Gå till innehåll

Skillnad på denna pump och tunze osmolator?


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Har köpt dessa pumpar från Tyskland, Aqualight.

 https://aqualight.de/products/pumps/circulating-pumps/887/aqua-light-metering-pump-dc12v-720-l/h-1-5m

Dom ser exakt likadana ut som tunzes osmolatorpumpar. Men tunzes kan man väl inte köra i både söt, salt och kalkwasser?

 

Är det någon som vågar säga om dom är identiska eller det kan vara skillnad på dom?

Saknar nämligen 1-2 pumpar för det jag behöver och måste veta om det går lika bra med osmolatorpumpar som jag har liggandes eller om det blir till att lägga ytterligare en beställning från Aqualight. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte Tunzes egna pumpar har några problem att fungera i varken saltvatten eller kalkvatten. Den är ju nästan helt i plast, tror impelleraxeln är i rostfritt. Det är mig veterligen bara en pentrypump som de märkt om. Ingen specialutvecklad pump. Den där är otroligt lik, kan säkert vara samma pump.

 

Vad ska du göra för något med de?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar nog bra, vattenbyte kanske är lite tufft om det är några större mängder. Dessa pumpar är skapta för att köras korta stunder, upp till en minut eller så åt gången. Jag har inte undersökt det jättenoga men jag tror de går väldigt varma om man kör de längre. De är ju optimerade mer för högt tryck än flöde, siffrorna de har är imponerande för deras storlek. Så någonstans finns det en hake, Tunze själva behandlar ju dessa som en del som blir utsliten efter några år och behöver bytas ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, mikoto sa:

Det fungerar nog bra, vattenbyte kanske är lite tufft om det är några större mängder. Dessa pumpar är skapta för att köras korta stunder, upp till en minut eller så åt gången. Jag har inte undersökt det jättenoga men jag tror de går väldigt varma om man kör de längre. De är ju optimerade mer för högt tryck än flöde, siffrorna de har är imponerande för deras storlek. Så någonstans finns det en hake, Tunze själva behandlar ju dessa som en del som blir utsliten efter några år och behöver bytas ut.

Det är ju det oxå, Aqualights pumpar klarar köra vattenbyte och stora volymer dessutom. 

Tror nog helt enkelt att jag tar och köper några till bara för att vara på säkra sidan. 

Tack för svaren :) 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...