Gå till innehåll

Plastflaska att kyla ner akvariet


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Alla dessa dagar med extrem värme har resulterat i att tempen i min fiskkarantän kryper så sakta upp mot 28 grader. 

 

Vilka plastflaskor är ok att lägga ned i akvariet? Tänker att petflaskor med etikett och lim inte är så bra. 

 

Tacksam för hyfsat snabbt svar då jag måste inhandla dessa imorgon efter jobb och slänga i frysen. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med föregående talare :)
Men 28 är inga problem för fisk, över 29 börjar bli dax att göra nått, runt 30 för högt är mina riktmärken
Dock kan man tänka på att se till så att pumparna riktas lite mer mot ytan för lite bättre syresättning när tempen stiger

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren @mcjagg och @MattiasN

 

Nä 28 e kanske inte ett jätteproblem men rätt vad det är sitter jag kanske där med för varma akvarium. 

Ska frysa in lite flaskor redan nu så jag är redo :) 

Körde en golvfläkt mot glaset hela natten och lyckades faktiskt sänka lite mer än 1 grad. 

Hellre denna värmen än regnig sommar med 15-20 grader men det är tempen i hemmet som börjar bli jobbigt just nu. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din golvfläkt - höj upp den och låt den blåsa över vattenytan i stället. Då ökar du avdunstningen och är det något som kyler så är det avdunstning. Ta di torra hand framför fläkten och känn hur det känns. Blöt den sedan och håll den på samma sätt igen. Där har du skillnaden. Jag vill ha 26 grader i mitt - under normala förhållanden så varierar temp mellan 25,9 och 26 grader C. Nu - i denna värme så går det upp till 26,4 när det är som varmast. Enda kylningen - 4 små datafläktar som styrs av en  1-10 V signal. Full speed vid 26,5.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

59 minuter sedan, Lasse sa:

Din golvfläkt - höj upp den och låt den blåsa över vattenytan i stället. Då ökar du avdunstningen och är det något som kyler så är det avdunstning. Ta di torra hand framför fläkten och känn hur det känns. Blöt den sedan och håll den på samma sätt igen. Där har du skillnaden. Jag vill ha 26 grader i mitt - under normala förhållanden så varierar temp mellan 25,9 och 26 grader C. Nu - i denna värme så går det upp till 26,4 när det är som varmast. Enda kylningen - 4 små datafläktar som styrs av en  1-10 V signal. Full speed vid 26,5.

 

MVH Lasse

Kan inte höja den så mycket. 

Fisk-karet är väl ca 150cm högt upp till kant :) 

Stängde även av pumpen som matar uv:et, hade valt att låta den gå för lite extra cirkulation men gör vad jag kan för att hålla tempen nere. Tycker att 2 RW 4 på full fart borde räcka. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, danne031 sa:

Fläkten kan väl stå på en stol eller liknande, akvarie > heminredning ;)

:D Vette tusan om jag hade vågat ha fläkten på en stol, extremt ostadig fläkt. 

 

Det har faktiskt hållit sig vid max 27 med fläkten på när jag är hemma och pumpen som jag stängde sist. 

Nu på morgonen håller det ca 26.3. 

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byggde om en gammal laddare av något slag, och på med några datorfläktkontakter, kopplade in en 140 mm tyst datorfläkt. Fick en sänkning av ca 1 grad med denna fläkt. Har nu 29 inne, och karet ligger på 26, Max specten hjälper också till att kyla ner karet

20180728_142756.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...