Gå till innehåll

Alg


Martinkw

Rekommenderade inlägg

Har haft gång mitt 200 liters i 3 månader ca.
Är ganska ny på saltvatten fronten.

Gör 15% vattenbyte 1 gång i veckan.


25 kg LS
1 BTA
1 kenya träd
1 läder korall
2 clown fisk
1 yellow tail
1 blue tang (liten)

Nitrat och fosfat tester görs 1 gång i veckan

Fosfatet är lite över 0
Nitrat är 0

//martin

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I detta läge skulle jag skippa de veckovisa vattenbytena och i stället suga ut "mattan" varje kväll och ersätta med nytt vatten - dock med så lite vattenåtgång som möjligt. Jag skulle också googla på femtielftemetoden eller söka här på SG efter den. Den går ut på att sätta till NO3 till systemet. Lös upp ca 40 gram av salpeter eller Chikesalpeter till totalvattenvolym 500 ml. 1 ml av detta höjer NO3 nivån med ca 0.5 ppm/100 liter. Försök komma upp på ca 4-5 ppm NO3. Sen är det bara tiden som fixar det normalt. Se även här

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Lasse said:

I detta läge skulle jag skippa de veckovisa vattenbytena och i stället suga ut "mattan" varje kväll och ersätta med nytt vatten - dock med så lite vattenåtgång som möjligt. Jag skulle också googla på femtielftemetoden eller söka här på SG efter den. Den går ut på att sätta till NO3 till systemet. Lös upp ca 40 gram av salpeter eller Chikesalpeter till totalvattenvolym 500 ml. 1 ml av detta höjer NO3 nivån med ca 0.5 ppm/100 liter. Försök komma upp på ca 4-5 ppm NO3. Sen är det bara tiden som fixar det normalt. Se även här

 

MVH Lasse

Jag behöver också få upp mina näringsvärden lite, och undrar vad det rekommenderade tillvägagångssättet är? 

-Ökad matning (ingen mätbar skillnad i mitt fall trots dubblad matmängd) 

-Minskad export (i mitt fall minskad belysningstid i mitt refugium, ska utvärdera resultatet i helgen) 

-Femtielftemetoden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I nuläget doserar jag både NO3 och PO4 in i mitt system på 300 liter med ett 40 tal fiskar. Har du kommit i det läget tror jag dosering är enda vägen. Om refugiumet är för kraftigt - kanske minskad belysningstid kan åtgärda lite.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I detta läge skulle jag skippa de veckovisa vattenbytena och i stället suga ut "mattan" varje kväll och ersätta med nytt vatten - dock med så lite vattenåtgång som möjligt. Jag skulle också googla på femtielftemetoden eller söka här på SG efter den. Den går ut på att sätta till NO3 till systemet. Lös upp ca 40 gram av salpeter eller Chikesalpeter till totalvattenvolym 500 ml. 1 ml av detta höjer NO3 nivån med ca 0.5 ppm/100 liter. Försök komma upp på ca 4-5 ppm NO3. Sen är det bara tiden som fixar det normalt. Se även här
 
MVH Lasse
Tack för väldigt bra svar, ska iväg och köpa salpeter idag.



Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, det ska jag

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Tjena Lasse!

Gått 6 dagar nu.. tycker faktiskt det har blivit värre.. även om enligt mig så ser testet bra ut. Vad kan du säga om det?ebb5cffdcea34d6cd121834f687319c4.jpg093743d36d5e94351a61642f9ff73181.jpg

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...