Gå till innehåll

Aluminium


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Jag har senaste tiden fått kraftigt stigande värde av aluminium i mitt kar och är väldigt fundersam över var det kommer ifrån och hur jag åtgärdar????

Tar det från början.... Korallerna började se vissna ut i början av slutet av april, min tanke är att jag nollade fosfaten och att det fick karet att krascha.... Under några veckor dog samtliga sps i karet(förutom en liten fragg Montipora Setosa), mussla, skivanemoner och fisk har klarat sig, även en liten Euphylia visar fortfarande lite liv men är klart medtagen....

Jag har skickat några icp under året, 26 mars visar 0.0189mg/l al, vilket är högt men det blir högre fort....

Nästa icp, 7 maj(när problemen ovan börjat) visar 0.104 (10gånger så högt!)...

Fick idag resultat från test skickat 8 juni och värdet är nu 0.146mg/l!!!

Kan det kanske vara detta som orsakat min koralldöd??

 

Finns inte mycket skrivet om aluminiums påverkan....

Såvitt jag förstår så är möjliga källor antingen salt, alu-baserad fosfatremover eller kanske nån metall i karet. Höjning sammanfaller med att jag börjat använda tritons AL99 alu-baserade remover. Har gjort 4 vattenbyte senaste 3 månaderna, 160-200l per tillfälle, systemet är väl c:a110l så det kan knappast höja värdet så mycket....

Kan inte hitta någon annan källa till aluminium....

Någon?

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatremover innehåller mycket aluminium vilket ger utslag på bla Triton labs tester mfl. 

Det är iallafall ett svar. Jag har kört med olika preparat som alla ger hög aluminiumhalt i karet.

Jag tror att det är bättre att köra vodka faktiskt. Det har jag använt länge och det ger klart många positiva effekter i karet.

 

Ändrat av per.w
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ger alltså alu-baserad remover så höga värden av alu?
Körde tidigare med Stigs alu-remover, den gav inte alls dessa nivåerna men den körde jag inte lika mycket av...
Får bli järnbaserat ett tag iallafall! Men känns som Rowa kostar som guld...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första testen jag körde med mitt nya akvarium var på 0,170 ppm. hade inga direkta problem det var den 14/10 - 2016. drygt 2 månader efter hade jag ca 0,016. Efter detta har det varierat mellan 0,015 och 0 (7 mätningar) Vad jag gjorde i oktober 2016 var att jag bytte ett tag till järnbaserat och sedan har jag kört en kombo. Sista värdet var 0 och då hade jag tagit ut all fosfatfällning ca 1 månad innan. Jag kör triton Alu99 som du (när jag behöver - just nu adderar jag fosfat på daglig basis.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första testen jag körde med mitt nya akvarium var på 0,170 ppm. hade inga direkta problem det var den 14/10 - 2016. drygt 2 månader efter hade jag ca 0,016. Efter detta har det varierat mellan 0,015 och 0 (7 mätningar) Vad jag gjorde i oktober 2016 var att jag bytte ett tag till järnbaserat och sedan har jag kört en kombo. Sista värdet var 0 och då hade jag tagit ut all fosfatfällning ca 1 månad innan. Jag kör triton Alu99 som du (när jag behöver - just nu adderar jag fosfat på daglig basis.
 
MVH Lasse
Ungefär samma snabba svängningar som jag haft. Tycker dock det är märkligt att AL99 kan släppa såpass mycket alu på kort tid.... Jag har som sagt inte sett i närheten av den effekten med Stigs alu-remover...
Ska hålla ögonen på den, men du har legat lite högre än mig utan problem, så det bör alltså inte vara boven i min koralldöd. Sannolikt är det nog ändå nollade värden... Sen kanske effekterna förstärks när de uppkommer samtidigt?
Finns det nått sätt att få ut alu från karet? Mer än vattenbyte då förstås :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah tar det alu oxå!? Tänkt mest att det var ett sätt att få stopp på fortsatt stigande nivåer men det var ju trevligt

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Rowa har jag provat själv att det fungerar, men om jag fattar det rätt så tar de flesta GFO upp alu i någon mån. Rowa har dock den fördelen att det släpper inte ifrån sig barium som andra järnbaserade gärna gör.
Nu ska förhöjda bariumnivåer inte vara något egentligt problem, men kan man hålla nivåerna nere med enkla medel så kan man lika göra det (tycker jag).

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja just det Ja, Triton rekommenderade mig faktiskt Rowa! Har järnbaserad från Ati hemma, får bli den först....
Har kört järnbaserat i strumpa tidigare men provar nog i reaktor med lågt flöde nu

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...