Gå till innehåll

Lemlästad ormstjärna


Christian J

Rekommenderade inlägg

Min Ophioderma fått två av armarna avslitna någon gång de senaste 5-6 timmarna. Finns det något hopp om överlevnad, och vem kan ha åstadkommit detta?

Min putsarräka har bott på samma sten i ett par år, och får gott om mat som den stjäl av sandvändaren. Å andra sidan har ormstjärnan verkat lite rastlös sedan nån dag tillbaka, kanske den blivit försvagad av något? Mina fem pepparmintsräkor är troligen hungrigare, men bor en meter därifrån och rör sig sällan långt från sin sten dagtid. Å andra sidan kanske ormstjärnan blivit attackerad närmare räkornas sten, och sedan flytt därifrån. Finns det andra djurgrupper som skulle klara detta, t ex andra ormstjärnor (jag har även Ophiomastix, som höll en av de lösa armarna)?

Kan ormstjärnan ha delat sig själv? Jag vet inte hur frivillig amputation brukar se ut, men här ser det ut som köttsår. Även själva centralkroppen är skadad, men de avslitna armarna har inga medföljande delar därifrån, utan det verkar som om en centimeter saknas på båda de lösa armarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöstjärnor gör ofta så innan de dör, är väl ett tecken på någon form näringsbrist har jag för mig...Kan se ut som sår, men är sannolikt inte någon av dina invånare som åstadkommit det...

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näringsbrist kan stämma, jag har både köpt ytterligare ett par ormstjärnor och sugit upp mycket sand och detritus senaste tiden. Igår kort efter släckning var ormstjärnans kropp helt borta/uppäten, idag återstår bara några armstumpar men inga av djuren verkar intresserade av dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...