Gå till innehåll

Borra för sump på nano- akvarium, glastjocklek och potentiella sprickor.


cowlord

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

På grund av flytt är jag tvungen att avveckla mitt 500-liters kar och har bestämt mig för att starta upp ett nano-kar. Tänker mig ett optiwhite på 54 liter. Problemet med detta är att glaset är 4mm tjockt och jag har sett flera trådar på amerikanska forum där folk skriver att de gärna spricker om man skruvar i tankgenomföringen lite för hårt. Även en mindre stöt skulle kunna resultera i ett spräckt akvarium sägs det.

 

Är 4mm för tunt för att kunna ha tankgenomföring i eller tror ni det kommer funka? Kan jag förstärka glaset genom att limma på en extra sida? Eller ska jag kanske ta bort baksidan på akvariet och sätta ditt en panel med tjockare glas? Vill verkligen ha en sump på detta kar för att få mer volym och dölja tekniken :)

 

Tacksam för all hjälp!

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har borrat i 2 kar med 4mm och använder vanliga genomföringar, inget som spruckit ännu i alla fall


Ah bra att höra! Har du hårt pvc-rör eller nån mer flexibel slang? Funderar på om det är bättre med nått mer flexibelt för att det inte ska spricka :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...