Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Christian J

Vilken nytta gör algätande snäckor?

9 inlägg i detta ämne

Jag tror aldrig jag sett mina algätande snäckor (flera olika av de vanliga arterna) äta trådalger. Däremot brukar de äta filmalger på rutorna, men det gör ju ingen större nytta eftersom man ändå måste göra rent det mesta av rutorna med algskrapan ändå. Ibland dör dessutom snäckor utan att man märker det, vilket kanske leder till störningar av vattenkvalitén. Så hur nyttiga är snäckorna egentligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är lurigt, det snäckorna gör är det alla andra gör. De äter inte de gamla sega och långa trådalgerna. De äter de nya färska skotten, så de hindrar nytillväxt snarare än att hantera den som redan är. Så alla algätande djur behöver hjälp från akvaristen med att avlägsna de gamla algerna så tar de hand om de nya som kommer upp.

Däremot är de mycket ömtåliga som du säger och de kan dö utan uppenbar anledning, många är även känsliga för att trilla omkull utan att kunna vända sig tillbaka igen. Så man behöver vara observant. Hur man ska göra för att gynna miljön för de vet jag inte riktigt själv tyvärr. Om någon har bättre kunskap om det lyssnar jag gärna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

IMO det är helt riktigt att snäckorna tar algerna innan de blir ett problem. Däremot tror jag inte en minut på trilla runt och dö teorin. Om den vore sann skulle vi inte ha några snäckor alls i naturen. De skulle vara utdöda som art. En frisk snäcka klarar att komna upp och nerpå och att vända sig. 

MVH Lasse 

Redigerad av Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

Nu var det några år sedan vi köpte in snäckor, men de gånger vi gjorde de så var överlevnaden ganska dålig. Om de var väldigt känsliga eller om det var vi som inte skötte mottagningen kan jag inte svara på. I vilket fall så har vi klarat oss bra utan snäckor i flera akvarier på museet. Små eremitkräftor har vi haft bra resultat med istället. 

Fast i de större akvarierna så är det kirurger och sjöborrar som sköter det mesta av betningen. 

Har tyvärr inga artnamn på snäckorna vi köpte eller eremiterna, har det på jobbet men är på semester nu :) 

/ David 

Redigerad av David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del av snäckorna kan inte vända runt om de hamnar på sand eller fint grus. På glas- eller stenbotten verkar alla snäckarter jag haft kunna vända på sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 hours ago, mikoto said:

Det där är lurigt, det snäckorna gör är det alla andra gör. De äter inte de gamla sega och långa trådalgerna. De äter de nya färska skotten, så de hindrar nytillväxt snarare än att hantera den som redan är. Så alla algätande djur behöver hjälp från akvaristen med att avlägsna de gamla algerna så tar de hand om de nya som kommer upp.

Fast i mitt kar är trådalgerna nu helt nerbetade av kirurgen, men snäckorna bryr sig inte ändå. Däremot uppehåller de sig som sagt gärna på rutorna, och även på stenar med kalkalger. Kanske de inte kommer åt gröna trådalger som växer inifrån porerna på bar sten (jämfört med kalkalgers släta yta). En sjöborre är kanske bättre på djupgnagande.

3 hours ago, mikoto said:

Däremot är de mycket ömtåliga som du säger och de kan dö utan uppenbar anledning

Ja problemet är sedan att man inte ser om en snäcka dött någonstans i inredningen förrän det är försent, det är väl egentligen bara de som sitter upp och ner eller på vertikala ytor som man kan vara säkra på är vid liv.

2 hours ago, Lasse said:

Däremot tror jag inte en minut på trilla runt och dö teorin. Om den vore sann skulle vi inte ha några snäckor alls i naturen. De skulle vara utdöda som art. En frisk snäcka klarar att komna upp och nerpå och att vända sig.

Vissa arters skal är kanske anpassat för sjögräsängar och kan fastna mellan stenar och koraller, medan andra arter kan navigera på sten men inte vända sig i sand?

33 minutes ago, stigigemla said:

En del av snäckorna kan inte vända runt om de hamnar på sand eller fint grus. På glas- eller stenbotten verkar alla snäckarter jag haft kunna vända på sig.

Några av mina senaste har stannat 10cm ut på sandbotten och gömt sig i skalet. Frågan är varför de väljer att gå ut på sanden om de inte klarar sig där?

50 minutes ago, David said:

I vilket fall så har vi klarat oss bra utan snäckor i flera akvarier på museet. Små eremitkräftor har vi haft bra resultat med istället.

Ja för 20 år sedan hade jag inga snäckor alls (fanns de ens att köpa då?) och inga algproblem heller, en kirurg och/eller eremit räckte utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja eremiterna är underskattade som algätare 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eremiter äter ju även upp döda snäckor så dom inte ligger o ruttnar 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 7/6/2018 at 10:27 PM, Schilla said:

Eremiter äter ju även upp döda snäckor så dom inte ligger o ruttnar 

Fast utan döda snäckor skulle de äta ännu mer alger. :-P

Det finns även fiskar som äter algfilmen på glasrutorna betydligt effektivare än snäckor, t ex Blenniella chrysospilus (och vissa Salarius-arter?).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu