Gå till innehåll

Refugium klägg.


webdiddy

Rekommenderade inlägg

18 minutes ago, Lasse said:

Det där är troligtvis någon typ av bakterie med fotosyntes - dvs ngn typ av cyano. Plocka bort - Det trodde du inte jag skulle föreslå va :)

 

MVH Lasse

Haha, nä det trodde jag faktiskt inte :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag inte ville ha Cyano i karet så såg jag till att rengöra mitt refugium samt skölja ur chaeton i nytt slatvatten.

När jag gjorde detta så tyckte jag att det såg ut som om chaeton inte vuxit något alls på en månads tid :(

Det var fortfarande spänstigt och såg friskt ut, dock har det inte ökat något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara kört mitt refugium sedan mars, men FWIW så använder jag en 10W växtlampa från IKEA och doserar Core7 other methods, och jag måste rensa ut hälften av min chaeto varannan vecka för att den växer så snabbt. 

Du har större kar än jag (och då även refugium gissar jag), kan belysningen vara för klen? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, PerS sa:

Jag har bara kört mitt refugium sedan mars, men FWIW så använder jag en 10W växtlampa från IKEA och doserar Core7 other methods, och jag måste rensa ut hälften av min chaeto varannan vecka för att den växer så snabbt. 

Du har större kar än jag (och då även refugium gissar jag), kan belysningen vara för klen? 

Hur stort är ditt refugium, och hur stort är karet? Väldigt bra tillväxt! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förhoppningsvis så funkar lampan som den ska, det är ju en akvaireväxt lampa. Men det är nog nått annat som fattas, jag kör inte med någon balling så det är säkert nått som magnesium eller annat som är lågt, få som sagt köra lite tester. Det fick iaf vad jag tror är cyano att växa i refugiumet, kan det vara så att cyano vinner kampen med att äta upp överskottet över chaeton? Gissar på att det förmodligen är nått annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde just några tester och här är resultatet.

 

Magnesium: 1290ppm

Calcium: 400ppm

KH: 5dkh

Nitrat: 2 (blev så förvånad att jag gjorde testet 2 gånger)

Fosfat: 0.08ppm

 

Jag ligger väl okay på gränsen på de flesta, eller vad tycker ni?

Fosfaten är dock aningen högt men om jag får igång algerna i refugiumet så bör den hjälpa till med att balansera det.

 

 

Ändrat av webdiddy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

53 minutes ago, BatmanGefle said:

5 dKH är i min bok mycket mer angeläget att ta hand om än fosfaten (som jag inte tycker behöver tas om hand om över huvud taget med det värdet). Men 5 är lågt! Väldigt lågt...

Sent using Jedi mind-trick.
 

Höjer jag det lättast med kalkwasser eller blandar jag ihop det nu? 

Ändrat av webdiddy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minutes ago, BatmanGefle said:

Kalkvatten höjer ju kalcium oxå, och det har du ok nivå på, så jag skulle nog höjt det med bikarbonat (långsamt - högst 1dKH/dag).

Sent using Jedi mind-trick.
 

Finns det nån bra formel hur jag blandar bikarbonat för att höja med 1dKH/dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, webdiddy sa:

Efter justering med bikarbonat över några dagar är nu KH uppe på 10. Ska jag nöja mig med det?

Jag skulle säga att du ska stoppa där. Själv håller jag ett Kh på 7,7-8. Går jag högre så blir mina koraller griniga. 

Ändrat av Christian_N
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att utveckla på KH så finns det som med det mesta, väldigt många olila åsikter. Allt mellan 7 och 14 förekommer, viktigast att förstå är att det är inte siffran som är avgörande utan stabiliteten. Det enda som är svart på vitt rätt är att välja en siffra och hålla dig så nära den som möjligt.

Idag med triton och andra populära typer av balling som siktar på naturliga värden så är det vanligaste att ligga runt 8.

Ändrat av danne031
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...