Gå till innehåll

Funderingar


Roksana

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa! 

Detta blir mitt första inlägg efter att ha läst hundratals haha. Jag är en absolut nybörjare som köpt ett begagnat kar. Juwel Lido 200 med all teknik. Förra ägaren har haft problem med alger då han ej haft ork med akvariet och har slarvat en del (hans egna ord). Jag har googlat och läst böcker så gott det går men är fortfarande osäker på vad jag eg har i mitt kar. 

 

Jag skulle behöva hjälp med placering av mina streamers. Jag har en turbo och en svag. Turbon blåser bort all sand från ena hörnan av akvariet och verkar hålla korallerna gömda. Har testat olika placeringar men inte hittat ngt som riktigt passar..

 

Sen skulle ja gärna vilja veta vad invånarna i karet heter:)

 

Jag tror att jag har fått röda alger lr cyano...Har använt vanligt kranvatten vid påfyllning av det avdunstade. Kanske därför? (Fiskarna äter några nypor foder..  Kanske för mycket men jag står alltid och tittar så att de äter upp det när jag kastar lite i taget.) vad ska jag göra? 

 

Ska iväg imorgon och köpa lite tester utöver de jag har såsom ph,nu tror,nitrat...

 

Detta blev ett långt inlägg... Ska försöka hålla mig kortare framöver :)

 

20180716_175029.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svarar mig själv hehe 

Gjorde tester idag som visade att fiskarna klart fått för mycket mat då nitrathalten var hög, övriga värden var bra. Så det är bara att fortsätta med vattenbyte och mindre mat :)

 

Vill dock fortfarande gärna veta hur jag borde placera streamer och vad mer jag har i vattnet förutom clownfisk, ormsjöstjärna,sandvändare, kenya träd, eremit och snäcka....

 

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej va skoj att du börjat med saltvatten! 

jag skulle inte oroa mig super mycket över högt nitrat. Det kan hjälpa att finjustera skummaren lite så den skummar ut lite mer "gucka" om du inte redan gjort det. 

ibland mäter man lite för mycket i början och det kan skapa onödig oro, 10% vattenbyte i veckan och sen tålamod så får man se om det blir bättre eller sämre :) över tid, låter som du matar fiskarna lagom mycket.

Alltid bättre med osmos vatten än kranvatten då det är svårt att vara säker på vad kranvattnet innehåller. Får man ökande mängd alger kan man alltid köpa några turbosnäckor till som städar åt en :).

 

Jag skulle rikta streamer pumparna snett fram emot framrutan så att vattnet skjuts mot framrutan och träffar den det brukar skapa ett flöde som gör att det inte blåser för hårt direkt på sand eller koraller men ändå skapar en stor rotation på vattnet!

 

Jag tycker det ser fint ut, jätte bra nybörjar koraller och ett fint akvarium.

 

mvh

Peter

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, izfisk sa:

Hej va skoj att du börjat med saltvatten! 

jag skulle inte oroa mig super mycket över högt nitrat. Det kan hjälpa att finjustera skummaren lite så den skummar ut lite mer "gucka" om du inte redan gjort det. 

ibland mäter man lite för mycket i början och det kan skapa onödig oro, 10% vattenbyte i veckan och sen tålamod så får man se om det blir bättre eller sämre :) över tid, låter som du matar fiskarna lagom mycket.

Alltid bättre med osmos vatten än kranvatten då det är svårt att vara säker på vad kranvattnet innehåller. Får man ökande mängd alger kan man alltid köpa några turbosnäckor till som städar åt en :).

 

Jag skulle rikta streamer pumparna snett fram emot framrutan så att vattnet skjuts mot framrutan och träffar den det brukar skapa ett flöde som gör att det inte blåser för hårt direkt på sand eller koraller men ändå skapar en stor rotation på vattnet!

 

Jag tycker det ser fint ut, jätte bra nybörjar koraller och ett fint akvarium.

 

mvh

Peter

 

 

Tack för svar Peter!

 

Jag har äntligen fått igång osmosen så nu blir det inget mer kranvatten :)

 

Ska anställa 5 turbosnäckor och 4 mexikanska turbosnäckor i veckan och låta den jobba lite för sitt boende. Skulle skaffa någon eremit till men har för få tomma skal så de får avvakta.

 

Great! Jag ska testa att montera dem så imorgon!

 

Tack! Hihi :$

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, danne031 sa:

Import och export av näring är hur man håller sin nitrat i schack enklast, alltså det som stoppas i måste tas ur.

Vanligtvis genom en effektiv skummare och i mindre kar i kombination med lite vattenbyten där man suger ut gammal skit. 

Tack för tipset,jag ska ha det i åtanke! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...