Gå till innehåll

Onödiga program i stream-pumpar?


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

En sak har smågnagt i skallen ett bra tag nu, och det blev plötsligt aktuellt (igen) då jag skaffade nya pumpar i veckan. Nämligen; hur stor betydelse har de olika programmen som finns i många pumpar nu?

Att man bör hålla ett visst minimiflöde för en viss sorts koraller är jag fullt med på, men har det en reell betydelse för korallens mående och tillväxt om pumparna står på konstant flöde eller om de kör "slumpmässigt" (dvs kraftigt växlar mellan högt/lågt flöde för att simulera kraschande vågor på revet)? Eller om de justeras in så man får en stående våg i karet? Eller om man blandar hej vilt och kör konstant flöde/vågor/slumpmässigt/annat fancy program om vart annat?

För lps är ju ett växlande flöde bra så de inte trycks mot sitt eget vassa skelett osv, men för sps... Bryr sig sps om om de träffas av vågor eller vill de bara ha flöde, vilket som helst, så de kan fånga upp partiklar/göra sig av med oönskade ämnen?

Det känns lite som om dessa program mer är till för fiskar som är anpassade för en viss sorts ström än för koraller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är lite så jag börjar se det med...finesser. Inte för att de behövs, utan för att det går.
Jag har svårt att hitta bra inställningar för jag får (i mitt tycke iaf) orimligt starkt flöde vid botten. Både sand och lps:er håller på att blåsa bort medans, om jag tittar på hur många cm/s partiklar högre upp i vattenmassan rör sig, det är orimligt lugnt där... Med t ex pulsat flöde har jag lättare att kontrollera bottenrörelserna.
Just vattenflöden är så abstrakt i mitt tycke med vad som är tillräckligt eller inte...

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

4 hours ago, BatmanGefle said:

Bryr sig sps om om de träffas av vågor eller vill de bara ha flöde, vilket som helst, så de kan fånga upp partiklar/göra sig av med oönskade ämnen?

Jag vet inte hur bra själva programmen är, men olika typer av vattenrörelse tror jag kan göra stor skillnad. Bland annat påverkas växtsättet hos tunna/förgrenade koraller, jmf http://journals.plos.org/ploscompbiol/article?id=10.1371/journal.pcbi.1002849#pcbi-1002849-g001 ("uni-directional current tends to facilitate asymmetrical growth response resulting in colonies with branches predominantly developed in the upstream direction"). Kanske även vågor och turbulens är skonsammare även för SPS-polyper än längre perioder av konstant tidvattenström (eller är det tvärtom?).

 

1 hour ago, BatmanGefle said:

Jag har svårt att hitta bra inställningar för jag får (i mitt tycke iaf) orimligt starkt flöde vid botten. Både sand och lps:er håller på att blåsa bort medans, om jag tittar på hur många cm/s partiklar högre upp i vattenmassan rör sig, det är orimligt lugnt där... Med t ex pulsat flöde har jag lättare att kontrollera bottenrörelserna.

Med resonansvågor bör sanden ligga ganska stilla, just för att vågor inte har någon riktning. Det finns även de som menar att resonansvågor lyfter upp detritus i det fria vattnet så att den kan transporteras till t ex ett filter, men det har jag inte lyckats så bra med hittills. Resonansvågor leder även till vattenrörelse i hela karet, medan ett konstant flöde skapar zoner med starkare och svagare vattenrörelse (detta kan kanske vara både bra och dåligt, beroende på vilka djur man har).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



 
Med resonansvågor bör sanden ligga ganska stilla, just för att vågor inte har någon riktning. Det finns även de som menar att resonansvågor lyfter upp detritus i det fria vattnet så att den kan transporteras till t ex ett filter, men det har jag inte lyckats så bra med hittills. Resonansvågor leder även till vattenrörelse i hela karet, medan ett konstant flöde skapar zoner med starkare och svagare vattenrörelse (detta kan kanske vara både bra och dåligt, beroende på vilka djur man har).


Jag har lyckats med en scape som på något sätt ger en 'pipe-line' vid framkant botten där det har en tendens att bli en rätt stark (och bitvis ensidig) ström nästan oavsett pumpprogram (dock inte med en stående våg) och att jag har en stort jä**a revpelare på ena sidan gör att jag är rätt begränsat med utrymme var jag kan sätta/rikta ena pumpen (och har ju BTN på baksidan så de måste sitta på kortsidorna).
Det är mest de kaotiska programmet som ställer till det, så om det bör vara sak samma för djuren så blir det mycket lättare för mig att bara laborera med pulsande strömmar....

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

2 hours ago, BatmanGefle said:

Det är mest de kaotiska programmet som ställer till det

Är det ett sånt program som ändrar styrkan slumpmässigt på en konstant ström? Tanken är kanske att de långa intervallen skall kollidera med de kortare och skapa turbulenta kollisioner i vattnet. Jag tror inte det har några enorma fördelar för djuren isf.

 

Jag har ibland haft en resonansvåg med två pumpar, där den ena är körs lite starkare än den andra. På så sätt har det både blivit resonansvåg (bra för vattnet runt enskilda polyper) samtidigt som hela vattenvolymen i karet långsamt flyttat sig runt (bra för skummare och andra filter). Jag har även testat resonansvåg med en pump i taget, så att hela vattenvolymen byter riktning efter någon timme, men det är nog ganska onödigt. Nackdelen i båda fallen har varit ökat oväsen från ytavsuget, och att osmolatorns sensor hamnar över vattenytan i visningskaret när man stänger av resonansvågen (det senare gäller inte om man har sensorn sumpen).

 

Här är förresten en artikelserie om vattenrörelse:

https://www.advancedaquarist.com/2006/6/aafeature2
https://www.advancedaquarist.com/2006/8/aafeature
https://www.advancedaquarist.com/2006/9/aafeature2
https://www.advancedaquarist.com/2006/11/aafeature
https://www.advancedaquarist.com/2007/1/aafeature

--sista delen förordar gyreströmmar men nämner ingenting om resonansvågor, kanske inte Tunze Wavebox hade blivit känd då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, syftet är att skapa turbulens som ska imitera krashande vågor (och man kan ställa in max-styrka och ofta om det ska vara små eller stora skiftningar mellan max och min-styrka). Är nog bättre i teorin än i praktiken, iaf för mig...
Att skapa en stående våg mha två pumpar med olika styrka låter intressant. Just det att man då borde kunna få hela vågen att vandra lite...inte tänkt på det! Måste bara hitta lite tid att prova ut tiden mellan pulserna...

Denna artikelserie har jag missat...ska läsa igenom vid tillfälle. Tack för länkarna!

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Tunze wavebox i 3 kar. De ger en stående våg vilket nästan alla koraller verkar uppskatta. Men då skall man helst ha avrinningen mitt på baksidan.

Längst ned på gavlarna rör det sig inte mycket så man behöver mer pumpar. Har man en stor avrinningsbox på gaveln med 2 eller 3 rör går det att fixa till ett tyst avlopp med lite känsla och fina inställningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, BatmanGefle said:

Ja, syftet är att skapa turbulens som ska imitera krashande vågor (och man kan ställa in max-styrka och ofta om det ska vara små eller stora skiftningar mellan max och min-styrka). Är nog bättre i teorin än i praktiken, iaf för mig...

Ja tanken är väl att simulera bränningarna på en revkant, men frågan är hur många koraller som egentligen trivs i riktiga bränningar i naturen? SPS med kraftiga grenar kan ju tåla starka vågor, men många andra arter skulle helt enkelt slås sönder. Min gissning är att kraftiga SPS trivs där just för att vågorna medför minskad konkurrens om utrymmet, inte för att korallerna egentligen gillar vågorna. Ett annat exempel är gorgonier och mjukkoraller som kanske växer i starka tidvattensströmmar eftersom det passerar mer plankton där, inte för att de egentligen behöver stark ström i sig.

 

På de flesta sandbottendyk jag gjort i Röda havet har det varit påfallande lugna vågrörelser och knappt någon ström alls, men ändå fullt av koraller. Samma sak kan man ibland se på dykvideos, studera särskilt de långsamma rörelserna hos anemoner, mjukkoraller och detritus/plankton (en nackdel med resonansvåg i akvarium är att vågorna blir betydligt kortare och snabbare än i naturen).

 

10 hours ago, BatmanGefle said:

Att skapa en stående våg mha två pumpar med olika styrka låter intressant. Just det att man då borde kunna få hela vågen att vandra lite...inte tänkt på det! Måste bara hitta lite tid att prova ut tiden mellan pulserna...

Jag har använt samma pulstid på båda pumparna (alternerande), men låtit maxstyrkan på den ena vara 100% och den andra 80-90%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, stigigemla said:

Längst ned på gavlarna rör det sig inte mycket så man behöver mer pumpar.

Det blir ju en extra kraftig upp/ned-rörelse istället, fungerar inte det lika bra för korallerna? Exakt i mitten av karet däremot är det väl nästan helt stilla, det är ju därför det rekommenderas att placera ytavrinningen där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...