Gå till innehåll

Uppstart av Boyu HS-60A


Akvaristen

Rekommenderade inlägg

50 minuter sedan, Akvaristen sa:

Jaha men dåså, ska man ha fler än en? Tänkte om de gillar att vara fler eller räcker en?

Du kan börja med en mina jag har de håller ihop rätt bra på dagen är de tillsammans under en sten sen när ljuset gått ner så är de utspridda i karet

se bara till så du inte får camelräka istället det har hänt att de har sålt dessa som pepparmintsräka de är rätt lika googla det så du vet skillnaden på de camel har en puckel som är mer framhävande än vad pepparmint har

mvh Frank

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde också ett nitrittest. 3 gånger högre än i torsdags. Funkar det att använda startbakterier på flaska till sötvatten eller måste man ha speciellt till saltvatten.
Om det är samma som till sötvatten kan ja sticka iväg i morgon och köpa det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inget som påverkar nitrifikationen eller påskyndar processen. Men det är ett bra medel för att få klart vatten och fälla en del metaller och organiska gifter. I princip är det bentonitlera.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Lasse sa:

Det är inget som påverkar nitrifikationen eller påskyndar processen. Men det är ett bra medel för att få klart vatten och fälla en del metaller och organiska gifter. I princip är det bentonitlera.

 

MVH Lasse

Enligt han i affären så skulle det hjälpa. Det var den han tog fram när jag sa att jag behövde få ner nitrithalten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De hävdar det ja - sedan om det är så - det är en annan sak. Att få ner nitrithalten krävs en bakteriell process - går inte att ta bort kemiskt. Däremot så är nitrit inte farligt för fisk i saltvatten - kloridinnehållet i saltvattnet hindrar att nitriten tas upp i fisken. Vill du se till att du får en snabb uppstart så är det nitrifikationsbakterier som behövs. Såvida de inte finns i happy life så är det verkningslöst för att skynda på nitrifikationsprocessen. Men tillsatsen skadar inte.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

De hävdar det ja - sedan om det är så - det är en annan sak. Att få ner nitrithalten krävs en bakteriell process - går inte att ta bort kemiskt. Däremot så är nitrit inte farligt för fisk i saltvatten - kloridinnehållet i saltvattnet hindrar att nitriten tas upp i fisken. Vill du se till att du får en snabb uppstart så är det nitrifikationsbakterier som behövs. Såvida de inte finns i happy life så är det verkningslöst för att skynda på nitrifikationsprocessen. Men tillsatsen skadar inte.

 

MVH Lasse

Då hänger jag med! Det stod även "påskyndar tillväxt av nyttiga bakterier" så man kan ju hoppas i alla fall. Verkar som en vettig grej. Hällde de i alla kar på en gångm ser ut som skit just nu, men i morgon kanske det är bättre.

Känner mig lite stressad då jag antagligen får hem snäckor och en korall i morgon, hade inte förväntat mig att nitriten skulle skena iväg så pass mycket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skall du få några trick som brukar kallas Lasses fattigmans nitrivec.

 

Metod 1) Har du ett bra fungerande sötvattenskar igång? Krama ur dit filter i en liter vatten (kranvatten eller RO) Ställ detta i kylskåpet. Dutta i lite grand varje dag i ditt saltvattenskar

 

Metod 2) Har du en ogödslad skogsbacke utanför? Gå ut och ta något spadtag av ytskiktet (ca 10-15 cm ner) - slamma upp i en hink. filtrera fram några liter via ett kaffefilter. ställ filtratet i kylskåpet - rör om och dutta i varje dag på samma sätt

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, Lasse sa:

Nu skall du få några trick som brukar kallas Lasses fattigmans nitrivec.

 

Metod 1) Har du ett bra fungerande sötvattenskar igång? Krama ur dit filter i en liter vatten (kranvatten eller RO) Ställ detta i kylskåpet. Dutta i lite grand varje dag i ditt saltvattenskar

 

Metod 2) Har du en ogödslad skogsbacke utanför? Gå ut och ta något spadtag av ytskiktet (ca 10-15 cm ner) - slamma upp i en hink. filtrera fram några liter via ett kaffefilter. ställ filtratet i kylskåpet - rör om och dutta i varje dag på samma sätt

 

MVH Lasse

Jag har flera stycken sötvattenskar igång, har vridigt ur filtret i detta 2 gånger. Kul idé, ska testa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Företagsakvarium brukar ha hemma.

 

Personligen skulle jag överväga att ta smällen och börja om..eller köpa ett preparat t.ex. aiptasia-x hellre än att chansa med räkor som kanske tar rosorna.

Detta är en kille på forumet förresten:

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Omstart blir det inte, då gör jag hellre sötkar av det :D Väntat alldeles för länge redan tycker jag.

Men det såg ju inte så kul ut i videon faktiskt.

Kan testa räkor först och se om de funkar, hur många bör jag köpa? 1,2, 10?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sålänge du inte sätter ner några andra koralldjur som kan brännas av glasrosorna har du ju all tid i världen att få bort dem. Det är ingen dödsdom att få glasrosor. Jag har upplevt positiva resultat med pepparmintsräkor när det har varit mycket glasrosor i akvariet. Fungerar inte dessa så finns Berghia nackensnäckan som du kan sälja vidare när den har betat av allting :) 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, kaptenen sa:

Sålänge du inte sätter ner några andra koralldjur som kan brännas av glasrosorna har du ju all tid i världen att få bort dem. Det är ingen dödsdom att få glasrosor. Jag har upplevt positiva resultat med pepparmintsräkor när det har varit mycket glasrosor i akvariet. Fungerar inte dessa så finns Berghia nackensnäckan som du kan sälja vidare när den har betat av allting :) 

 

 

Jag har beställt en korall som kommer hem i veckan, mest den jag är rädd för att döda. Annars hade den här lilla räkan jag beställde nyss haft allt tid i världen att städa karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Akvaristen sa:

Jag har beställt en korall som kommer hem i veckan, mest den jag är rädd för att döda. Annars hade den här lilla räkan jag beställde nyss haft allt tid i världen att städa karet

Vilken korall?

 

Av de tre tillfällen jag har haft pepparmintsräka, så har jag bara upplevt en gång att de gick på korallerna och det var när glasrosorna var uppätna sedan länge. Då fångade jag dem illa kvickt och skänkte vidare :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, kaptenen sa:

Vilken korall?

 

Av de tre tillfällen jag har haft pepparmintsräka, så har jag bara upplevt en gång att de gick på korallerna och det var när glasrosorna var uppätna sedan länge. Då fångade jag dem illa kvickt och skänkte vidare :) 

Euphyllia Glabrescens från Triton, hoppas den klarar sig. Första korallen någonsin för mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, Akvaristen sa:

Euphyllia Glabrescens från Triton, hoppas den klarar sig. Första korallen någonsin för mig

 

Euphyllior är generellt tåliga och tacksamma sålänge man ger dem lagom mängd flöde och ljus. Ha lite koll på räkan och plocka upp den med lite mat som bete och en plastlåda med lock om den är på korallen och pickar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...