Gå till innehåll

Kirurg flyttar runt eremiter


mcjagg

Rekommenderade inlägg

Hej

min palettkirurg har fått dille på att flytta runt mina eremiter den tar den i munnen och släpper de lite varstans i karet har någon annan varit ute för detta fenomen 

den har bara börjat med det nu har haft eremiter och kirurgen länge

 

Med vänliga hälsningar Frank

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Palettkirurgen är en i huvudsak algätande fisk (i alla fall som vuxen) som har ett ovanligt litet revir för att vara en kirurgfisk. Bara några till några tiotals kvadratmeter.

En hane håller sitt revir mot andra hanar och det kan vara upp till 8 fiskar i reviret Se är: http://reefkeeping.com/issues/2003-03/hcs3/index.php Jag ber om ursäkt för att författaren är så dålig på matte: Det går 10,8 kvadratfot på en kvadratmeter.

Det naturligt att jaga - flytta bort födokonkurrenter ur reviret. 

Och karet bör naturligtvis vara åtminstone några kvadratmeter för en palettkirurg.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej
Ok då är det inte nåt fel på min jag tycker det är kul att den flyttar runt lite i karet min är ca12cm det har den varit det senaste 2 åren är ca 3.5 år gammal han har fri tillgång till nori och äter allt som bjuds på
Mvh Frank

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minuter sedan, kaptenen sa:

 

Det är en stark amphiprion ephippium på ca 8 cm i längd. Ihärdig fisk, gillar att bitas.

 

Aha har haft två såna de var för aggresiva mot allt annat i karet så jag gav bort de till en butik och som du säger så bits de min hona satt i näven direkt om mam kom för nära deras revir

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...