Gå till innehåll

Tillblandning av balling


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Gjorde min första mix av balling igår, körde Stigs recept. 

Några tankar kom upp när jag stod och höll på, ”korskontaminering”. 

 

Är det separata slevar, burkar man väger i, tratt för att få ner det i dunkarna etc som gäller?

Om jag köper ballingbehållare längre fram där en streamer går ner, separata streamers då oxå?

 

Fråga nr 2.

Stigs recept är 3 dunkar där magnesium och calcium ligger i samma dunk. Är där alltid samma förhållande i förbrukning mellan calcium och magnesium när man väl hittat nivåerna baserat på det salt man använder? 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder separata burkar som slev i de olika kemikalierna. Kalcium, magnesium och mineralsalt löser sig mycket lätt så där räcker det med att sätta ett lock på dunken och vända den några gånger. Bikarbonatet är mycket svårare att lösa så där har jag en luftslang i dunken ett dygn. Sätta i en motordriven pump skulle inte jag göra då det är risk att 

pulver fastnar runt magneten så att pumpen kärvar rotorn fastnar och pumpen bränner. Jag har bara en tratt så den får jag tvätta då och då.

 

Beräkningen kalcium/magnesium stämmer skapligt när man börjar med Ballingmetoden men med tiden minskar magnesiumförbrukningen. Efter några år slutar de flesta tillsätta magnesium. De flesta salter vi köper har höjd magnesiumhalt som brukar räcka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Jag använder separata burkar som slev i de olika kemikalierna. Kalcium, magnesium och mineralsalt löser sig mycket lätt så där räcker det med att sätta ett lock på dunken och vända den några gånger. Bikarbonatet är mycket svårare att lösa så där har jag en luftslang i dunken ett dygn. Sätta i en motordriven pump skulle inte jag göra då det är risk att 

pulver fastnar runt magneten så att pumpen kärvar rotorn fastnar och pumpen bränner. Jag har bara en tratt så den får jag tvätta då och då.

 

Beräkningen kalcium/magnesium stämmer skapligt när man börjar med Ballingmetoden men med tiden minskar magnesiumförbrukningen. Efter några år slutar de flesta tillsätta magnesium. De flesta salter vi köper har höjd magnesiumhalt som brukar räcka till.

Tack så mycket för svaren Stig. 

Tur jag ställde frågan om streamern oxå :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer en lite fråga till @stigigemla:) 

 

Vilken av lösningarna är mättade enligt ditt recept på hemsidan eller det går att justera i dunkarna för att hitta en jämn balans så allt tar slut ungefär samtidigt? 

 

Vad bestämmer hur mycket jag ska dosera av dunk 3?

Som det är nu så går det åt rätt mycket mer för att hålla KH uppe (dunk 2) än vad det gör för att hålla uppe magnesium och kalcium (dunk 1). 

 

Har tittat lite Aqua calculatorn men inte säker på hur jag ska fylla i för att få fram ballingen där och använder extremt sällan dator så kan inte ladda ner din ballingkalkylator från hemsidan. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, stigigemla sa:

Ingen av lösningarna är mättad men bikarbonatet är i särklass svårast att lösa.

Du skall dosera lika mycket av kalciumkloriden som av mineralsaltet om lösningarna är blandade enligt mitt recept.

Gött, tack så mycket för svaret Stig. 

Var går då gränsen för lösligheten bikarbonatet?

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...