Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Nickson

Vattenbyte i nystartat akvarium?

17 inlägg i detta ämne

Hej! jag har startat upp ett nytt akvarium. Och behöver flytta lite koraller till det nya akvariumet. Och detta måste ske idag.
Jag startade det för ca 1 vecka sedan och körde då med levande sten samt sand. Grejen är att mina vatten värden just nu är hemska. 0 i ammoniak men 10-25 i nitrit. (Har ej kollat nitrat) 
Så jag funderar på att göra ett stort vattenbyte innan korallerna åker. Jag vill ju inte att dom ska dö. Tankar kring detta? 

//Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Fel

Redigerad av Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

6 timmar sedan, Nickson sa:

Hej! jag har startat upp ett nytt akvarium. Och behöver flytta lite koraller till det nya akvariumet. Och detta måste ske idag.
Jag startade det för ca 1 vecka sedan och körde då med levande sten samt sand. Grejen är att mina vatten värden just nu är hemska. 0 i ammoniak men 10-25 i nitrit. (Har ej kollat nitrat) 
Så jag funderar på att göra ett stort vattenbyte innan korallerna åker. Jag vill ju inte att dom ska dö. Tankar kring detta? 

//Nicklas

Hur i helsike har du fått mellan 10 och 25 i nitrit - det verkar omöjligt.

MVH Lasse

Redigerad av Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

57 minuter sedan, Lasse sa:

Hur i helsike har du fått mellan 10 och 25 i nitrit - det verkar omöjligt.

MVH Lasse

väldigt oklart. Kör selifert nitrit test. Kanske inte är det bästa. Men mina 2 clowner mår bra. Och mina knappar slog ut direkt under nya ledrampen :) Så det kanske inte är så farligt.

Redigerad av Nickson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det så att nitrit inte är speciellt giftigt i saltvatten men det är väldigt höga värden. Har du startat med ammoniak, död räka eller någon annan av tokigheterna over there?

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du mätt nitrat (NO3). Saliferttesten har ett intervall vad gäller Nitrat på 10-25. Jag har för mig att nitrittestet (NO2) bara går upp till 2, men jag kan komma ihåg fel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Petter N sa:

Jag tror du mätt nitrat (NO3). Saliferttesten har ett intervall vad gäller Nitrat på 10-25. Jag har för mig att nitrittestet (NO2) bara går upp till 2, men jag kan komma ihåg fel. 

Det är min misstanke också. Din nitrithalt är ca 100 gånger mindre

MVH Lasse 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett om det är nitrit eller nitrat så är det i stort sett aldrig fel med lite vattenbyte. Och skulle du ha nitrat uppåt 25 så lär korallerna inte dö omgående ändå, möjligtvis grina lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta förvirringen. Har köpt nya tester ifrån red sea. 

Ammonia: 0

nitrit: 0

nitrat: mellan 20-50

mina koraller och mina 2 clowner verkar må bra. Så jag avvaktar med ett vattenbyte. Har i lite sera bio nitrivec varje dag. Hoppas det fixar problemet :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om din nitrattest visar mellan 20 och 50 i ett så här tidigt stadie betyder det bara att du har nitrit i vattnet. Nitrit stör nämligen nitratmätningen med en faktor på mellan 50 till 100. Det vill säga - har du 1 i nitrit så visar din nitratmätning mellan 50 till 100 ppm nitrat beroende på märke av test. Du har ingen nitrat (verklig) i vattnet nu - det är för tidigt.

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Lasse sa:

Om din nitrattest visar mellan 20 och 50 i ett så här tidigt stadie betyder det bara att du har nitrit i vattnet. Nitrit stör nämligen nitratmätningen med en faktor på mellan 50 till 100. Det vill säga - har du 1 i nitrit så visar din nitratmätning mellan 50 till 100 ppm nitrat beroende på märke av test. Du har ingen nitrat (verklig) i vattnet nu - det är för tidigt.

MVH Lasse

Okej! Men testet visade ju 0 i nitrit? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte en chans att du kan bygga upp nitrat på mellan 20 och 50 ppm på en vecka och speciellt när du inte har några innevånare till tala om. Om du inte använt gammalt vatten är klart. Någon av testerna är galen. Är de deras pro eller deras vanliga tester?

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tagit en del av vattnet från gamla akvariet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Lasse sa:

Inte en chans att du kan bygga upp nitrat på mellan 20 och 50 ppm på en vecka och speciellt när du inte har några innevånare till tala om. Om du inte använt gammalt vatten är klart. Någon av testerna är galen. Är de deras pro eller deras vanliga tester?

MVH Lasse

Vanliga testet. Jag får mäta igen på söndag. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säg så här - jag använder själv pro-testen. Nitrat är en ganska så besvärlig parameter att mäta i saltvatten.

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-07 at 09:31, Lasse sa:

Säg så här - jag använder själv pro-testen. Nitrat är en ganska så besvärlig parameter att mäta i saltvatten.

MVH Lasse

Vet du om vodka höjer KH? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generellt nej men om den startar igång denitrifikationen så höjer denitrifikationen i sig KH Hur mycket beror på hur mycket NO3 som finns ackumulerat. När du kommer fram till ett läge där det bara är producerad nitrat som denitrifieras - jag då är effekten negativ i stället eftersom nitrifikationen minskar KH - denitrifikationen höjer - men inte lika mycket - nettoresultat KH ner.

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu