Gå till innehåll

Balling


jeber

Rekommenderade inlägg

Tänkte börja med balling men vet inte vilken som är lättast? Har kollat runt lite men blev inte bättre för det. Har blandat sps, lps och mjukisar i karet. KH droppar 0.6/ dag CA ca 20 men MG ändrar sig nästan inget.

 

Funderar även på att testa något annat salt, kör blue treasure nu. Tips på något annat som funkar med kranvatten?

 

// Jesper

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill rekommendera något ballingsystem där du ska dosera lika mycket från alla flaskor/dunkar. Då blir vardagen lite enklare genom att du oftast klarar dig med att mäta endast kh. 

Välj salt med låga värden om du kör kranvatten, titta på tillverkarens faktaruta, ett exempel är Red Sea blå hink, i motsats till Red Sea Pro som har höga värden. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill rekommendera något ballingsystem där du ska dosera lika mycket från alla flaskor/dunkar. Då blir vardagen lite enklare genom att du oftast klarar dig med att mäta endast kh. 
Välj salt med låga värden om du kör kranvatten, titta på tillverkarens faktaruta, ett exempel är Red Sea blå hink, i motsats till Red Sea Pro som har höga värden. 


Låter bra men finns det inte en risk att CA och MG blir lite högt då det är mest KH som droppar? Eller det går bra ändå?

Tackar för enkelt svar om saltet!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, jeber sa:

 


Låter bra men finns det inte en risk att CA och MG blir lite högt då det är mest KH som droppar? Eller det går bra ändå?

Tackar för enkelt svar om saltet!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Se först till att korrigera kh, ca och mg innan du börjar. Sen är det bara att rulla på :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har nu kört core7 ett tag och det funkar prima. Två funderingar, behöver jag tillsätta något mer?

Kommer bli dyrt i längden att köra core7 finns det något likvärdigt (lika bra) som man kan blanda själv?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, jeber sa:

Har nu kört core7 ett tag och det funkar prima. Två funderingar, behöver jag tillsätta något mer?

Kommer bli dyrt i längden att köra core7 finns det något likvärdigt (lika bra) som man kan blanda själv?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag vet inte vad core7 är men jag kör balling med kemikalier från Ocean-akvarium, det är pulver som du blandar själv. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I och med att du kör med BT och vattenledningsvatten har du rätt skruvade värden på bytesvattnet.

Core 7 är beräknat för att köras i ett system utan vattenbyten med regelbundna Tritontester så att man kan justera om något värde driver i väg.

 

Jag skulle köra kalcium, kH och magnesium med separata doseringar så att det går att korrigera vattenbytesvattnet. Dosera varje dag och mäta vattnet varannan vecka. (kH, Ca och Mg) Och ta ett tritontest då och då för att korrigera bland annat kalium och strontium. Och tillsätta spårämnen.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad core7 är men jag kör balling med kemikalier från Ocean-akvarium, det är pulver som du blandar själv. 
Mvh
Kim


Men då måste du även tillsätta övriga spårämnen? Vanlig balling hjälper väl bara till med KH, ca och mg?
Mvh Jesper


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bara dåliga erfarenheter av triton kore7 
funkade inte för mej och blev skit dyrt 
mvh Denny


Det som jag märkt är att värdena är mer stabila och att tillväxten ökat. Men som sagt ganska dyrt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I och med att du kör med BT och vattenledningsvatten har du rätt skruvade värden på bytesvattnet.
Core 7 är beräknat för att köras i ett system utan vattenbyten med regelbundna Tritontester så att man kan justera om något värde driver i väg.
 
Jag skulle köra kalcium, kH och magnesium med separata doseringar så att det går att korrigera vattenbytesvattnet. Dosera varje dag och mäta vattnet varannan vecka. (kH, Ca och Mg) Och ta ett tritontest då och då för att korrigera bland annat kalium och strontium. Och tillsätta spårämnen.
 


Körde ett tritontest i våras och det var helt okej för att köra med kranvatten tänker om jag kör vanlig balling går jag miste om en hel del spårämnen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minuter sedan, jeber sa:

 


Körde ett tritontest i våras och det var helt okej för att köra med kranvatten emoji4.png tänker om jag kör vanlig balling går jag miste om en hel del spårämnen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Är väldigt ny på detta men där är ju spårämne att slå i dom olika dunkarna. Men mycket möjligt att där kommer saknas något. 

 

Edit: såg inte att Stig svarat dig :) 

 

Mvh

Kim

 

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det natriumkloridfria saltet innehåller spårämnen i den mängd som motsvarar de som skulle vara i den mängd saltvatten som det skall komplettera till.
Det innehåller inte spårämnen i den mängd som korallerna tagit upp i sin tillväxt. Det är de som vi behöver ersätta.


Då hänger jag med lite bättre, tackar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört Tritons Core7 nu i snart ett år. Allt funkar perfekt och värdena håller sig rejält stadiga. Man behöver ju inte tillsätta några andra spårämnen eftersom allt finns i flaskorna. Det enda jag gör är att köpa ett nytt set med flaskor var tredje månad för 339:- och ett Tritontest varannan månad. Det tycker jag är en riktigt billig kostnad.

 

Sen har ju Triton gått över till pulverform på 3a och 3b då tetrapacken inte klarade av vätskorna utan började läcka.  

Ändrat av Christian_N
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört Tritons Core7 nu i snart ett år. Allt funkar perfekt och värdena håller sig rejält stadiga. Man behöver ju inte tillsätta några andra spårämnen eftersom allt finns i flaskorna. Det enda jag gör är att köpa ett nytt set med flaskor var tredje månad för 339:- och ett Tritontest varannan månad. Det tycker jag är en riktigt billig kostnad.
 
Sen har ju Triton gått över till pulverform på 3a och 3b då tetrapacken inte klarade av vätskorna utan började läcka.  


Tyckte med det kändes som ett överkomligt pris men det finns säkert andra för billigare peng
Måste köpa nya flaskor var anan månad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Tyckte med det kändes som ett överkomligt pris men det finns säkert andra för billigare peng
Måste köpa nya flaskor var anan månad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag körde Balling light förut men jag tyckte aldrig att jag fick någon riktig ordning på det. Sen fick jag ju köpa Fauna Marins spårämnen och slå i. Så jag tycker Core7 är mer prisvärt
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...