Gå till innehåll

Uppstart av Boyu HS-60A


Akvaristen

Rekommenderade inlägg

Beställde precis mitt första saltvattensakvarium, hållt på med sötvatten i några år så det har jag koll på, men saltvatten vet jag nästan ingenting om.

MEN, det hindrade mig inte, beställde kar, bänk, 5kg salt, 8kg aragonite och 25kg torr "reef rock".

Är det något mer som behövs för att kunna starta upp de så det för börja cykla eller är de bara dutta i lite mat då och då?
Alla tips och råd är välkomna, däremot så kan jag inte alla förkortningar. Läst mycket här och sett det står SPS, fragg och en herrans massa andra förkortningar, ingen aning vad detta kan vara.

Ändrat av Akvaristen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

välkommen till SG

Lasses metod funkar väldigt bra att starta upp kar med sök på (Lasses metod) 

ska du laka ur stenen så du får bort ev skit som stenen kan tagit upp

sps=small polyp stone coral

lps=large polyp stone coral

mvh Frank

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fragg är en förkortning av fragment som helt enkelt betyder ett fragment av en korall, med andra ord en liten korall.

Andra vanliga förkortningar,

ATO är automatic top-off, eller automatisk vattenpåfyllning. 

För koraller har du utöver de ovan även NPS, non photosynthetic, alltså koraller som inte lever på ljus utan måste matas.

LS syftar oftast på levande sten.

 Vet inte vad som ingick i ditt paket men salthaltsmätare, gärna refraktometer, bör du ha, och eventuellt en liten extra streamer. 

I bokväg rekommenderas varmt en som heter saltvattensakvariet för nybörjare, av Daniel Knop. Den har ett par år på nacken men vill man läsa svenska är den guld.

Och slutligen en fil som finna här på forumet som heter saltvattenskemi för dummies,  den kan du skriva ut och ha som bibel i många år :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, danne031 sa:

Fragg är en förkortning av fragment som helt enkelt betyder ett fragment av en korall, med andra ord en liten korall.

Andra vanliga förkortningar,

ATO är automatic top-off, eller automatisk vattenpåfyllning. 

För koraller har du utöver de ovan även NPS, non photosynthetic, alltså koraller som inte lever på ljus utan måste matas.

LS syftar oftast på levande sten.

 Vet inte vad som ingick i ditt paket men salthaltsmätare, gärna refraktometer, bör du ha, och eventuellt en liten extra streamer. 

I bokväg rekommenderas varmt en som heter saltvattensakvariet för nybörjare, av Daniel Knop. Den har ett par år på nacken men vill man läsa svenska är den guld.

Och slutligen en fil som finna här på forumet som heter saltvattenskemi för dummies,  den kan du skriva ut och ha som bibel i många år :)


Jo jag köpte också med nån dyr digital salttestare och vattentestkit, blev också en streamer på 1600 liter, pumpen till filtret ligger på 1400 liter. Tänkte att de bör räcka.
Köpte ganska finkornig sand, 0,5-1mm och vill inte blåsa iväg de. Skulle de behövas mer flöde så har jag en 2800 liters streamer i mitt sötvatten jag kan norpa

Ändrat av Akvaristen
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej

välkommen till SG

Lasses metod funkar väldigt bra att starta upp kar med sök på (Lasses metod) 

ska du laka ur stenen så du får bort ev skit som stenen kan tagit upp

sps=small polyp stone coral

lps=large polyp stone coral

mvh Frank

Tack!
Har läst Lasses metod, men eftersom jag inte har något levande alls från start så tänkte jag ta det lite lugnt i början.
Räcker det med att spola stenen med varmvatten i badkaret eller krävs extremare metoder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, danne031 sa:

Om du har tur så valde du en streamer som är ställbar, det är många idag (främst dc-pumpar), och då kan man köpa lite för stort och sen bara låta den gå långsammare :)

Tyvärr är den inte ställbar, och jag tänkte bara plocka i den om jag tycker att det behövs. Är inte helst säker på de. Det är ju bara 128 liter och framrutan är välv, känns som det kan bli bra flöde ändå.

Ska försöka möblera stenen så vatten kan flöda runt den, dvs ingen vägg längst bak med sten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Akvaristen sa:

Tack!
Har läst Lasses metod, men eftersom jag inte har något levande alls från start så tänkte jag ta det lite lugnt i början.
Räcker det med att spola stenen med varmvatten i badkaret eller krävs extremare metoder?

Hej

att laka ur stenen gör du i en tunna med saltvatten 3-4 veckor byt vatten 1 gång i veckan sen kan du  tillsätta bakterier finns en hel del på marknaden

olika sten innehåller olika mycket phosphat jag hade nog köpt lite levande sten också och om du har nån kompis som har skumfilter du kan krama ur  det så du får i lite olika bakerier

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, mcjagg sa:

Hej

att laka ur stenen gör du i en tunna med saltvatten 3-4 veckor byt vatten 1 gång i veckan sen kan du  tillsätta bakterier finns en hel del på marknaden

olika sten innehåller olika mycket phosphat jag hade nog köpt lite levande sten också och om du har nån kompis som har skumfilter du kan krama ur  det så du får i lite olika bakerier

mvh Frank

Känner tyvärr inte ens någon som har ett sötvattens. Kan jag krama ut från ett av mina sötvattenskar eller är det helt andra bakterier?

3-4 veckor? Behöver man vänta så länge?
Jag tänkte nästan kasta i sand och sten och dra igång de direkt, låta de stå några veckor med bara kranvatten så det får cykla.

Levande sten verkar jag inte heller hitta, sen ser den inte likadan ut som de jag har beställt skulle jag tro, den jag har beställt är vit, levande sten brukar va lila har jag sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Akvaristen sa:

Känner tyvärr inte ens någon som har ett sötvattens. Kan jag krama ut från ett av mina sötvattenskar eller är det helt andra bakterier?

3-4 veckor? Behöver man vänta så länge?
Jag tänkte nästan kasta i sand och sten och dra igång de direkt, låta de stå några veckor med bara kranvatten så det får cykla.

Levande sten verkar jag inte heller hitta, sen ser den inte likadan ut som de jag har beställt skulle jag tro, den jag har beställt är vit, levande sten brukar va lila har jag sett.

Det med sötvatten filtret få nån annan svara på 

det som är lila är kalkalger så kommer din vita sten se ut efter ett tag det är många som bara kör igång utan att laka ur stenen så det är upp till dig vet att man vill igång med karet så fort som möjligt men du ska tålamod, tålamod och tålamod :)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, mcjagg sa:

Det med sötvatten filtret få nån annan svara på 

det som är lila är kalkalger så kommer din vita sten se ut efter ett tag det är många som bara kör igång utan att laka ur stenen så det är upp till dig vet att man vill igång med karet så fort som möjligt men du ska tålamod, tålamod och tålamod :)

 

Tänkte att allt dåligt i stenen kan lika gärna få brytas ner direkt i akvariet istället för en tunna. Kommer ju självklart spola rent allt så gott det går innan.
 

Kan man beställa levande sten någonstans ifrån? Hittar absolut ingenting när jag letar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här finns fler förkortningar: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1672798

 

4 hours ago, Akvaristen said:

Folk som kör med levande sten får random koraller osv som ploppar upp här och där, finns det något medel, pulver eller någonting för att få liv i en död sten eller är det bara att köpa varje korall för sig?

Levande sten har fraktats fuktig från korallrev, det är därför olika smådjur ibland överlever transporten och inkörningen. Men att koraller växer upp från levande sten får ses som en glad överraskning, vanligen får man köpa korallerna. Med död sten bör man tillsätta bakteriekultur får att få igång en bakterieflora.

 

4 hours ago, Akvaristen said:

Tänkte att allt dåligt i stenen kan lika gärna få brytas ner direkt i akvariet istället för en tunna. Kommer ju självklart spola rent allt så gott det går innan.

Nackdelen med det är att det frigörs väldigt mycket fosfat och annan näring från stenen, vilket leder till en trådalgexplosion om man inte har tillräckligt mycket algätande djur. Timingen är ganska viktig här: sätter man i djuren för tidigt (innan bakteriekulturer etablerats) så kommer de att förgiftas av ammonium, väntar man för länge tar trådalgerna överhanden.

 

Quote

Kan man beställa levande sten någonstans ifrån? Hittar absolut ingenting när jag letar

De flesta saltvattensbutiker brukar ha. Annars finns det butiker utomlands som skickar till Sverige, t ex whitecorals.com (deras levande sten är inte inkörd/kurerad, vilket medför riskerna jag nämnde ovan medan döende biomassa på/i stenen bryts ner).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, danne031 sa:

Alger kommer när ljuset kommer oavsett om du tänder dag 1 eller dag 94. Bästa sättet att motverka är att vara tidig med städpatrull, de tar alger på mikroskopisk nivå, när de syns är det försent grovt sagt.

Jo absolut, det är jag medveten om. Men jag vill inte ha en städpatrull i karet innan det är cyklat färdigt. När stenen är klar, karet cyklat, då tänkte jag att man kunde dra i en städpatrull och tända lyset för första gången

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på vad det är för typ. Har den ett skelett brukar man limma mindre med superlim, lite större då kan det krävas rev-epoxy, en tvåkomponents deg som härdar till sten (nästan). Mjuka koraller kommer oftast på en bit sten, eller så får man t.ex. dra ett gummiband runt den mot något hårt så växer den fast på ett par veckor eller mindre.

 Apropå bakterier så har jag för mig att det går med gojs från sötvatten, dock bör man vara lite sparsam då det mesta dör vid bytet från sött till salt. @Lasse kanske har något klokare på det ämnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

Det beror på vad det är för typ. Har den ett skelett brukar man limma mindre med superlim, lite större då kan det krävas rev-epoxy, en tvåkomponents deg som härdar till sten (nästan). Mjuka koraller kommer oftast på en bit sten, eller så får man t.ex. dra ett gummiband runt den mot något hårt så växer den fast på ett par veckor eller mindre.

 Apropå bakterier så har jag för mig att det går med gojs från sötvatten, dock bör man vara lite sparsam då det mesta dör vid bytet från sött till salt. @Lasse kanske har något klokare på det ämnet?

Då blir det många vattenbyten i början då antar jag om man ska limma i karet :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...