Gå till innehåll

Snabbkoppling osmolatorkabel


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Var får man tag på snabbkopplingar för tex tunze osmolatorpump?

På Kjell köpte jag en sån här för att koppla en pump till nätdel:

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/dc-kontakter/terminalblock-med-dc-hona-5-5x2-1-mm-p39984

Skulle vilja ha en som har snabbkoppling i båda ändarna för att enkelt kunna förlänga kabeln och byta ut pump till tunze osmolator om det skulle behövas. 

 

På tunze osmolator sitter där original en liten svart klämma med snabbkoppling i båda ändarna. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte vad originalkontakten kallas, och tyvärr sitter min lite för långt in för att kunna inspekteras... Om du kan tänka dig att kapa sladden borde det mesta funka, t ex vanliga kontakter för taklampor, sockerbitar, eller (om du kan löda) ett par audio-kontakter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, Christian J sa:

Jag vet inte vad originalkontakten kallas, och tyvärr sitter min lite för långt in för att kunna inspekteras... Om du kan tänka dig att kapa sladden borde det mesta funka, t ex vanliga kontakter för taklampor, sockerbitar, eller (om du kan löda) ett par audio-kontakter.

Jag har köpt kabel, lampsladd 0.75 kvadrat. 

Det jag skulle vilja ha är en skarvkoppling där man bara trycker ner snabbkopplingarna och in med kablarna. 

Vill inte använda Wago utan helst nån klämma där kabeln går in i ena änden och ut i den andra, svårt att förklara :)

Ska höra lite på jobbet om dom vet vad som finns om där inte trillar in något tips här. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, danne031 sa:

Kabelskor kanske? Fast inte skor alltså utan de som är just snabbkopplingar. 

Dom visade mig något typ sånt på jobb men det var för tjockare kabel. 

 

Men den du länkade till @PerS ser ju ut att kunna fungera. 

Ska bara hem och skruva av den sockerbiten som sitter på kontrollern för att se om kablarna från styrenheten är lödade i ändarna. Ska väl helst vara det när man kör med såna anslutningar. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, danne031 sa:

Den typen av snabbkoppling används idag till merparten av elektriska anslutningar på all utrustning i typ alla branscher och jag har aldrig hört att löda är önskvärt..

Aha, gött. 

Tack så mycket Danne

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...