Gå till innehåll

Flytt och större akvarium


Rekommenderade inlägg

Hej, är det någon som kan bidra med lite tips och hjälp?

Ska flytta till nytt boende och tänkte samtidigt flytta över allt från mitt lilla välfungerande 46l till ett lite större 140l kar.

All teknik finns till det större såklart och idag har jag lite lättare mjukkoraller, en bubbeltip anemon, 3 clowner och städpatrull.

6-8 kg levande sten. Sanden tänker jag inte flytta med in i det större. 

 

Hur går jag lättast till väga utan att ta livet av allt i flytten?

Tänker naturligtvis flytta med vattnet från mitt lilla men hur gör jag för att flytta över allt i det större? Blanda 100l vatten men då blir det väl en mognadstid?

Tänker använda ny levande sand i det nya och mer levande sten. 

 

Tacksam för tips och er kunskap här på forumet. 

 

Mvh Richard

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

det är bara att flytta det tar ingen skada inga svåra djur skaffa lite hinkar så blir det inga problem

varför ska du ta ny sand du har en massa godis i den gamla flytta med det och komplettera med lite ny sand

mognads tid får du ingen direkt det blir som ett större vattenbyte

mvh Frank

 

Ändrat av mcjagg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten behöver ingen "mognadstid" eller liknande, det behöver vara rätt salthalt och rätt temperatur. 

Jag skulle blandat en 60-80L i det nya karet, låtit det då rätt temp och salinitet. Sedan bara flyttat det levande plus så mycket vatten som möjligt i hinkar/dunkar, sedan stoppat allt i nya karet. 

Det är antagligen ingen större skillnad på din sand och levande sand du köper på påse i butik..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...