Gå till innehåll

Uppstart av Boyu HS-60A


Akvaristen

Rekommenderade inlägg

Just now, Christian_N sa:

Det kommer. Får allt bara mogna så dyker det upp rätt så snart. 

Låter bra de.

Korallen jag har nu sitter på den enda LS jag har kvar. Den är helt grön av alger, bör jag göra rent den? Tänkte ifall det stör korallen på något sätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

Det kan ta allt mellan 1 och 6 månader. 

 

Mina kalkalger började växa (blev större/blev synliga) för ca en månad sedan. Och jag startade upp mitt kar för ca fyra månader sedan. Det är en grym känsla när man ser att de börjar synas lite här och där. Som små små mörklila fläckar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

man ska hantera alla knappar som om de är av den giftigaste sorten det är palythoa som är de giftigaste zoas är mindre giftiga så skyddsglasögon ännu bättre är skyddsvisir,handskar och skyddsmask så är man relativt säker.

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, mcjagg sa:

Hej

man ska hantera alla knappar som om de är av den giftigaste sorten det är palythoa som är de giftigaste zoas är mindre giftiga så skyddsglasögon ännu bättre är skyddsvisir,handskar och skyddsmask så är man relativt säker.

mvh Frank

Aha, då kanske jag får stå över de helt. Tycker inte det är värt risken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minuter sedan, Akvaristen sa:

Aha, då kanske jag får stå över de helt. Tycker inte det är värt risken

Du behöver inte bli avskräckt för det det jag menade är när du ska fragga zoas när du lägger ner de i karet så är det hanskar och skyddsglasögon

jag personligen änvänder hanskar när jag hanterar de och skyddsglasögon när jag fraggar sen är vi olika känsliga 

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, mcjagg sa:

Du behöver inte bli avskräckt för det det jag menade är när du ska fragga zoas när du lägger ner de i karet så är det hanskar och skyddsglasögon

jag personligen änvänder hanskar när jag hanterar de och skyddsglasögon när jag fraggar sen är vi olika känsliga 

mvh Frank

De jag tänker på är det där inlägget om hunden som bara titta ner i en tunna med en zoa och dog typ 10h senare, den historien gör mig rejält avskräckt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De jag tänker på är det där inlägget om hunden som bara titta ner i en tunna med en zoa och dog typ 10h senare, den historien gör mig rejält avskräckt

Så länge dom är i vatten är det ingen fara. Knappar är väldigt fint om du kan få tag i en liten koloni. Sen behöver du ju inte köpa den allra giftigaste sorten. Dom är heller inte så snygga. Mest bruna med lite grönt i.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt tråkigt att det ständigt dyker upp myter om knappar.

Här är ett par artiklar: https://reefs.com/2015/09/14/the-dangers-and-myths-of-zoa-toxicity-part-1/ och 

https://reefs.com/2015/09/14/the-dangers-and-myths-of-zoa-toxicity-part-1/ Att observera är att de grå som orsakat de flesta förgiftningarna i Sverige inte är med i artiklarna.

Den referens som min ögonläkare hade var en trefärgad Zoanthus.

Och giftets funktion är sådan att olika känslighet eller tillvänjning är otänkbar. Däremot kan man uppleva förgiftning på olika sätt.

Första gången jag blev förgiftad hade jag ingen aning om Palytoxin. Jag fick hög feber som enda symptom och gick till sängs några timmar tidigare än vanligt. 

Efter några timmar vaknade jag och det drog i musklerna. Så jag gick upp och tänjde lite på armar och ben. Sedan fick jag en ljus idé och tog tempen. 40,3 som muntemperatur. Sprittermometer som fortfarande visar rätt.  Det kan ha varit ett mindre sår eller att jag skar mig en aning när jag hanterade en sten.

Nästa gång var ögat. Då hade jag skyddshandskar med mer. Tyckte det kändes som om jag fått ett vattenstänk på pannan. Gick upp och tvättade mig noga. Först med handskarna på man vill ju inte att gift skall spridas när hndskarna torkar. Sedan utan handskar och sist ansiktet. Men då gjorde jag den tabben att jag använde samma handduk som till händerna. Tredje förgiftningen var när jag tog ur knappar och tydligen fick stänk av akvarievatten på byxorna som jag inte observerade. Efter 4 timmar hade jag en 2 dm2  fläck på varje ben som av brännässlor. 125 i puls och ingen höjd temperatur denna gång. Nästa gång då jag hoppas slutgiltigt rensa karet blir det regnbyxor och stövlar.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Det är väldigt tråkigt att det ständigt dyker upp myter om knappar.

Här är ett par artiklar: https://reefs.com/2015/09/14/the-dangers-and-myths-of-zoa-toxicity-part-1/ och 

https://reefs.com/2015/09/14/the-dangers-and-myths-of-zoa-toxicity-part-1/ Att observera är att de grå som orsakat de flesta förgiftningarna i Sverige inte är med i artiklarna.

Den referens som min ögonläkare hade var en trefärgad Zoanthus.

Och giftets funktion är sådan att olika känslighet eller tillvänjning är otänkbar. Däremot kan man uppleva förgiftning på olika sätt.

Första gången jag blev förgiftad hade jag ingen aning om Palytoxin. Jag fick hög feber som enda symptom och gick till sängs några timmar tidigare än vanligt. 

Efter några timmar vaknade jag och det drog i musklerna. Så jag gick upp och tänjde lite på armar och ben. Sedan fick jag en ljus idé och tog tempen. 40,3 som muntemperatur. Sprittermometer som fortfarande visar rätt.  Det kan ha varit ett mindre sår eller att jag skar mig en aning när jag hanterade en sten.

Nästa gång var ögat. Då hade jag skyddshandskar med mer. Tyckte det kändes som om jag fått ett vattenstänk på pannan. Gick upp och tvättade mig noga. Först med handskarna på man vill ju inte att gift skall spridas när hndskarna torkar. Sedan utan handskar och sist ansiktet. Men då gjorde jag den tabben att jag använde samma handduk som till händerna. Tredje förgiftningen var när jag tog ur knappar och tydligen fick stänk av akvarievatten på byxorna som jag inte observerade. Efter 4 timmar hade jag en 2 dm2  fläck på varje ben som av brännässlor. 125 i puls och ingen höjd temperatur denna gång. Nästa gång då jag hoppas slutgiltigt rensa karet blir det regnbyxor och stövlar.

Åh herre jäklar. Om ni som är vana blir förgiftade hit och dit så lär jag nog inte leva länge.
Känns om man behöver dykardräkt för att ens göra rent rutorna.


Väldigt synd då de enligt mig är de absolut snyggaste korallerna, hittar tex inga andra som är så gula. Eller knappt ens flerfärgade
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag läst lite och vad jag fattar som så är de färgglada inte alls lika giftiga, men fortfarande giftiga? Rätta mig gärna om jag har fel.
Det skulle betyda att jag skulle ha tex denna? Nu var visserligen just denna väldigt dyr, men jag hittade ingen annan färgglad :D https://www.tritonakvarium.se/product/rasta

Ingen som har en och vill skicka? ;) 

Ändrat av Akvaristen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig påpekar att det har ingenting överhuvudtaget att göra med att vänja sig eller inte, första eller tredje gången överkänslig eller inte.

Men generellt, de som är fina är zoanthus, någonstans mellan ytterst sällan och aldrig är de giftiga. Ofta har de häftiga namn också, typ ultra explosion epic stardust. 

Ju fulare desto större risk att de är palythoa och dessutom innehåller gift, för det gör inte alla.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och för att klargöra en sak, i stort sett alla koraller innehåller nässelgift och är därför "giftiga". 

Däremot reagerar inte alla, precis som med brännässlor, myggor och getingar reagerar alla olika.

 

Palytoxin heter giftet som finns i korallen palythoa. Det är en HELT annan sak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, danne031 sa:

Stig påpekar att det har ingenting överhuvudtaget att göra med att vänja sig eller inte, första eller tredje gången överkänslig eller inte.

Men generellt, de som är fina är zoanthus, någonstans mellan ytterst sällan och aldrig är de giftiga. Ofta har de häftiga namn också, typ ultra explosion epic stardust. 

Ju fulare desto större risk att de är palythoa och dessutom innehåller gift, för det gör inte alla.

Det jag menade var att ni vet hur man gör och har bra koll, men ändå blir förgiftade. Jag som nybörjare kanske inte tänker på alla steg man behöver göra när man hanterar dom.
Men nu är jag inte alls lika avskräckt längre och kan faktiskt tänka mig en rackare. Synd att de va slut på Triton bara

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

jag vill tillägga nåt jag har fraggat en massa knappar då menar jag hundratals och jag använder aldrig handskar de är bara ivägen glasögon har jag och har aldrig nånsin kännt nåt om att jag mått konstigt eller sånt då är det både zoas och vissa fina paly so jag fraggat

men man ska absolut ha respekt för de man vet aldrig vilka som är super giftiga

mvh Frank

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag menade var att ni vet hur man gör och har bra koll, men ändå blir förgiftade. Jag som nybörjare kanske inte tänker på alla steg man behöver göra när man hanterar dom.
Men nu är jag inte alls lika avskräckt längre och kan faktiskt tänka mig en rackare. Synd att de va slut på Triton bara

Du kan ju alltid lägga en köpesannons här på SG. Kan ju vara någon som har en fragg till salu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att 2 av snäckorna suttit i samma hål i stenen på varandra sen jag fick hem dom så flyttade jag isär dom idag. Satte dom i varsin ända av karet. 10 minuter senare sitter de på varandra igen. Ska de göra så? :D Har jag missat något? 

En annan grej jag tänkte på också, hur snabbt växer koraller?
Ta min frogspawn tex. Den har ett huvud, bra ljus (vad jag fattat det som) men kommer inte matas. Hur lång tid kommer de tar innan de dyker upp en till huvud, förutsatt att den trivs såklart. Är de veckor, månader eller år det handlar om?
Jag har absolut ingen aning alls.

Ändrat av Akvaristen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor


Du kan ju alltid lägga en köpesannons här på SG. Kan ju vara någon som har en fragg till salu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hej
Tycker absolut att du ska skaffa fina knappar
En liten bild hur det kan se ut
Mvh Frank
fc4fbd9000bad086e9c96b1902860be7.jpg

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, mcjagg sa:

Tack

det är bara att limma på några knappar av olika sorter så ser det ut så efter ca 10 månader stenen är ca 25x25 cm

mvh Frank

Då ska jag se om jag hittar nån som säljer en knapp eller 2, det är såna där bilder som gjorde att jag ens började fundera på saltvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Akvaristen sa:

Då ska jag se om jag hittar nån som säljer en knapp eller 2, det är såna där bilder som gjorde att jag ens började fundera på saltvatten

Synd att ni inte bor närmare Halmstad vill gärna inte skicka 

Med vänliga hälsningar Frank

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...