Gå till innehåll

Coralbox RN-1 första intrycket


peterj66

Rekommenderade inlägg

Fick hem en lite annorlunda streamer idag. Det är den nya Coralbox RN-1 som har en bredare men grundare våtdel och vidare flöde än de flesta vanliga streamers. Måste säga att den är imponerande tyst och bra drag i. Den går även att köra i reverse mode och ser ut att ha bra tryck där med. Har än så länge bara hunnit testa den i en vattentunna men den imponerar helt klart än så länge. Enligt tillverkaren så levererar den mellan 1500 och 10000 l/h. Tänkte stoppa ner den i karet idag så återkommer jag med intryck när jag hunnit köra den ett tag.

 

rn1.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en sådan som snurrar hos mig.

flödet är riktigt brett, som passar mig med kub-kar. 

tyvärr så var min första kontroll deffekt och hängde sig. fick en ny snabbt, men tråkigt att vara Beta-person. tydligen ett vanligt fel på dessa kontroller.

 

pumpen är riktigt bra, men kontrollern har väl lite mer att önska med funktioner och upplägg. jag kan t.ex inte "feed-paus:a" när den är i "night-mode". dock kan man köpa en T1a (nya versionen) och få bra styrning på pumpen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en i reserv om strömmen skulle gå. Den jag har är möjlig att köra med ett vanligt powerpack till telefoner. Testade i början - 10 000 mAh räckte 4 - 5 timmar. Min sitter för lätt montering.

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppföljning på denna. Tyckte den hade ett lite väl högt brummande ljud när den kom ner i karet, men inbillar mig att den tystnat något. I rättvisans namn kan jag säga att jag kör den i reef mode vilket jag inte kunnat med någon av mina andra streamers pga ljudet.  Dessutom visade det sig vara glapp i controllern, men Eric på fish-street har lovat att skicka en ny omgående så det var förträfflig service. När det gäller flödet är jag väldigt nöjd, det är precis det vida flöde jag hoppades på så om ljudet från streamern fortsätter att minska när den är ordentligt inkörd kan det nog bli en eller två till när jag uppgraderar karet efter sommaren.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min lät en hel del i början, men det har lugnat ner sig nu. dock hör jag fortfarande när jag kör på reef-mode att pumpens ljud pendlar ganska så mycket.

 

kontrollerna verkar vara av tveksam kvalité, tyvärr. jag överväger att köpa en T1:a. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan konstatera efter att ha kört pumpen i en och en halv vecka att den låter väldigt mycket i Reefmode. Ljudvolymen har ökat sedan jag stoppade i den och har nu en skallrande ton som är extremt irriterande. Även vid konstant flöde hörs den mer än min QP-9 från Coralbox. Flödet är kanon, men ljudnivån gör att jag inte kan rekommendera RN-1 till någon som letar efter en hyfsat tyst cirkulationspump. Jag har mailat med fish-street om ljudnivån, och de säger tyvärr att man får räkna med att den låter en del i reefmode. Men även vid konstant flöde och halvfart så är det ett ihållande brummande. Jag har även plockat isär den för att kolla efter gjutrester som kan orsaka problemet men inte hittat något. Noterar också att magneten verkar vara svagare än till mina andra streamers vilket kan vara bra att veta om man har 10+ mm glas. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min är i stort sätt knäpptyst när jag kör konstant flöde, och jag har ett helt tyst akvarium. i mitt hem är det vinkylen som för mest väsen (om man inte räknar med barn och fru).

jag tog bort lite gjutrester på impellern med kniv när jag gjorde rent min sist. de satt mellan bladen.

 

hur länge har du haft din i drift? brukar normalt ta 2-3 veckor innan pumpar tystnar. annars så låter det som att du måste reklamera den.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min har kört två veckor, ska kolla igen efter gjutrester. Gjorde en snabb koll men hittade inga. Det som stör mig mest med pumpen är att ljudnivån ökat i reefmode, så kvaliten känns sådär. Synd eftersom flödet är perfekt för mig annars.

Ändrat av peterj66
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i går när jag skulle sova så lyssnade jag igen på pumpen. måste hålla med om att de inte är den tystaste pumpen. den låter mest i mitt kar, och går inte jämföra i ljud med min tidigare Crossflow. 

 

Betyg av mig:

 

Flöde: 4/5

Ljud: 3/5

Kontroller: 2/5

Pris: 4/5

 

Snittbetyg 3,25 :)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, peterj66 sa:

Jag väntar på en ny impeller och controller från fish-street så får vi se om det löser sig. @nike83upplevde du att crossflow var tystare?

 

japp, efter den var "inkörd" ja. absolut ! :) den lilla på full fart och den större på halvfart var båda tystare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...