Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Mazi

151-720 liter
Mazi's nya 360+120

1 inlägg i detta ämne

Det var väldans trevligt att återvända till hobbyn, så efter endast 3 månader med ett 130 liters kändes det som att det var dags för något större. Planen var att köpa ett Juwel Trigon 350 och sedan bygga bänk, sump, osv själv. Men efter att ha shoppat teknik hemma hos Tribiani så tyckte jag att hans kar var väldigt fint, så för två helger sedan hämtade jag hem det. Nedan följer lite bilder på hur det såg ut under uppstarten, samt en bild från idag.

Trots att man bör sträva efter motsatsen, så har allt tyvärr fått gå väldigt snabbt med denna flytt. För endast 8 dagar sen fyllde jag på sista osmosvattnet och började blanda i salt. Som väl är verkar allt ha gått bra hittills, väntade mig en rejäl algchock men det är oroväckande lugnt på den fronten. Alla värden verkar hålla sig någorlunda stabila. 

Systemet innehåller strax under 500 liter vatten, och ca 65 kg levande sten. Akvariet har måtten 120x60x50, optiwhite och slimline bakgrund, borrat med 3 hål. Vad gäller fisk så är där två clowner, fem chromisar, en six-line wrasse och en scooter blenny. Där bör även finnas en decora goby men den skadade sig på en sten när den ville gömma sig efter flytten, jag såg den vara framme dagen efter i rätt dåligt skick och jag har tyvärr ej sett den sedan dess. I övrigt en hel del LPSer, mjukisar, skivor och knappar, vilka alla verkar trivas. Tror att fokus kommer ligga på LPSer även i framtiden. 

Vad gäller teknik så belyser jag det hela med 3 st Coral Box LEDs, en Rollermat står för mekanisk filtrering, kör även en Coral Box Cloud 9 skummare + ozon, Deltec 20w UVC, ALR1 algreaktor, Tunze ATO, och Jebao står för vågor och returvatten. Har även en doserpump från Oceanakvarium som jag ännu ej startat upp.

IMG_7026-1.jpg

IMG_7044.jpg

IMG_7080.jpg

IMG_7106.jpg

IMG_7109.jpg

IMG_7124.jpg

IMG_7128.jpg

IMG_7198.jpg

IMG_7199.jpg

IMG_7224.jpg

IMG_7240.jpg

IMG_7242.jpg

6 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu