Gå till innehåll

Demontera Mp40qd torrsidan :)


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Tack så mycket @jarecki68

 

Kommer lite bilder, vill bara försöka bli klar med allt annat och eventuellt detta :) 

 

Känner nog den vibration som låter när jag snurrar på hjulet/magnet och håller i kullagerna så tänkte faktiskt prova att byta dom. 

Jag ser en klämma på ena sidan men vet inte, känns som jag måste lyckas få loss skruven också...och hitta utbytes kullager :D 

7C6F1BD5-EBDA-4D35-90AC-661E5B574BB1.jpeg.c4db6fd35af7d7861bd446d4872d3c18.jpeg

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7C13B29D-5194-4953-AA4A-F102B61DC8F6.jpeg.8643589ad3620776e583b5a4f9212597.jpeg

på högra sidan syns klämringen eller vad det nu kan kallas :) D7351938-742C-4085-B481-5C5C1FE34C2E.jpeg.e9878566bdc1a4e495fa10e173bdc71f.jpeg

 

och här är väl då en inseksskruv som måste lossas också. 

Sen återstår att se hur jag ska kunna få av det andra kullagret och var jag hittar nya. 

 

Läste på @jarecki68 länk att man måste vara försiktigt med magneten då den inte går att få tag på. 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minuter sedan, turboadde sa:

Verkar ganska vanligt med lite halvkassa lagrer i mp40. Ska finnas bra video på youtube med hur man tar isär och byter men hittade inte den nu. Men kanske e ganska lika qd:n som vanliga mp40:in så man kan kolla den videon istället.

Den flög i golvet för att pumparna legat förvarade för länge och med kartong mellan magneterna = deformerade ”dynor”. 

Detta är enbart mitt fel. 

Men visst, har läst om många som klagar på lager och diverse andra konstruktionsmissar. 

När jag var och handlade lagerna så hade dom verktyg för att pressa/skruva ut lagerna. Dock krävdes det ett verktyg med extra smala ”armar” för att kunna ta det ena lagret, beställningsvara. 

Kan jag fixa det på mitt jobb/hos en kompis och pumpen blir knäpp tyst kommer jag eventuellt byta lager på alla pumparna. Men en sak i sänder :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte mest så du kunde titta om det var några oklarheter i isärtagningen eller ihopsättningen. Men inget slår ju ett par skf lager så :). Om du byter lager så berätta gärna hur det vart med ljudet. Har tänkt många gånger att byta lager för dom viner/småknastrar lite. Inte några stora problem men ändå bara för att man kanske kan få dom tystare hehe.

Men lycka till och posta gärna hur du upplever det om du byter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, turboadde sa:

Tänkte mest så du kunde titta om det var några oklarheter i isärtagningen eller ihopsättningen. Men inget slår ju ett par skf lager så :). Om du byter lager så berätta gärna hur det vart med ljudet. Har tänkt många gånger att byta lager för dom viner/småknastrar lite. Inte några stora problem men ändå bara för att man kanske kan få dom tystare hehe.

Men lycka till och posta gärna hur du upplever det om du byter :)

Allt är demonterat och axeln är utplockad. Monterade ihop allt igen för osäker om jag kanske skulle råka slarva bort något eller glömma vart det hörde hemma :) 

Och lager är som sagt köpt så det enda som kan hindra ett byte/test av nya lager är att det skiter sig när jag ska ha av lagerna eller att magneten pajar. 

 

Återkommer så fort jag gjort bytet. 

Skulle det inte fungera så kan jag skicka lagerna till dig så kan du prova på din pump för jag är som sagt inte hundra på att det bara är lagerna. 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lagerna är byta, ska slänga ihop pumpen idag efter jobb.  

Dock har jag en känsla av att det inte är lagerna. Det jag upplevde som malde tycker jag mig känna nu oxå, kanske har blivit någon obalans/skador på spolen (heter kanske inte ens spole :) )

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, turboadde sa:

Nöjd?

Absolut. 

Berätta hur jag lägger upp en video så ska du få höra :) 

 

Där var något som svagt skramlade till. Vet inte om det kan vara kåpan som inte sitter helt hundra. 

Ena skruven går inte att skruva i då hålet spräcktes när pumpen for i golvet. 

Men det är verkligen som natt och dag. 

Tror nästan den är tystare än dom andra. 

 

Ska provköra den imorgon efter jobb, vill vara hemma. Tror där är inbyggt skydd om den tex skulle börja gå trögt men bättre att vara närvarande. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...