Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Akvaristen

Uppstart av Boyu HS-60A

315 inlägg i detta ämne

Fick hem en jäkla massa knappar idag. Nog aldrig vart så nervös i hela mitt liv som när jag skulle limma dessa :D Men det gick bra tror jag inte död än.

Torchen från igår också hunnit sträcka lite på sig också

20180725_135143.jpg

20180725_135153.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Akvaristen sa:

Ska köpa salt, vad rekommenderas? Är detta bra? https://www.tritonakvarium.se/product/aquaforest-reef-salt

Salt som salt, håller man sig bara borta från de allra billigaste är det inte mycket som skiljer dem åt.

Red sea är populärt, pro med förhöjda värden kan vara lite onödigt.

Sen finns det ett eller två som sägs vara specifikt för kranvatten men de kan jag inte.. 

@Lasse du körde med kranvatten länge vad använde du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

On 2018-07-25 at 17:13, danne031 sa:

Salt som salt, håller man sig bara borta från de allra billigaste är det inte mycket som skiljer dem åt.

Red sea är populärt, pro med förhöjda värden kan vara lite onödigt.

Sen finns det ett eller två som sägs vara specifikt för kranvatten men de kan jag inte.. 

@Lasse du körde med kranvatten länge vad använde du?

Såg att den jag länkade var slut, duger denna? Nästan allt på sidan va slut tyvärr https://www.tritonakvarium.se/product/aquaforest-probiotic-reef-salt-10kg

Redigerad av Akvaristen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, det verkar bli uppgradering. Ska göra om mitt Juwel Rio 450 till salt istället. Känner att detta är lite för litet för mig.
Det lär dröja ett tag så jag kör vidare på detta sålänge, men jag har fått tag på 15-20kg sten och en innerskummare (blir sumplöst)

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Duktiga grävare detta

20180727_150820.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör en helbild bara för att

20180729_201926.jpg

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det normalt att behöva göra rent rutan 3 gånger varje dag och det är ändå ett lager alger på det innan det slocknar på kvällen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, sen kan orsaken vara flera olika. Och det kan lika väl vara en del bakteriepåväxt i och med att karet är nytt. 

Men generellt är det p.g.a. lite för mycket näring i vattnet i kombination med mycket ljus. Just biten med näring är knepig att göra så mycket år under inkörningen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, danne031 sa:

Nej, sen kan orsaken vara flera olika. Och det kan lika väl vara en del bakteriepåväxt i och med att karet är nytt. 

Men generellt är det p.g.a. lite för mycket näring i vattnet i kombination med mycket ljus. Just biten med näring är knepig att göra så mycket år under inkörningen. 

jo, jag tror också det är näring. Men så här snabbt visste jag inte att de kunde växa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog ur filtret, tror jag kör utan istället. Fy fan så det ser ut nu. Som mjölk

20180803_202112.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu äntligen har nitriten gått ner, ligger på ca 0,025 nu. Det tog sin lilla tid.

Skönt det, blir roligare att lägga ner den stora stenen i nya karet sen och veta att den inte innehåller massa skit fortfarande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Korallerna fortsätter trivas, men tyvärr gör algerna också de. Gör rent rutan 4 gånger om dagen

20180809_231942.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var kul så länge det varade. En bra inlärning tror och hoppas jag. 

Nu blir det andra bullar! 

20180814_164506.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu