Gå till innehåll

Dimensionering rör!


Remih

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag håller nu på att planera ett nytt kar! Fick idag hem ett optiwhite akvarium på 98 liter och en sump på 75liter!

 

b7b1d690d90a15a10090b74215b2851d.jpg

Tanken är att det ska se ut ungefär så här!

 

Nu till min fundering, vilken dimension på rör ska man ha? Har sett andra som ställt samma fråga tidigare och dem har fått svar med en länk där det ska finnas svar. Men jag kan inte öppna länken, så därför ställer jag frågan igen :)

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att kunna svara behöver man lite mer info än så. 

Vilken skummare ska du ha i sumpen?

Hur högt är det mellan akvariets vattenyta och sympens vattenyta?

 

Det är semester så om du inte fått svar får du påminna. Om jag får svar på frågorna kan jag rekommendera pump och rördimensioner. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte börja med att flytta den skinnaren jag har idag, en tunze doc 9001. Jag antar att den är för liten för denna storleken men är väldigt nöjd med den så antar att jag kommer att byta till en liknande fast med större kapacitet i framtiden, har inte funderat mer än så än så länge.

Vad gäller höjdskillnaden mellan vattennivå i sump och vattennivå i DP är det c.a. 70cm mellan dessa. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Perfekt! Nä precis jag har inte några konkreta tankar om specifik pump utan är mest ute Dyer en fingervisning om vart man ska ligga!

Tack så mycke för hjälpen! :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 250 liters med 20 mm rör och det funkar bra. Men rören går rakt ned i sumpen utan minsta böj och så måste det nog vara. Om du behöver vinklar på rören skulle jag gå upp ett mått (25 mm rör). Tänk på att du behöver komma åt överallt i rören för att rensa kalkrörmaskar och annat som kommer att börja växa där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rören kommer precis som på bilden gå rakt ner i sumpen utan några böjar. Från returpumpen kommer jag ha slang som går upp och går över till rör. Detta röret kommer vinklas i 90 grader innan utloppet i akvariet.

Jag avvaktar o ser vad slanten säger så får vi se hur jag gör!
På mitt nuvarande har jag 25mm ner och ett 18mm upp, men det bara tog jag ur luften. Det har fungerat okej, men denna gången tänkte jag försöka göra det lite mer seriöst :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...