Gå till innehåll

Hur ofta rengör ni sumpen, refugium.


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Har ett tag nu kör med både riktigt sump och refugium.

Har sett att det har börjat samlas "detritus" (svenskt ord) i både sumpen och refugimet.

Då jag har skummaren i sumpen brukar jag ta en större turkeybaster och blåsa runt lite bland detritusen så den virvlar upp och så att skummaren ska få större möjlighet att ta den. Red seas mesh strumpor som jag har nu verkar släppa igenom en del skit, man borde kanske uppgradera till de där som inte är mesh.

 

Jag är nyfiken på hur ni gör?

Ändrat av webdiddy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma här. Aldrig.
Jag har refugiet först i sumpen så där hamnar alla godbitar från storkaret, och det är en uppsjö av olika kryp som lever där och rensar ur. Det är minst lika roligt att ta en rödlampa och lägga sig på golvet och titta in i refugiet som att titta på korallerna en halvmeter ovanför

Sent using Jedi mind-trick.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har lite olika system med olika varianter av sumpar och refugier. De flesta låter jag vara, nån sump är lätt att suga ren så den blir rengjord ibland. 

Refugierna låter jag vara, bara skördar lite alger ibland. 

 

Det ska bli roligt att se hur refugiet i ett av våra SPS-kar ser ut i höst när det ska flyttas. Det är ca 2000 liter med algodlig hängande i korgar på ytan och bubblor som cirkulation(är ett gammalt akvarium som vi kopplade på till ett 1500 liters korallakvarium). Har för mig att jag dumpade i lite stenar i botten när vi startade det. Har puttrat på i runt 4,5 år nu utan rengöring :) Displayen är akvariet på bilden nedan: 

 

IMG_5546.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, webdiddy sa:

Okay, tack för infon, då tolkar jag det som om jag inte behöver bry mig så mycket, forsätter nog med att blåsa bort lite detritus (vad heter det på svenska?) då och då.

Det heter detritus på svenska också. Fast uttalas inte lika tufft som på engelska :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rengjorde idag sumpen (för första gången ska tilläggas). Den var full av skit, mestadels damm från när jag lade i sand, som jag visst hade rengjort men inte tillräckligt tydligen. Sen hade det stänkt balling på väggarna så det var inte så snyggt. Nu är det rent iallafall! 

DD100840-C503-416E-9042-89070E7057C0.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...