Gå till innehåll

Kalkalger på levande snäckor i naturen?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Jag köpte just lite nya snäckor, och noterade att de helt saknar kalkalgväxt på skalen. Mina äldre snäckor är däremot oftast helt övervuxna. Har inte tänkt på detta förut, men är det normalt att levande snäckor i naturen är helt fria från kalkalger, och hur kommer det sig i så fall?

 

Det kan väl knappast vara algätare som betar av dem så att inte ett spår finns kvar. Vissa snäckarter (t ex Cypraea) kan visserligen rengöra skalet, men inte de vanliga akvariearterna väl? En teori är att våra akvarier är överfyllda med kalkalgfragment som fäster överallt, medan de har betydligt svårare att sprida sig i naturen pga de större vattenvolymerna. En annan teori kan vara att snäckorna kommer från platser med väldigt lite kalkalger, t ex sjögräsängar.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett direktimporterade Trochus både utan och med kalkalger. Bägge äter alger lika bra IMO. Tror inte man kan använda avsaknanden/förekomsten av kalkalger på nyimporterat som bedömningsfaktor om snäckan äter alger eller inte.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Lasse said:

Bägge äter alger lika bra IMO. Tror inte man kan använda avsaknanden/förekomsten av kalkalger på nyimporterat som bedömningsfaktor om snäckan äter alger eller inte.

Nej jag syftade på andra djur som skulle kunna hålla snäckor rena från kalkalger. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minuter sedan, Christian J sa:

Nej jag syftade på andra djur som skulle kunna hålla snäckor rena från kalkalger. :-)

 Okey - då missuppfattade jag dig :) Jag trodde att du ville ha det som ett tecken på att de inte vart på solbelysta ställen.

 

En gång hade jag ett par punkter med mycket långa håralger (1-2 cm). Dessa punkter kröp omkring - algerna satt faktiskt på två snäckor - gör övrigt inte en alg :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 6/10/2018 at 4:27 PM, Lasse said:

 Okey - då missuppfattade jag dig :) Jag trodde att du ville ha det som ett tecken på att de inte vart på solbelysta ställen.

Det gav mig en idé till. Kanske många snäckor bara kommer fram och betar på nätterna, och gömmer sig i skuggan på dagarna (därav ingen algväxt)? Det finns väl ofta fler mörka gömställen på ett rev än i ett kar. Å andra sidan borde sådana snäckor vara svårare att hitta för fångstmännen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid upplevt att snäckor man oftast har i akvariet är mer nattaktiva, högst troligen för att färre predatorer är aktiva under natten i revet. Mina jag har nu gör inte många drag under dagtid men mot kvällen börjar de åka fram och tillbaka i ordentlig fart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De få gånger jag sett snäckor vid dykning har det varit vid skymning eller under nattdyk. Det är ju inte heller direkt ovanligt att se folk gå omkring på revet med lampa och plocka snäckor och liknande när det är mörkt, tänker att det finns ett samband.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...