Gå till innehåll

Hur långt ner ska rören gå i sumpen?


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Hur långt ner ska huvudröret och nödröret vara i sumpen?

Läste något någonstans om att huvudröret ska vara 1-2cm under vattennivån. Om det var för djupt så orkade inte häverten dra igång igen om man stoppade den. 

Stämmer det bra?

 

Antar att man vill ha nödröret till att nätt och jämnt bryta ytan så att det plaskar och har sig om det börja gå vatten i det?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Vet inte hur långt ner de "ska" gå, men jag har både huvud- och nödröret två centimeter under ytan och det funkar kanon.
Iaf för mig så plaskar det gott och väl så det hörs ändå då det rinner lite i nödröret!

Sent using Jedi mind-trick.
 

Plaskar det ifrån huvudröret oxå? Tänkte att försöka få ett så tyst system som möjligt :) 

Jag tänkte sätta huvudröret strax ovanför vattenytan i boxen så där kommer inte gå något vatten, bara om nivån i boxen stiger säg 5mm eller nåt. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Minns jag rätt så gjorde jag enligt http://gmacreef.com/herbie-overflow-reef-tank-plumbing-method-basics/ rakt av...

Sent using Jedi mind-trick.
 

Bra, jag gillar ninjor :) 

Tänkte oxå först göra som dom skrivit i länken. 

Fick tipset att låta röret sticka upp strax över normal vattennivå i boxen och därmed aldrig användas. När det väl blir stop i huvudröret och nivån stiger i boxen så aktiveras nödröret och för ett jäkla liv. 

 

Huvudröret blev jag tipsad om att göra enligt bifogad bild. Ett litet hål i toppen med en slang på för ljuddämpning. En korg runt intaget så jag förhindrar större snäckor att ta sig ner. 

EAC82CBB-1611-4042-8278-A19DFFC98939.jpeg.34224e4cadfe5d4805be3eb8fe2f5f44.jpeg

Röret är nu bara nerstucket så där finns möjligheter för ändring om jag får invändningar på min tänkta lösning. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Lite som ett Bean Animal då..?
Blir det bra med en slang på huvudröret sådär? Det borde väl kunna suga luft även vid normal användning och riskera att slurpa en del?

Sent using Jedi mind-trick.
 

Var tvungen att googla :D 

På bean animal så är det nödröret som är konstruerat såhär. Men jag kommer ha det som huvudrör. 

Vad gäller luft vet jag ej. 

Du menar att röret skulle varit helt under ytan?

Det går som sagt bra för mig att modifiera om det skulle visa sig vara en dålig konstruktion. 

 

Tänkte nämligen bara ha rören nedstuckna utan att limma när jag drar igång allt. 

Om jag ser att det fungerar så tömmer jag ut vatten ur boxen och limmar dit rören. Nu i efterhand önskar jag att där satt unioner på båda rören ner för enklare modifiering.

 

Man kanske skulle tömt ut boxen. Skruvat av rören och limmat dit unioner?

 

Hur är det med att limma nära vattnet? Finns det risk att vattnet absorberar ångor från tangiten?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen egen erfarenhet av den där konstruktionen så jag kan inte säga nåt säkert om vad som blir bra eller inte.
Men personligen skulle jag nog hålla mig till nåt beprövat och inte göra några ändringar....

Jag har insugskorg på både huvud- och nödrör och de är limmade på en skravmuff som sedan sitter löst på själva röret så de är enkla att bara dra upp och göra rent (det fastnar små snäckor mm i dem så det behövs med jämna mellanrum).

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Jag har ingen egen erfarenhet av den där konstruktionen så jag kan inte säga nåt säkert om vad som blir bra eller inte.
Men personligen skulle jag nog hålla mig till nåt beprövat och inte göra några ändringar....

Jag har insugskorg på både huvud- och nödrör och de är limmade på en skravmuff som sedan sitter löst på själva röret så de är enkla att bara dra upp och göra rent (det fastnar små snäckor mm i dem så det behövs med jämna mellanrum).

Sent using Jedi mind-trick.
 

Det ligger väl iofs en poäng i det. 

 

Vågar du dig på en gissning angående hur pass en union bromsar flödet på returen och om det går bra att limma med tangit nära vattnet eller om jag kanske bör tömma boxen och sätta union på huvud och returröret?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Kan inte svara pålitligt på det, men en gissning är att en union är försumbar mht flödet och att limma nära vatten är ok bara du inte slabbar ner rengöring/ohärdad Tangit i vattnet...

Sent using Jedi mind-trick.
 

Tack för alla svar. 

Kommer vara väldigt försiktig om det blir limning med rören i boxen. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar. 
Kommer vara väldigt försiktig om det blir limning med rören i boxen. 
Mvh
Kim
Limma inte rören i boxen, behövs inte, försvårar rengöring och ändringar om det behövs, vill du ha det hyfsat tätt så kör med lite vanlig gängtejp det räcker gott

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, MattiasN sa:

Limma inte rören i boxen, behövs inte, försvårar rengöring och ändringar om det behövs, vill du ha det hyfsat tätt så kör med lite vanlig gängtejp det räcker gott

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Du menar alltså att linda gängtejp på ett vanligt rör och trycka ner det i limmuffen?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kim , det enda rör du ska limma i ytavrinningen är röret från pumpen , trycksidan , om du är som på bilden med ditt rör ner i sumpen drar du med luft ner , du kommer att få saltvandring i hela sump skåpet  , dvs du får saltkakor över allt och onödigt mycket att städa , på huvud röret ner sätter du ett galler rör ,

ett skydd så inget kan fastna , i botten vid filter sockan kan du sätta en muff i rätt storlek ,

sen sågar du till små rör stumpar som du värme och klämmer i hop lite ,till slut hittar du rätt storlek , då slipper du sätta en kran på ner loppet , 

på säkerhets röret sätter du en muff ca 10cm under din nivå i ytboxen , sen kapar du rör stupar tills du hittar rätt nivå i ytboxen ,

det röret har jag alltid sågat 45 grader i toppen för att få det rätt ,

på röret upp efter första 90 böjen sätter du ett T kors som går ner i sumpen , på det röret ska det sitta en kran ,

det räcker oftast med en 12-20mm kran , den är till för att fintrimma nivån i ytboxen ,

om du sätter den under vatten ytan i sumpen kan du ta viken kran som helst då den inte beöver vara tät , 

använd det röret som är till höger som säkerhets rör ,det som är störst , ett 25mm rör med hävert är ca 3000l/h 

glöm inte slangklämmor och glöm inte att borra röret från pumpen i karet , ett par hål strax under vatten ytan när systemet är i gång , så att du kan bryta häverten , 

mvh stefan

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Kimozabe sa:

Eftersom det är min tråd så kör jag några off topic frågor oxå :) 

@Slanten eller någon annan :D, hur mycket flöde förlorar jag om jag sätter en union på den ”raka” biten (horisontella) från returenens, om jag ens förlorar något?

 

Kim 

 

Det är ett försumbart tryckfall över en union, så det är bara att sätta dit en

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med din konstruktion får du ingen hävert på huvudröret. 

 

Här ser du rören i mitt avrinningsfack

 

Från höger Vatten upp - limmat

Mitten reserven/nödröret - slutar där du vill ha vattenivån i avrinningsboxen. Bara tätad med gängtape i muffen vid botten.

Höger - hävertröret - kapat rätt långt ner

 

pic 7.jpg

 

 

Kapningen långt ner är för att konstruktionen under här är istoppad i det röret (sitter en muff från en rörände på konstruktionen). Överdelen på böjen hamnar ca 6-7 cm under tänkt avrinningsnivå i boxen. På ovansidan av det lilla rör som förbinder 90 gradarna är det borrat ett 5 mm hål. detta därför att när man stänger av returen så skall det suga luft där för att stoppa häverten. 

 

För flödet igenom häverten kan göra som Stefan föreslår, vilket fungerar bra, eller sätta en membranventil/slussventil - vilket IMO fungerar bättre. 

 

siphone.jpg

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren @Stefan molin och @Lasse

Kommer köra med kran, fungerar inte det får det bli membranventil men då flera skrivit att dom går sönder/sätter igen så testar jag med kran. 

 

@Lasse går det att på ett enkelt sätt förklara varför jag inte kan ha huvudröret så som jag tänk? Jag menar är där en öppning så kommer ju vattnet vilja ta den vägen. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kim , din lösning kommer fungerar , det blir som på den nedersta filmen , onödigt mycket ljud men det fungerar 

 mitten filmen är ett Herbie system igång , med huvud rör och säkerhets rör , 

ur säkerhets röret ska det bara komma lite vatten ,eller bara jämna ut vatten ytan om du kör med en wave pump 

och den översta filmen är när man fintrimmar nivån i ytboxen , men har lite olika rörstumpar tills man hittar rätt nivå på säkerhets röret ,

det är den rörstumpen  som bestämmer nivån i ytboxen 

man tröttnar ganska snabbt på onödiga ljud , 

och PVC går alltid att ta isär igen om det är limmat , det är bara att såga isär vid lim delen och värma upp det inre  röret och vrida loss med en spetsig tång ,

mvh stefan 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...