Gå till innehåll

Snäckor och damsell


peppe67

Rekommenderade inlägg

Jag startade för ca 6 veckor sedan upp ett saltvattenkar för första gången i mitt liv, det är ett Red Sea Reefer 450.

Jag har redan verkligen fastnat för denna underbara hobby och försöker suga i mig all information jag bara kan (har läst 4 böcker nu).

Detta forum är en veritabel guldgruva för mig som nybörjare, men jag är inte så van med forum så om jag gör något fel får ni gärna tala om det för mig.

 

Nu har jag haft 10kg levande sten i karet ca 4 veckor och väntar tålmodigt på att Triton skall få hem mina resterande 30kg.

Min plan är att det skall få stå tills slutet av oktober så att jag slipper försöka få någon att göra annat än att fylla på ATO tanken när jag sitter i skogen.

 

Nu till mina frågor:

När jag fått i all sten och nitratnivån har kommit ner till en bra och jämn nivå, skall jag då stoppa i ett gäng snäckor för att städa bort alger innan jag lägger i sand eller ska jag ha i sanden först och sedan snäckorna?

 

När sedan slutet av oktober äntligen kommer och det blir dags att börja skaffa inneboende så funderar vi på att börja med Gul stjärt Damsell, vad tror ni om det? 
Hur många sådana skall man ha? Räcker det med ett par eller skall man ha flera?

 

Hoppas på svar

 

MVH

Peter

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, peppe67 said:

 

Nu till mina frågor:

När jag fått i all sten och nitratnivån har kommit ner till en bra och jämn nivå, skall jag då stoppa i ett gäng snäckor för att städa bort alger innan jag lägger i sand eller ska jag ha i sanden först och sedan snäckorna?

Vänta med sanden tills algväxten är under kontroll och stenen slutat avge detritus (detritus är lättare att suga upp från en bar botten). Skaffa gärna eremiter också, snäckor tar kanske inte alla typer av alger.

 

4 hours ago, peppe67 said:

När sedan slutet av oktober äntligen kommer och det blir dags att börja skaffa inneboende så funderar vi på att börja med Gul stjärt Damsell, vad tror ni om det? 
Hur många sådana skall man ha? Räcker det med ett par eller skall man ha flera?

Chrysiptera parasema är en tålig art och relativt fredlig för at vara damsell/frökenfisk. De går att hålla både i grupp (särskilt ungdjuren som säljs i butikerna) och ensamma, men det är kanske bäst att sätta i alla exemplar i en grupp samtidigt annars kan de kanske bli aggressiva mot nykomlingar.

 

Börja mata försiktigt om karet stått tomt så länge, bakteriekulturerna i stenen behöver nog lite tid att anpassa sig.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J sa:

Vänta med sanden tills algväxten är under kontroll och stenen slutat avge detritus (detritus är lättare att suga upp från en bar botten). Skaffa gärna eremiter också, snäckor tar kanske inte alla typer av alger.

 

Chrysiptera parasema är en tålig art och relativt fredlig för at vara damsell/frökenfisk. De går att hålla både i grupp (särskilt ungdjuren som säljs i butikerna) och ensamma, men det är kanske bäst att sätta i alla exemplar i en grupp samtidigt annars kan de kanske bli aggressiva mot nykomlingar.

 

Börja mata försiktigt om karet stått tomt så länge, bakteriekulturerna i stenen behöver nog lite tid att anpassa sig.

 

Tack för svar, då var jag inte helt ute och cyklade i alla fall, bra tips om eremiterna då skaffar jag sådana också när jag fått ordning på nitratet. Ska jag skaffa alla snäckor och eremiter som jag totalt ska ha i karet på en gång då?

Men då kanske jag åtminstone skall skaffa 2 st Chrysiptera parasema som första simmande innevånare så att det inte blir ensamt :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, peppe67 said:

Tack för svar, då var jag inte helt ute och cyklade i alla fall, bra tips om eremiterna då skaffar jag sådana också när jag fått ordning på nitratet.

Just nitrat är inget problem i början (däremot lär nitrit göra att nitrattester visar för höga värden, så det är ingen mening att mäta nitrat om det finns nitrit). Det är främst ammonium som är farligt första veckorna när olika organismer i levande sten dör och innan bakteriekulturerna kommit igång.

 

Just now, peppe67 said:

Ska jag skaffa alla snäckor och eremiter som jag totalt ska ha i karet på en gång då?

Om du vill (även om det kan vara svårt att bedöma hur många man behöver eller har tillräckligt med alger till just i början). Sen är det vanligt att en del snäckor dör kort efter inköp även om man varit noggrann med acklimatiseringen, så man kanske ändå måste fylla på.

 

Just now, peppe67 said:

Men då kanske jag åtminstone skall skaffa 2 st Chrysiptera parasema som första simmande innevånare så att det inte blir ensamt :-)

Det spelar nog inte så stor roll egentligen, de klarar sig utmärkt ensamma också om du inte vill ha fler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Christian J sa:

Just nitrat är inget problem i början (däremot lär nitrit göra att nitrattester visar för höga värden, så det är ingen mening att mäta nitrat om det finns nitrit). Det är främst ammonium som är farligt första veckorna när olika organismer i levande sten dör och innan bakteriekulturerna kommit igång.

 

Om du vill (även om det kan vara svårt att bedöma hur många man behöver eller har tillräckligt med alger till just i början). Sen är det vanligt att en del snäckor dör kort efter inköp även om man varit noggrann med acklimatiseringen, så man kanske ändå måste fylla på.

 

Det spelar nog inte så stor roll egentligen, de klarar sig utmärkt ensamma också om du inte vill ha fler.

Nej, jag menade att jag ska ta mig förbi ammoniak och nitritproblematiken först och sedan börja mäta nitrat och när jag kommit dit hän att nitratnivån är bra så ska jag introducera snäckor och eremiter. Men då kan jag ju ta ett lite mindre antal till att börja med och utöka vart efter då.

Tack för hjälpen :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, peppe67 said:

Nej, jag menade att jag ska ta mig förbi ammoniak och nitritproblematiken först

Det går av sig självt på några veckor.

 

3 hours ago, peppe67 said:

och sedan börja mäta nitrat och när jag kommit dit hän att nitratnivån är bra så ska jag introducera snäckor och eremiter.

Du kan nog sätta i dem så fort nitriten försvunnit. Nitratnivån (den verkliga) är noll i början, det är bara nitriten som stör nitrattesterna. Det är först senare som nitraten stiger pga att man matar djuren. 

 

3 hours ago, peppe67 said:

Men då kan jag ju ta ett lite mindre antal till att börja med och utöka vart efter då.

Tack för hjälpen :-)

Ja fast var inte för snål så gröna trådalger får övertaget i början. Kanske 10-20 snäckor och 10 eremiter? Gärna olika arter.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...