Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Martinkw

Yellowtail Damsel attackerar

5 inlägg i detta ämne

Hej idag köpte jag en blue tang. Så fort den åkte ner i karet så började min Yellowtail Damsel attackera den. Mer eller mindre hela tiden...Varför?

dessa är ju fredliga båda två. Just nu ligger tangen i ett mindre kar så länge.

Några tips?32bdaecfb47c683d0f557d7362f29688.jpg8d9a216ffde4205791bbcfeb2b63ad01.jpg

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Damseller benämns ofta som allt annat än trevliga. 

Dom kallas ofta för blåa djävlar.

De flesta frökenfiskar är aggressiva och territoriella. 

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Damseller benämns ofta som allt annat än trevliga. 
Dom kallas ofta för blåa djävlar.

De flesta frökenfiskar är aggressiva och territoriella. 
Aha! Då har jag fått fel info. Går efter dettaf3445e9bf13612932f6f6df379b5a9de.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Släktet Chrysiptera innehåller flera arter frökenfiskar, några ofta elaka som Blå djävul, Chrysiptera Cyanea, men flera av arterna är allra oftast fredliga och käbblar bara lite sinsemellan, som C Parasema och C Hemicyanea! Är det någon av dessa du har, inte C Cyanea? Min erfarenhet är att det är att de funkar bra med andra och är trevliga färgklickar! Hur många har du och hur stort kar? Kan tänka mig att de blir lite revirhävdande i små kar... Men kirurger kan jag inte tänka mig de ger sig på mer än möjligtvis precis när kirurgen kommer ner i karet, men är som sagt är karet litet kan det kanske vara annorlunda men då är karet i minsta laget för kirurg oxå....
Annars är Parasema och Hemicyanea fredliga av sig och gör sig bra i grupp!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Släktet Chrysiptera innehåller flera arter frökenfiskar, några ofta elaka som Blå djävul, Chrysiptera Cyanea, men flera av arterna är allra oftast fredliga och käbblar bara lite sinsemellan, som C Parasema och C Hemicyanea! Är det någon av dessa du har, inte C Cyanea? Min erfarenhet är att det är att de funkar bra med andra och är trevliga färgklickar! Hur många har du och hur stort kar? Kan tänka mig att de blir lite revirhävdande i små kar... Men kirurger kan jag inte tänka mig de ger sig på mer än möjligtvis precis när kirurgen kommer ner i karet, men är som sagt är karet litet kan det kanske vara annorlunda men då är karet i minsta laget för kirurg oxå....

Annars är Parasema och Hemicyanea fredliga av sig och gör sig bra i grupp!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Tack för svaren, ser nu att de börjar lugna ner sig. Var nog för snabb på att dömma. Började bråka direkt när jag la ner tangen.

Akvariet är 200 liter, och han i butiken så att det var lugnt med storleken när jag tog en sådan liten tang

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu