Gå till innehåll

Bryta hävert från osmolatorpump


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

5C1F5194-6713-4AE2-AC1F-C918D69BCF8E.jpeg.56615d4d527ba224b460e94800af5c1c.jpeg

171F0DBF-AB0F-4851-84D1-0339775562C3.jpeg.b8413d815bdf96baa2a5e2c788e7d8d6.jpeg

 

Först lite bakgrund:

 

Jag har 3 osmolatorpumpar i min färskvattenbehållare som står i en garderob bredvid huvudkaret. Alla 3 har 10mm silikonslang för matning av vatten. 

En tunze som är kopplad till tunze vattenpåfyllning och kommer då att styra vattennivå i returfacket. 

2 som är köpta på Aqualight:

https://aqualight.de/produkte/pumpentechnik/wasserpumpen/887/tauchpumpe-dc12v-720-l/h-1-5m-kabel-ohne-trafo

Den ena kommer jag använda för att fylla på vatten i dunk som jag sen pumpar över i behållare till karantänen. 

Den andra kommer jag använda för att fylla på saltvattenbehållaren. 

 

Jag behöver bryta häverten på alla dessa pumpar. Jag köpte ett grönt eheim-plaströr 10mm och borrade ett 2.6mm hål. Satte sedan detta mellan slangbitarna (10mm silikon) och spände med buntband. 

Jag har provkört på en pump och häverten bryts. 

 

Min fråga är nu om där finns några risker med denna installation som jag bör vara vaksam på eller som jag missat?

 

Är det tex otillräckligt med buntband på ett slätt rör?

 

Att hålet måste kontrolleras/rensas lite då och då, kanske inte är så stor risk för att det sätter igen då det är färskvatten från osmosen men bör väl ändå göras?

 

Eller kanske något annat? :) 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enklast är väl att låta slangen sluta precis över den tänkta ytan  eller om du vill slippa för mycket skval så sätter du ett T en cm över tänkt högsta yta och låter ett rör gå ner till botten. Avstickaren på T skall peka vågrätt med ytan och vara öppet. Denna konstruktion kan inte sätta igen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Lasse sa:

Enklast är väl att låta slangen sluta precis över den tänkta ytan  eller om du vill slippa för mycket skval så sätter du ett T en cm över tänkt högsta yta och låter ett rör gå ner till botten. Avstickaren på T skall peka vågrätt med ytan och vara öppet. Denna konstruktion kan inte sätta igen.

 

MVH Lasse

Jag är inte riktigt med på det där med att låta slangen sluta över tänkt yta.

Nivån på behållaren är högre än allt annat och därmed så blir där en hävert. Den ände på slangen där vattnet mynnar ut kan inte hänga högt i luften. 

 

Jag försökte hitta just T. Aqua medic har en med slanganslutning där den horisontella utloppet är 4mm men dom vertikala är 16mm och blir då för stor, annars hade den varit perfekt. 

 

Men om jag borrar ett större hål 4-6mm och sätter en bit pvcrör över slangen så träffar strålen pvcröret och rinner ner i behållaren?

 

Det bör väl inte finnas någon risk att osmolatorpumpar kan trycka ut det lilla eheimröret ur slangen när jag dessutom dragit med buntband?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är din ATO behållare högre än de behållare som skall förses med vatten ? I så fall har jag missförstått det hela. I så fall hade jag dragit 16 eller 20 mm rör från de behållare som skall fyllas på. Låta dessa rör sluta ca 20 cm över ATO behållarens yta. Låta slangen från varje pump gå in i dessa rör i respektive rör ca 1 cm över högsta yta i ATO behållaren. Ingen risk för igensättning eller hävert

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Är din ATO behållare högre än de behållare som skall förses med vatten ? I så fall har jag missförstått det hela. I så fall hade jag dragit 16 eller 20 mm rör från de behållare som skall fyllas på. Låta dessa rör sluta ca 20 cm över ATO behållarens yta. Låta slangen från varje pump gå in i dessa rör i respektive rör ca 1 cm över högsta yta i ATO behållaren. Ingen risk för igensättning eller hävert

 

MVH Lasse

Ahhh, det borde ju kunna fungera. 

Ska testa detta så fort jag fått teknikskåpet så ska jag dra slangarna ordentligt. 

 

Tack så mycket för tipset Lasse. 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...