Gå till innehåll

Råd & tips till nybörjare.


MiaWiborg

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Vi har nyligen skaffat vårt första saltvattensakvarium och har lite frågor som jag tänker att ni erfarna kanske kan hjälpa mig/oss med. :)

 

Vi har köpt ett begagnat, ingånget kar på 130 liter + sump. Fiskarna som medföljde var två clownfiskar och tre damseller. Sen har vi några sniglar och 4 eremiter som städ. Koraller har jag ingen aning om vad det är, har chansat oss till frogspawn, clavularia, kenyaträd & olika knappar. 

 

Men, nu till frågorna!

 

Först, en av damsellerna verkar utmobbad av dem andra i karet. Den är mest för sig själv i ett hörn? Kan det bli bättre eller borde vi skänka bort den? :/ 

 

Sen, har ni några bra råd/tips vad man som nybörjare kan stoppa ner mer i karet? Skulle gärna ha någon mer fisk, gärna färgglad, trevlig och lättskött som skulle förmodas passa ihop med dem andra (trots att arterna vi har tydligen inte är dem trevligaste). Jag skulle gärna köpa någon mer korall, någon flitig sandvändare, samt nån räka eller liknande också. Och även här pratar vi den lätta sorten som passar till det förhållandevis lilla akvariet vi har.

 

Glad midsommar & tack på förhand. 

 

Mvh MiaB44C9960-80C0-4970-B77C-EC7DD06F8CFE.jpeg.e61a663c002d4b9e1ef62d4d36259c15.jpeg9C2A9B5A-38C3-41F9-9795-BA14C0F7A4B9.jpeg.ecfbeaeebe17e41363d12c709aef7554.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!
Fiskfrågorna lämnar jag till någon annan, men med koraller kanske jag kan hjälpa till med några tips...

- En BTA (Bubble Tip Anemone) ger färg och även rörelse. Och clownerna kan "bygga bo" i den.
- Acanthastrea är ordentliga färgklickar och tämligen tåliga.
- Montipora är generellt ganska tåliga koraller och finns i olika färger.

Även om ovanstående är rätt enkla och tåliga så behöver man ju ha viss koll på vattenvärden men inget överdrivet... Och ert ljus bör räcka till utan problem även för många sps.

Putsarräka funkar utan problem och är både fredlig och rolig att titta på. Eldräka går oxå bra.

//Martin

Sent using Jedi mind-trick.


  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SG Maria. 

 

Förhoppningsvis skall du kunna få hjälp med det du behöver här inne. Det finns redan rätt så mycket material här som är sökbart - du kan använda forumets egen sökfunktion men oftast är den lilla Googlerutan som du hittar uppe till höger på startsidan mest effektiv. Om du frågar om något och vill att någon speciell person skall svara - använd taggfunktionen - skriv ett @ - direkt följt av de tre första bokstäverna i personens nick så får du upp en lista att välja ifrån. Då får personen ifråga reda på att någon har taggat hen. Citerar du någon så får också den personen veta att hen är citerad som i detta fall 

 

10 timmar sedan, MiaWiborg sa:

Först, en av damsellerna verkar utmobbad av dem andra i karet. Den är mest för sig själv i ett hörn? Kan det bli bättre eller borde vi skänka bort den? :/ 

 

 

Det verkar vara en av de snällaste damseller du har - den med ett gult fält på halva kroppen. Den som står och trycker - äter den ordentligt? Det är lite svårt det här med utmobbning eftersom det ibland brukar ha att göra med hur mycket fisk du har i karet. Ju fler fisk - normalt mindre risk för utmobbning. Om den verkar frisk och välmående ändå - låt den vara just  för tillfället - visar den sjukdomssymptom så skall den bort. 

 

Vilka koraller du har är lite svårt att avgöra - speciellt den stora gröna. Ser iofs ut som en "green hairy mushroom" och inte ut som en Euphyllia. Euphyllia (frogspawn) är en hårdkorall och har kalkskelett vilken skivorna inte har. Det ser inte - vad jag ser - att det finns knappar. Tror du ändå du har knappar så ta ett bättre foto av dem så det går att avgöra vilken sort. Däremot ser det ut som du har Xenia - de vita "blommorna" i mitten. Skivorna (om det gröna är det) kommer att växa bra - en del tycker de är en pest - dock inte jag. Mitt akvarium har hela den ena sidan dominerad av sådana skivor - se bild. De riktigt lysande gröna är en typ av grön stjärnpolyp eller snarare en grön briarum.

 

180403-FTS.jpg.ba8026923fd13e4ee799b7700d1c9007.jpg

 

Som Martin skrev - ditt ljus kommer att räcka till det mesta. Mitt har liknande ljus PS armatur - i alla fall förnärvarande. Bra ljus - men förj-g mjukvara

 

Än en gång - Välkommen

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde - en anemon - som Martin påpekade - kan vara en bra investering för dina clowner

 

Något annat som jag tycker är viktigt är en ordentlig stor städpatrull - i ditt fall med 130 liter så är det 10 - 15 snäckor (sniglar finns inte under ytan) av olika sorter. Tyckte jag såg en ninja - bra snäcka men olika arter har olika födopreferens. Du behöver möjligen nasarius snäckor för sanden eller som du är inne på - en som vänder sanden. Om du är intresserad av roliga samband - skaffa en räkgoby med vidhängande pistolräka - gräver som..... och är roliga att se.

 

Du bör också skaffa ca 10 - 15 eremiter av olika arter - dock inte den jättestora röda strandvarianten. En sjöborre - jag föredrar de med långa svarta taggar - är också en bra investering. Den här städpatrullen är stor men jag kan med stor säkerhet garantera att du inte får några algproblem med en stor städpatrull. I början nu - konstra inte till det för mycket med alla "måsten" med olika vattenvärde - satsar du på en ordentlig städpatrull så kommer det inte bli några alger - även om näringsvärdena skulle skena lite grand. Och städpatrullen skall in ganska tidigt - innan du ser någon besvärande algtillväxt - när man ser de där f-b algerna så är det ibland för sent eller kräver många städare.

 

Nu har du fått mina "heliga kor" men mitt sätt att se delas inte av all så läs och samla på dig upplysningar från flera håll. Mina funderingar finns i följande lilla artikel 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



 
Något annat som jag tycker är viktigt är en ordentlig stor städpatrull
[...] 
I början nu - konstra inte till det för mycket med alla "måsten" med olika vattenvärde - satsar du på en ordentlig städpatrull så kommer det inte bli några alger - även om näringsvärdena skulle skena lite grand. Och städpatrullen skall in ganska tidigt - innan du ser någon besvärande algtillväxt - när man ser de där f-b algerna så är det ibland för sent eller kräver många städare.

Där är jag till 100% överens med Lasse! Med en väl tilltagen städpatrull kan du ha nästan vilka näringsvärden (fosfat och nitrat) som helst och aldrig se skymten av nån besvärande fulalg (om algerna blir uppätna lika fort som de växer till så kan de ju aldrig bli stora och till besvär...och för att hinna äta upp dem i samma takt som de växer behövs många algätare/städare för alger växer fort som f*n).



Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, tusen tack för er svar @BatmanGefle & @Lasse! <3 

 

Har nog läst igenom typ alla trådar här (ok, en överdrift, men många iaf! Haha) på SG och hittat otroligt mycket matnyttigt men kanske ändå viktigare, vad trevliga och hjälpsamma alla är! Det är man ju inte alltid van vid, speciellt som nybörjare på något. Otroligt trevligt ställe som jag är glad att jag hittat till! 

 

Så, tillbaka till mitt akvarie då. 

 

Ang damsellerna så är det den ”fredligare” varianten men halva magen gul. Och den ”mobbade” äter och verkar inte sjuk i övrigt. Tycker bara så synd om den.. Men tänkte också att det kanske kan bli bättre om det kommer fler fiskar? Men vet heller inte hur mycket fiskar man kan ha då det inte är speciellt stort?

 

Ang städpatrullen så är jag helt inne på er linje! Måste ha fler. Det var typ 3 turbosnäckor med från början (den var roliga, och har jag gärna fler av!) Vi köpte nästan omgående 3 snäckor till (kommer dock inte ihåg vad dem heter, en större variant som verkar rätt tråkigt tyvärr) och så köpte vi 4 eremiter (och några tomma skal) på våran lokala akvariebutik. Där har dem tyvärr bara ett väldigt litet utbud på saltvattengrejer (bor i Örebro). MEN, imorgon tänkte vi ta en tripp till huvudstaden och besöka Triton (och kanske även Naturhistoriska när vi ändå är där). ;)  Men jag borde alltså dubbla antalet städare? En såndär svart sjöborre är jag helt inne på med! Sen lät goby med pistolräka väldigt intressant! Måste läsa på mer om gobyn bara, har noll koll på den..

 

Ang koraller nu då sa har jag ju uppenbarligen chansat sådär på det jag har.. haha.. Men jag fotar och lägger in så kanske ni kan hjälpa mig. :) 

 

En anemon har jag varit sugen på till just clownerna, men har läst att dem kan vara svåra som nybörjare så därför jag inte tänkt skaffa någon nu först, men det kanske beror på vilken art? Jag vill gärna ha en, men inte om det är risk att jag missköter den på något sätt pga okunnighet? Eller att den är väldigt krävande, behöver massa tillsatser osv?

 

Här är några bilder på korallerna och jag tror absolut du har rätt ang den gröna @Lasse!

 

 

 

19620146-532C-4446-BF53-0DE2AE16CAF7.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag läst lite om gobys @Lasse. Är VÄLDIGT sugen på en sån kombo med pistolräka men har läst att vissa hoppar ur karet? Jag har ju öppet och är inte sugen på vare sig täckglas eller nät. Är det vanligt att dem hoppar ur? Jag har aldrig helt släckt i akvariet, utan månsken på nätterna om det har betydelse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, MiaWiborg sa:

Åh, tusen tack för er svar @BatmanGefle & @Lasse! <3 

 

Har nog läst igenom typ alla trådar här (ok, en överdrift, men många iaf! Haha) på SG och hittat otroligt mycket matnyttigt men kanske ändå viktigare, vad trevliga och hjälpsamma alla är! Det är man ju inte alltid van vid, speciellt som nybörjare på något. Otroligt trevligt ställe som jag är glad att jag hittat till! 

 

Så, tillbaka till mitt akvarie då. 

 

Ang damsellerna så är det den ”fredligare” varianten men halva magen gul. Och den ”mobbade” äter och verkar inte sjuk i övrigt. Tycker bara så synd om den.. Men tänkte också att det kanske kan bli bättre om det kommer fler fiskar? Men vet heller inte hur mycket fiskar man kan ha då det inte är speciellt stort?

 

Ang städpatrullen så är jag helt inne på er linje! Måste ha fler. Det var typ 3 turbosnäckor med från början (den var roliga, och har jag gärna fler av!) Vi köpte nästan omgående 3 snäckor till (kommer dock inte ihåg vad dem heter, en större variant som verkar rätt tråkigt tyvärr) och så köpte vi 4 eremiter (och några tomma skal) på våran lokala akvariebutik. Där har dem tyvärr bara ett väldigt litet utbud på saltvattengrejer (bor i Örebro). MEN, imorgon tänkte vi ta en tripp till huvudstaden och besöka Triton (och kanske även Naturhistoriska när vi ändå är där). ;)  Men jag borde alltså dubbla antalet städare? En såndär svart sjöborre är jag helt inne på med! Sen lät goby med pistolräka väldigt intressant! Måste läsa på mer om gobyn bara, har noll koll på den..

 

Ang koraller nu då sa har jag ju uppenbarligen chansat sådär på det jag har.. haha.. Men jag fotar och lägger in så kanske ni kan hjälpa mig. :) 

 

En anemon har jag varit sugen på till just clownerna, men har läst att dem kan vara svåra som nybörjare så därför jag inte tänkt skaffa någon nu först, men det kanske beror på vilken art? Jag vill gärna ha en, men inte om det är risk att jag missköter den på något sätt pga okunnighet? Eller att den är väldigt krävande, behöver massa tillsatser osv?

 

Här är några bilder på korallerna och jag tror absolut du har rätt ang den gröna @Lasse!

 

 

 

19620146-532C-4446-BF53-0DE2AE16CAF7.jpeg

Hej

kul att ni hittade hit

det där är smaragd grön rhodactis

mvh Frank

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är vi trevliga idioter allihopa

Ang. anemon så tycker inte jag att de är speciellt kinkiga...den enda gången jag fått mina att vantrivas var när jag körde nitrat/fosfat in i kaklet med kolkälla, annars spelar det inte nån riktig roll vad jag gör; de ser lika dana ut oavsett! Många matar sina men jag har aldrig gjort det och som mest hade jag nio stycken (jag började med en ensam anemon) så det är absolut inte ett måste, även om det går att göra så...
Den största nackdelen tycker jag är att de vandrar och sätter sig där DE vill sitta, inte där DU vill att de ska sitta.
Se om du kan hitta en anemon privat först, för de är orimligt dyra i butik tycker jag (cirka 600:-).

Sent using Jedi mind-trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

bta anemoner har ett rätt starkt nässelgift vet inte om det är optimalt till clowner har själv en grön men vet inte om det är en bta det är lite bubblor på den men den ser inte ut som min röda bta här kommer en bild någon kanske kan identifiera den jag har den har den har varit i karet i 7 år lika länge har clownerna varit där

 

Med vänliga hälsningar Frank

image.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej

bta anemoner har ett rätt starkt nässelgift vet inte om det är optimalt till clowner har själv en grön men vet inte om det är en bta det är lite bubblor på den men den ser inte ut som min röda bta här kommer en bild någon kanske kan identifiera den jag har den har den har varit i karet i 7 år lika länge har clownerna varit där

 

Med vänliga hälsningar Frank

image.jpeg

 

Är inte clownerna ”immuna” mot giftet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är de men vad jag har sett så föredrar de typ heretica magnefica men det är vad jag har sett för jag har haft en del clowner i mina andra kar och röda bta de har inte brytt sig om när den på bilden delade sig så stoppade jag i den i karet och de gick nästan direkt i den sen är det så att har man otur så går de inte i nån alls de vet inte vad det är 

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tog ett halvår innan mina clowner i mitt gamla gick in i en röd BTA. Håller med Martin - de är inte så kinkiga - men de vill ha ordentligt med ljus - och det har du.

 

Mycket har jag läst om räkgoby - men att de skulle hoppa är en total nyhet för mig. aldrig råkat ut för det och dessa gobier har aldrig saknas i mina kar.

 

Din bild verkar vissa den äkta stjärnpolypen Clavuaria viridis. Det är många som fått det namnet i akvariekretsar men din bild verkar visa den äkta varianten.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

56 minuter sedan, Lasse sa:

Det tog ett halvår innan mina clowner i mitt gamla gick in i en röd BTA. Håller med Martin - de är inte så kinkiga - men de vill ha ordentligt med ljus - och det har du.

 

Mycket har jag läst om räkgoby - men att de skulle hoppa är en total nyhet för mig. aldrig råkat ut för det och dessa gobier har aldrig saknas i mina kar.

 

Din bild verkar vissa den äkta stjärnpolypen Clavuaria viridis. Det är många som fått det namnet i akvariekretsar men din bild verkar visa den äkta varianten.

 

MVH Lasse

 

Ok, men då blir det nog en BTA imorgon om de har några. :) 

 

Ang räkgobys, är det någon speciell sort du menar? Latinskt namn? Läste om gobys i allmänhet och då skrev flera att de hoppat ur karet (bl.a. några här på SG) men det kanske är ovanligt, det vet jag inte. Jag hoppas det..

 

Vad roligt ang min Clavuaria! Här kommer en bild på några andra. :) 

 

 

8C45FB09-2712-422B-A6E3-D5CC3CE4E74D.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon typ av knapp - inte de farligaste men var alltid försiktig när du hanterar dem. Läs gärna tråden 

men grips inte av panik nu - de du visar är inte värstingarna men försiktighet ska användas. Glasögon och handskar om du hanterar dem och bra med friskluft om du gör det ovan ytan.

 

Räk gobies

 

https://www.practicalfishkeeping.co.uk/features/articles/special-relationships-keeping-pistol-shrimps-and-gobies

 

 

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh fy vad vidrigt! Såna hade jag ALDRIG köpt själv. Känns inget vidare, men låter dem vara vara nu... Tack för varningen @Lasse!

 

Får se vad jag kommer hem med imorgon då. Mer städare är iaf garanterat, sen får jag väl se vad dem har, men är väldigt sugen på gobykombon. :) 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...