Gå till innehåll

Ritar på ny design - idéer & åsikter?


JonasK

Rekommenderade inlägg

Hej, 

 

Jag ritar och skissar lite på ett hemmabygge. Funderar på att sälja av mitt Reefer 250 och köra på min idé istället, men vi får se.

Skissen är gjord på datorn eftersom jag för hand knappt kan göra mig förstådd :)

 

Säg gärna vad ni tycker och kom med idéer och förbättringar! Jag har t.e.x aldrig byggt en sump tidigare, eller ens skissat på en. Skissen är ritad och måttad enligt vad jag läst på nätet i diverse forum och guider.

 

Väl mött!

Komplett design 1.jpg

Sump design 1.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse, 

Intressant! Är det för att få mer cirkulation i refugiet eller har du någon annan orsak till det? 

 

Bubbelfällan tar onödigt mycket plats, ja. I mitt Reefer finns ju ingen sådan, utan istället ett fack för en "tvättsvamp". Funderar på att köra det här också, det hade ju sparat 4-5 cm. 

 

I övrigt fick jag förslaget att sänka väggen in till Ro-vattnet med någon cm, så att det inte rinner utanför om man skulle råka överfylla det facket. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja - det är mest för att algerna skall få ammonium som kvävekälla - en del kommer att luftas ut i skummaren om den är först. Du kan ha lite högre vattenyta i refugiet också vilket gör att du kan få in en DSB i refugiet om du skulle vilja. Tänk på att du sätter nivån i skummarfacket högre än ca 25 cm. de flesta skummare vill ha mellan 16 - 25 cm högt vatten att jobba i och om du sätter nivån vid max så kan du alltid bygga på under skummaren om det behövs. Men gör du så här så får du ett litet fack för returen så du måste se till att höjden på sumpen är så hög att den tar emot allt vatten som står dynamiskt i akvariet. Den mängden är skitsvår att beräkna men du har ju ett litet kar vad jag kan se (80 liter) så det kanske inte är något problem.

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-07-14 at 09:05, Lasse sa:

Nja - det är mest för att algerna skall få ammonium som kvävekälla - en del kommer att luftas ut i skummaren om den är först. Du kan ha lite högre vattenyta i refugiet också vilket gör att du kan få in en DSB i refugiet om du skulle vilja.

Intressant! Har förkovrat mig lite i DSB nu och kommer absolut att förbereda för något sådant. Djupet skall definitivt finnas i det facket och skummaren hamnar i nästa - tack! 

 

On 2018-07-14 at 09:05, Lasse sa:

Men gör du så här så får du ett litet fack för returen så du måste se till att höjden på sumpen är så hög att den tar emot allt vatten som står dynamiskt i akvariet. Den mängden är skitsvår att beräkna men du har ju ett litet kar vad jag kan se (80 liter) så det kanske inte är något problem.

 

MVH Lasse

Ja precis, inte helt lätt att räkna ut. Lösningen är väl att räkna med överslag och sedan ha lite säkerhetsmarginal därtill. 

 

On 2018-07-14 at 19:44, Strikt sa:

Snåla inte på osmosbehållaren är mitt bästa sumptips.

Absolut, du har rätt. I mitt Reefer 250 är ju original-behållaren löjligt liten, tror den var på 8 liter. Fick fylla på varannan dag, vilket var trams att hålla på med. Har nu kopplat en tank på 30 liter till den behållaren, vilket ger mycket längre tid mellan påfyllningarna. 

 

 

2 timmar sedan, nike83 sa:

jag tycker det är onödigt med 3st bafflar för bubbelfälla.

 

håller med Björn, snåla inte med osmosbehållaren.

Gött! Så tar jag bort dom, eventuellt kör med filtervadd med samma syfte istället. Vunnet utrymme får bli till osmosvatten. Tack! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...