Gå till innehåll

Vita prickar som rör sig???


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Hm, alltså jag har fått nått som jag aldrig sett förut....

Tar lite bakgrund för er som missat mina tidigare missöden..... I början av maj kraschade mitt kar, så gott som samtliga koraller dog på några veckor.... Förmodligen orsakat av nollade näringsvärde.... I efterdyningarna har jag nu ett kar utan koraller, sånär som på lite skivanemoner och en mussla, fiskarna har inte påverkats, men vattnet är lite te-färgat, karet känns helt enkelt lite brunt.... Svårt att beskriva....

 

Men till saken

Har senaste veckan eller två sett att jag haft en del vita små partiklar i vattnet som delvis fastnar på stenen och lite på framrutan, men till störst del är fri i vattnet.

Men idag när jag tittar närmare på framrutan som inte rengjorts på några dagar och har lite alger så ser jag att de vita prickarna rör sig över rutan! De sitter mest på rutan där det finns alger. Men vad tusan är det?

Kan inte vara sniglar eller liknande, bara mängden gör att det inte kan vara sniglar.... Kan inte heller vara pods eller nått sånt....

Bifogar bild på liten del av framrutan men man ser iallafall samlingen av prickarna....

82e9c10d9c336c7c7f59e6e0a28d09a9.jpg

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

 

 


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snäckor kan det inte vara, är så väldigt många.... De ser dock ut att äta alger eftersom de samlas mest på rutan där det finns alger...
Fick förslaget nån form av plattmask vilket kan kännas rimligt eftersom jag har gott om röd/brun plattmask i karet, kan de vara vita som små?
Har skaffat sixline wrasse för att få bukt med plattmasken och har mandarin sen ett tag tillbaka...

Det konstiga är att de svävar runt som partiklar i vattnet oxå.... Trodde först det var partiklar från sanden som yrde runt i karet....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ha haft en lyckad förökning i ditt akvarium. 2 månader efter starten hittade jag små prickar i stor mängd och det var små babysnäckor. Plattmask som äter alger ….. har då inte hört om det. Den rödbruna du har är ingen riktig plattmask och den har fotosyntes.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Lasse sa:

Du kan ha haft en lyckad förökning i ditt akvarium. 2 månader efter starten hittade jag små prickar i stor mängd och det var små babysnäckor. Plattmask som äter alger ….. har då inte hört om det. Den rödbruna du har är ingen riktig plattmask och den har fotosyntes.

 

MVH Lasse

 

Äter inte den rödbruna alger då? Jag trodde det var därför den satt mest (iallafall synbart), på rutan när jag hade de ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ser man inte så bra på bilden men kan det inte vara Ostracods? De ska bli runt 1mm stora efter lite googlande.

(Här är också länken till min källa på olika liftare. Tycker den är helt ok, den skulle dock behöva uppdateras på lite texter men då funkar ju Google att hitta mer info)

https://www.lionfishlair.com/hitchhikers-guide/


Mvh
Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ser man inte så bra på bilden men kan det inte vara Ostracods? De ska bli runt 1mm stora efter lite googlande.

(Här är också länken till min källa på olika liftare. Tycker den är helt ok, den skulle dock behöva uppdateras på lite texter men då funkar ju Google att hitta mer info)

https://www.lionfishlair.com/hitchhikers-guide/


Mvh
Jonas
Hm kollade runt lite där, de såg inte riktigt tillräckligt vita ut, fanns lite filmer från Youtube :) Sen kanske de ser lite annorlunda ut med såpass förstoring som filmer hade men tror inte riktigt det är sånna....
Men en bra gissning och där fanns ju en del att kolla genom!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är lite osäker men tror inte de håller sig fast på rutan som snäckor, utan snarare fäster de på algerna som sitter på rutan... När rutan är ren finns där inga....
De rör sig inte riktigt som små pods eller räkor heller.... Som ett mellanting mellan pods o små sniglar i rörelse, inte direkt snabba men snabbare än små snäckor ändå....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...