Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

jonasroman

tempöverkompenserar saliniteten?

5 inlägg i detta ämne

Har köpt en sal probe till apex. Kör naturligtvis temp komp, annars blir det ju fel då den mäter konduktivitet. Men det verkar som den överkompenserar...dvs när tempen går upp går "sal" ner...utan tempkomp skall dessa följas åt, med perfekt temp komp skall kurvan va rak oavsett temp, o med övertempkomp blir det som här. 

Jag har faktorn 2.0...det sägs att det skall va mellan 2.0-2.3....så 2.0 borde funka men den överkompensera ju fortfarande!?....skall sänka faktorn till 1.9% så får vi se.

Input? 

@Lasse, hur har du faktorn ställd på din ghl?

Jonas Roman

fullsizeoutput_2a37.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GHL har ingen ställbar faktor utan man kopplar tempproben direkt till saliniteten och jag ser ingen variation.

MVH Lasse

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min elektroniska mätare hade 2,1 inställt vid leveransen och när jag kollade med 20 och 30 gradigt akvarievatten stämde det perfekt.

Men jag hade kalibrerat om den innan från NaCl till saltvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-07-21 at 18:20, Lasse sa:

GHL har ingen ställbar faktor utan man kopplar tempproben direkt till saliniteten och jag ser ingen variation.

MVH Lasse

okej, helt klart bättre algoritm där då

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så nu har jag testat mig fram o funnit att apex temp kompensering för salinitetsproben, om man följer rekommendationen 2.1-2.3%, kraftigt överkompenserar i mitt vatten. Det är nog inte otroligt att det gäller fler, då jag knappast har en jätteannorlunda jonsammansättning på mitt salt. Så efter att ha sänkt tempkompensationen till 1.3%!!!!!!!!, så förblir kurvan rak trots tempvariation. Så testa det om ni upplever samma som jag gjorde, att tempkompensationen överkompenserade. Märkligt måste medges, för 2.0-2.1 är ju det som skall gälla vid nacl dominerat vatten. Men med 1.3% funkar det i alla fall 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu