Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Warmar

Max belysning eller inte?

4 inlägg i detta ämne

Hej

Jag har ett 275 liters sps dominerat akvarium som varit igång som sps i ca 7 månade och dessförinnan som mjukorall i 2 år. Jag uppgraderade mitt ljus till maxspect recurve 240 w nya i vintras och har under de första månaderna successivt ökat belysning till ca 75 % styrka. Men jag har aldrig kört den på 100 % och jag funderar på om det ens är något som jag borde göra? Riskerar det att bli för starkt för mitt akvarium? Riskerar det att bli en alghärd? 

Jag har under den senaste tiden läst på nätet att det sällan kan bli för mycket ljus.

Funderingen är därmed om jag kan köra 100% och om korallerna gynnas av det i högre utsträckning än 75% eller om det blir en algsoppa?

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätt öka samtidigt som du håller koll på korallerna. Verkar de få för starkt ljus så sänk....
Algsoppa får du om du har för lite städare, inte av för mycket ljus, så för den sakens skull så är det vara att blåsa på!

Sent using Jedi mind-trick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser jag på korallerna att de får för mkt? Har som sig bör acropora och montipora högst upp? Vad letar jag efter för tecken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De blir bleka/ljusa. Men öka långsamt så de hinner vänja sig (under flera veckor).

Sent using Jedi mind-trick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu