Gå till innehåll

Vad händer i min slump? (film)


webdiddy

Rekommenderade inlägg

50 minutes ago, stigigemla said:

Stryp returpumpen inte kranen från överringen.

Japp. Gjorde det och det hjälpte. Men vill man inte ha så mycket sprutt på cirkulationspump som möjligt? Var tvungen att gå ner från 93% till ca 70% för att det skulle sluta rinna över. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tappa ur lite vatten från sumpen du verkar ha överfyllt den. Ta en bild så man ser nivåerna i sumpen. Som någon sa - det är i sumpen du ser om du har för mycket vatten i systemet. Om ATO:n fick spel så kan den överfyllt sumpen. Kolla det.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill ha det kopplat så att nästan allt vatten från överriningen går in i skummaren som lämnar sitt vatten i nästa fack. En aning vatten får rinna över kanten mellan facken så att man är säker på att skummaren har konstant vattennivå. Då får man maximal utsugning av det som samlas på vattenytan och skummaren jobbar optimalt. Jag ser ingen som helst fördel med att spola runt en massa vatten i systemet. Det är mycket energieffektivare att sätta i en streamer till om man vill ha mer cirkulation.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Lasse said:

Tappa ur lite vatten från sumpen du verkar ha överfyllt den. Ta en bild så man ser nivåerna i sumpen. Som någon sa - det är i sumpen du ser om du har för mycket vatten i systemet. Om ATO:n fick spel så kan den överfyllt sumpen. Kolla det.

 

MVH Lasse

Japp, det är det jag gör för tillfället, tänkte eftersom ATO'n fick en flipp så har salthaten också gått ner lite så jag tänkte låta vattennivån gå ner lite via avdunstning.
Tanken är att då får jag bort vatten och samtidigt upp saliniteten, är det rätt tänkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

58 minutes ago, stigigemla said:

Jag vill ha det kopplat så att nästan allt vatten från överriningen går in i skummaren som lämnar sitt vatten i nästa fack. En aning vatten får rinna över kanten mellan facken så att man är säker på att skummaren har konstant vattennivå. Då får man maximal utsugning av det som samlas på vattenytan och skummaren jobbar optimalt. Jag ser ingen som helst fördel med att spola runt en massa vatten i systemet. Det är mycket energieffektivare att sätta i en streamer till om man vill ha mer cirkulation.

Låter vettigt men min skummare har ingen möjlighet (vad jag vet) att lämna vatten i nått annat fack. Eller så har jag missförstått dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...