Gå till innehåll

Hur stor returpump?


pepi

Rekommenderade inlägg

Var å hämta ett beggat saltkar igår och jag hade en fundering angående returpumpen från sumpen. Hur stor ska den vara? Har en bubble magus Nac6 skummare där pumpens kapacitet ligger på 2500ish liter I minuter. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smaken är som baken, vissa vill ha högt flöde genom sumpen vissa inte, vissa menar att det är menlöst att ha högre flöde än vad skummare hanterar.

 

jag brukar lägga på en nolla på storleken av akvariet för att få en riktlinje så i ditt fall 4000 liter/h

:) 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en artikel på hur du beräknar vad din pump kommer att ge i verkligheten

 

Jag har gjort en teoretisk beräkning av mitt system med hjälp av den här mallen. Mitt system består av ca 2 meter rör - 2 st 45 gradiga böjar, 5 st 90 gradiga böjar, 1 kulventil allt för 32 rör. 

 

Maxflöde jag då får för 32 rör är ca 2250l/h för Jebao DCS/DCP 4000 - 2900 l/h för 5000 varianten  - 3250 l/h för 6000 varianten och 3750 för 7000 varianten. För högt flöde för 32 mm uppnås vid ca 25000 l/h så 4000 blir den bästa för mig (och det är den jag har)

Skulle jag ha haft 25 rör - ja då blir flödena 1700, 2300, 2300 resp 2500 - kritiskt flöde redan vid 1700 så det systemet är för litet.

Om man väljer 40 rör - jag då bli flödessiffrorna följande 2400, 3250, 3500 resp 4200 - kritiskt läge vid 3700 l/h. Om jag skulle välja en 6000 pump (prisskillnad väldigt liten) så skulle jag behöva 40 mm rörsystem. 

 

Dessa pumpar är inga högtryckspumpar precis och går bäst vid stora dimensioner. Men skissa upp ditt system - själva systemet är viktigt och se till att använda långa böjar så mycket som möjligt. Jag har inte gjort det och då blir det sämre.

 

Vill du ha ca 4000 i omsättning - ja då behöver du 40 mm i returrör och en 6000 pump av detta slag.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...