som jag visst hade rengjort men inte tillräckligt tydligen. Sen hade det stänkt balling på väggarna så det var inte så snyggt. Nu är det rent iallafall! 

DD100840-C503-416E-9042-89070E7057C0.jpeg

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu