Gå till innehåll

kraftig lukt


Johan254

Rekommenderade inlägg

Märkte igår en ganska frän lukt ifrån akvariet, det luktar inget i sumpen, utan det kommer när fläkten går igång för att sänka temperaturen, pendlar nu mellan 26-25 grader (jag mäter högt upp i akvariet vilket innebär att det är kallare längre ner?)

 

det luktar ruttet ägg och ganska kraftigt nu, har massa fönster öppna.

 

mätvärden.

 

salt, 1.030 (ska sänka detta)

fosfat, 0,26 (hannah)

nitrit 0

nitrat 25

calcium 375

magnesium 1140

kh 6.0

 

Jag har ganska mycket sand på botten, ett hörne säkert över 10 cm och en bit in i akvariet.

 

Min sjöborre dog för ett tag sen, hamnade uppochner och jag såg det försent, tog upp skalet idag, tomt.

min diamondwatch goby har jag inte sett på en vecka sökert, jag såg honom innan dess och han såg väldigt mager ut.

jag har en större fisk som också filtrerar sand i gälarna eller vad dom gör som mobbat denna stackars goby en hel del så han har inte fått vara med vid matningarna.

resten av fiskarna ser ok ut, korallerna lever. har dock svårt att hålla liv i knappar o sånt, acaner, dom dör så fort jag sätter i dom i akvariet..

 

jag har en skummare och fosfatremover, jag matar säkert för mycket för fosfaten sjunker inte.

det börjar komma ganska mycket alger på stenarna mot botten av akvariet, en sten börjar få rätt mycket gröna alger.

på rutorna så blir det rätt fort en hinna av nått brunt som jag plockar bort.

 

men nån som vet var lukten kan komma ifrån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Johan254 sa:

Märkte igår en ganska frän lukt ifrån akvariet, det luktar inget i sumpen, utan det kommer när fläkten går igång för att sänka temperaturen, pendlar nu mellan 26-25 grader (jag mäter högt upp i akvariet vilket innebär att det är kallare längre ner?)

 

det luktar ruttet ägg och ganska kraftigt nu, har massa fönster öppna.

 

mätvärden.

 

salt, 1.030 (ska sänka detta)

fosfat, 0,26 (hannah)

nitrit 0

nitrat 25

calcium 375

magnesium 1140

kh 6.0

 

Jag har ganska mycket sand på botten, ett hörne säkert över 10 cm och en bit in i akvariet.

 

Min sjöborre dog för ett tag sen, hamnade uppochner och jag såg det försent, tog upp skalet idag, tomt.

min diamondwatch goby har jag inte sett på en vecka sökert, jag såg honom innan dess och han såg väldigt mager ut.

jag har en större fisk som också filtrerar sand i gälarna eller vad dom gör som mobbat denna stackars goby en hel del så han har inte fått vara med vid matningarna.

resten av fiskarna ser ok ut, korallerna lever. har dock svårt att hålla liv i knappar o sånt, acaner, dom dör så fort jag sätter i dom i akvariet..

 

jag har en skummare och fosfatremover, jag matar säkert för mycket för fosfaten sjunker inte.

det börjar komma ganska mycket alger på stenarna mot botten av akvariet, en sten börjar få rätt mycket gröna alger.

på rutorna så blir det rätt fort en hinna av nått brunt som jag plockar bort.

 

men nån som vet var lukten kan komma ifrån?

Hej

 

jag har för mig att jag har läst någonstans att när det luktar som ruttna ägg om vattnet att det kan ha bildats svavelväte. Men jag kan blanda ihop det med något annat. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer att svavelväte luktar som ruttna ägg, detta kan bildas i syrefattiga områden, t ex i djupa sandlager, under tjocka alglager eller i filtermaterial om pumpen varit avstängd en längre stund.

 

Här är en mer ingående artikel: http://reefkeeping.com/issues/2005-12/rhf/ som även nämner att luktsinnet kan avtrubbas vid höga koncentrationer.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ganska mycket alger på stenen nertill i akvariet, känns som att den börjar att ta över. har en större sten i framkant nertill där jag har gröna alger som växer på bra på denna sten.. ska jag skopa ur sanden som jag kommer åt? finns väl egentligen ingen anledning o ha så mycket sand ändå? vad gör jag åt alla alger på stenenarna?

Jag tycker att dom stenarna som är högst upp ser bra ut, dom som är närmast ljuset, ser iofs rätt ofta eremiter där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ha en djup sandbädd (10cm eller djupare) som biologiskt filter, men då bör man inte röra om i den såvitt jag förstår. Annars är det bättre med ett tunnare lager (1-2cm?), såvida man inte har djur som behöver lite mer (5cm för wrassar?). Håll koll på lukten om du skall suga ur sanden, så att inte det djupaste illaluktande sandlagret blir kvar i karet medan det friska ytlagret sugs ut. Vet inte riktigt hur man bäst löser det problemet faktiskt, kanske man skulle kunna sticka ner sugslangen djupt i sanden?

 

Försök att knipsa av algtussarna så de blir så korta som möjligt, då blir resterna lättare att äta av för djuren. Om det växer mer på vissa stenar kanske det beror på att just de stenarna läcker fosfat. Fosfatläckage skulle kanske även delvis kunna förklara varför fosfatvärdena inte vill sjunka. Det kan kanske också vara så att algtrådarna på stenar lägre ner fångar upp mer detritus som blir till näring för algerna.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du har alger och får en beläggning på rutorna är antagligen för att du har lite förhöjd näring (nitrat och fosfat), i samband med för lite städare (snäckor, eremiter m.m.).

Att koraller dör är troligtvis en kombination av ovanstående+hög salthalt+låga värden på kh/ca/mg.

 

Det finns egentligen ingen anledning att ha sand alls utom att man får en mer komplett fauna i akvariet. Många kör ju helt utan, det hade dock varit lite taskigt mot dina djur som idag lever i och av sanden ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man tinar upp 2 kilo kyckling i mikron och sen plockar ut kycklingdelarna en efter en och skär upp dom. men inte tar ut skålen med allt vatten o kycklingsav. så börjar detta att lukta rätt kraftigt efter 1 vecka.

 

har plockat ut en hel del sand ändå, till min gobys förtret. Har byggt en del inatt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...