Gå till innehåll

Vilken nytta gör algätande snäckor?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Jag tror aldrig jag sett mina algätande snäckor (flera olika av de vanliga arterna) äta trådalger. Däremot brukar de äta filmalger på rutorna, men det gör ju ingen större nytta eftersom man ändå måste göra rent det mesta av rutorna med algskrapan ändå. Ibland dör dessutom snäckor utan att man märker det, vilket kanske leder till störningar av vattenkvalitén. Så hur nyttiga är snäckorna egentligen?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är lurigt, det snäckorna gör är det alla andra gör. De äter inte de gamla sega och långa trådalgerna. De äter de nya färska skotten, så de hindrar nytillväxt snarare än att hantera den som redan är. Så alla algätande djur behöver hjälp från akvaristen med att avlägsna de gamla algerna så tar de hand om de nya som kommer upp.

 

Däremot är de mycket ömtåliga som du säger och de kan dö utan uppenbar anledning, många är även känsliga för att trilla omkull utan att kunna vända sig tillbaka igen. Så man behöver vara observant. Hur man ska göra för att gynna miljön för de vet jag inte riktigt själv tyvärr. Om någon har bättre kunskap om det lyssnar jag gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

IMO det är helt riktigt att snäckorna tar algerna innan de blir ett problem. Däremot tror jag inte en minut på trilla runt och dö teorin. Om den vore sann skulle vi inte ha några snäckor alls i naturen. De skulle vara utdöda som art. En frisk snäcka klarar att komna upp och nerpå och att vända sig. 

 

MVH Lasse 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det några år sedan vi köpte in snäckor, men de gånger vi gjorde de så var överlevnaden ganska dålig. Om de var väldigt känsliga eller om det var vi som inte skötte mottagningen kan jag inte svara på. I vilket fall så har vi klarat oss bra utan snäckor i flera akvarier på museet. Små eremitkräftor har vi haft bra resultat med istället. 

Fast i de större akvarierna så är det kirurger och sjöborrar som sköter det mesta av betningen. 

 

Har tyvärr inga artnamn på snäckorna vi köpte eller eremiterna, har det på jobbet men är på semester nu :) 

 

/ David 

Ändrat av David
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, mikoto said:

Det där är lurigt, det snäckorna gör är det alla andra gör. De äter inte de gamla sega och långa trådalgerna. De äter de nya färska skotten, så de hindrar nytillväxt snarare än att hantera den som redan är. Så alla algätande djur behöver hjälp från akvaristen med att avlägsna de gamla algerna så tar de hand om de nya som kommer upp.

Fast i mitt kar är trådalgerna nu helt nerbetade av kirurgen, men snäckorna bryr sig inte ändå. Däremot uppehåller de sig som sagt gärna på rutorna, och även på stenar med kalkalger. Kanske de inte kommer åt gröna trådalger som växer inifrån porerna på bar sten (jämfört med kalkalgers släta yta). En sjöborre är kanske bättre på djupgnagande.

 

3 hours ago, mikoto said:

Däremot är de mycket ömtåliga som du säger och de kan dö utan uppenbar anledning

Ja problemet är sedan att man inte ser om en snäcka dött någonstans i inredningen förrän det är försent, det är väl egentligen bara de som sitter upp och ner eller på vertikala ytor som man kan vara säkra på är vid liv.

 

2 hours ago, Lasse said:

Däremot tror jag inte en minut på trilla runt och dö teorin. Om den vore sann skulle vi inte ha några snäckor alls i naturen. De skulle vara utdöda som art. En frisk snäcka klarar att komna upp och nerpå och att vända sig.

Vissa arters skal är kanske anpassat för sjögräsängar och kan fastna mellan stenar och koraller, medan andra arter kan navigera på sten men inte vända sig i sand?

 

33 minutes ago, stigigemla said:

En del av snäckorna kan inte vända runt om de hamnar på sand eller fint grus. På glas- eller stenbotten verkar alla snäckarter jag haft kunna vända på sig.

Några av mina senaste har stannat 10cm ut på sandbotten och gömt sig i skalet. Frågan är varför de väljer att gå ut på sanden om de inte klarar sig där?

 

50 minutes ago, David said:

I vilket fall så har vi klarat oss bra utan snäckor i flera akvarier på museet. Små eremitkräftor har vi haft bra resultat med istället.

Ja för 20 år sedan hade jag inga snäckor alls (fanns de ens att köpa då?) och inga algproblem heller, en kirurg och/eller eremit räckte utmärkt.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 7/6/2018 at 10:27 PM, Schilla said:

Eremiter äter ju även upp döda snäckor så dom inte ligger o ruttnar 

Fast utan döda snäckor skulle de äta ännu mer alger. :-P

 

Det finns även fiskar som äter algfilmen på glasrutorna betydligt effektivare än snäckor, t ex Blenniella chrysospilus (och vissa Salarius-arter?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Artikel av Ronald Shimek: http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rs/index.php

 

"If the snails are drip acclimated, the acclimation time may need to be on the order of five to ten hours for maximal survival."

Detta motsvarar ungefär en droppe var femte sekund, tror jag. 

 

"A large number of Trochoideans are sold to reef aquarists despite having little or no chance of long-term survival in a reef tank. Most of these are collected from the northern shores of Baja California. Although it's south of the United States, the marine environment of the northern part of this peninsula is anything but tropical. Its Pacific side is bathed in waters that are quite cool, and is the home of several Trochoideans that are collected for the reef aquarium hobby. These animals typically have a tolerance for warm conditions, and they are often intertidal animals and can withstand quite hot water - for a while. Prolonged exposure to warm conditions, however, kills them."

Ett problem är att man sällan vet exakt vilka arter som säljs i butiker, eller varifrån de kommer.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Lasse said:

Att våra snäckor inte kommer från norra Kaliforniaviken kan vi vara säkra på. Då skulle priset vara betydligt högre.

Clibanarius tricolor är visserligen en eremit och dessutom från Karibiska havet, inte Californiaviken, men de brukar väl inte kosta mer än andra eremiter. Blir det så mycket dyrare att skicka djur från mexikanska västkusten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det blir det. Nästan alla importer här i Sverige verkar komma antingen direkt från nere i asien eller så kommer de från någon av grossisterna ute i Europa, som Dejong, TMC eller Petra Aqua som några exempel. Det finns inget som hindrar handel med Amerika, deras djur i sig är nog inte dyrare heller. Men jag gissar att de har dyrare frakt, högre avgifter och striktare regler. Saker som leder till en krångligare import och högre priser. För djur som vi förväntar oss att köpa till låga priser så blir det bättre att ta från något annat ställe. Det får nog oftast vara något ganska exklusivt som inte finns att få tag på andra ställen som gör att man väljer att importera därifrån.

 

Om någon av handlarna här har annat att ange som orsak är jag såklart öppen för det :-) Men det är intrycket jag fått när jag kollat med min lokala affär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minutes ago, mikoto said:

jag gissar att de har dyrare frakt, högre avgifter och striktare regler.

Fast Clibanarius importeras ju som sagt (via t ex De Jong) och kostar inte mer än andra eremiter. Tyvärr framgår inte ursprung eller ens art (bara släkte) på många av snäckorna De Jong listar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kommer nog inte från USA dock, det verkar finnas ett par exportörer i Belize(som ligger ungefär mellan Mexico och Guatemala). Det är nog mer troligt att de Karibiska arterna kommer därifrån eller något av närliggande länder i Karibiska havet. Det finns ju gott om exportörer i Sydamerika också för all sötvattensfisk därifrån. Men jag misstänker fortfarande att USA/Mexico är en het potatis i sammanhanget för oss i Europa :-)

 

edit. Verkar som att Dejong även har en exportör i Kuba.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...