Gå till innehåll

Nybörjarguide?


Rekommenderade inlägg

Hej!

I nästa vecka har jag förhoppningsvis mitt första saltvatttenkar som är på 105 L. Som nybörjare där verkligen allt är nytt (för tre dagar sedan visste jag inte ens vad levande sten vad för något:)) blir det ju en hiskelig massa information att hålla koll på för att iaf undvika nybörjarmisstagen.

 

Således tänkte jag följa denna guiden:

https://www.fishlore.com/SaltwaterAquariumSetup.htm

 

Mina första trevande steg blir alltså (detta är alltså i grova drag, ska såklart mäta upp rätt salthalt, skölja sanden innan iläggning som det står i guiden):

Dag 1 hämta utrustning (köper allt från en uppfödare som kan:) så räknar med att komma hem med all utrustning som krävs för att några dagar senare kunna addera den levande stenen i saltvattnet)

 

Dag 2/3 (beroende på hur jag har tillgång till bil....)

Nu tänkte jag lägga i den ursköljda sanden och den levande stenen.

 

Nu står det ju att man ska vänta in och justera så att följande värden nås innan man adderar fiskar:

  • temperature: 75°F - 80°F (24°C - 27°C)
  • specific gravity: 1.020 - 1.024
  • pH: 8.0 - 8.4
  • ammonia: 0
  • nitrite: 0
  • nitrate: 20 ppm or less (especially for invertebrates)
  • carbonate hardness: 7-10 dKH

 

Då jag ska åka på semester i 2v i början av september. Vågar jag lämna akvariet själv för att antingen ha nått värdena ovan eller låta processen fortgå på egen hand för att nå värdena ovan?

 

Om värdena nås innan jag åker: Kan jag redan nu låta några sniglar och andra rengörare gå ner i akvariet och därefter låta akvariet arbeta vidare på egen hand under de 2 veckor jag är borta?

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Conjor. Jag har startat upp två kar med den guiden. 

Om du gör det så hoppa inte över nåt steg. 

 

Hur gör du med vattnet som dunstar under dom 2 veckorna?

ATO (auto top off) kanske du redan har annars är det en bra investering. 

Det dunstar ungefär 4l dagligen i mitt 200liters just nu med fläkt som blåser i rummet. 

 

Hur lång tid inkörningsfasen är kan man nog inte säga. Det är olika från kar till kar. 

Stenen kan även vara bra eller mindre bra som också påverkar. 

 

Jag är själv nybörjare men läste på flera månader innan jag startade upp mitt första och om det är tur eller inte vet jag inte men allt har gått bra. I 6månader. 

 

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svar! Jag pratade med en insatt om guiden ovan och han var inte jätteförtjust att tillsätta fiskarna så tidigt. Dessutom tror jag att jag vill lära mig att kontrollera alla värden någorlunda innan jag tillsätter några fiskar. Ser det som en bra upplärningstid:)

 

Gällande påfyllning för avdunstning tror jag inte det är något problem då jag har folk som kan fylla på:) 

 

Men om jag löser påfyllning av osmosvatten, bör det klara sig själv de två veckorna jag är borta? Om ja, är det bättre att addera sniglar och andra mindre städare innan jag åker eller är det bättre att vänta tills efter jag kommit tillbaka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, time for heroes sa:

Hej!

I nästa vecka har jag förhoppningsvis mitt första saltvatttenkar som är på 105 L. Som nybörjare där verkligen allt är nytt (för tre dagar sedan visste jag inte ens vad levande sten vad för något:)) blir det ju en hiskelig massa information att hålla koll på för att iaf undvika nybörjarmisstagen.

 

Således tänkte jag följa denna guiden:

https://www.fishlore.com/SaltwaterAquariumSetup.htm

 

Mina första trevande steg blir alltså (detta är alltså i grova drag, ska såklart mäta upp rätt salthalt, skölja sanden innan iläggning som det står i guiden):

Dag 1 hämta utrustning (köper allt från en uppfödare som kan:) så räknar med att komma hem med all utrustning som krävs för att några dagar senare kunna addera den levande stenen i saltvattnet)

 

Dag 2/3 (beroende på hur jag har tillgång till bil....)

Nu tänkte jag lägga i den ursköljda sanden och den levande stenen.

 

Nu står det ju att man ska vänta in och justera så att följande värden nås innan man adderar fiskar:

  • temperature: 75°F - 80°F (24°C - 27°C)
  • specific gravity: 1.020 - 1.024
  • pH: 8.0 - 8.4
  • ammonia: 0
  • nitrite: 0
  • nitrate: 20 ppm or less (especially for invertebrates)
  • carbonate hardness: 7-10 dKH

 

Då jag ska åka på semester i 2v i början av september. Vågar jag lämna akvariet själv för att antingen ha nått värdena ovan eller låta processen fortgå på egen hand för att nå värdena ovan?

 

Om värdena nås innan jag åker: Kan jag redan nu låta några sniglar och andra rengörare gå ner i akvariet och därefter låta akvariet arbeta vidare på egen hand under de 2 veckor jag är borta?

 

 

 

Hej

värdena kommer ni inte att uppnå på 2 veckor och ni ska absolut inte lägga i några sniglar för de kommer att dö på nån minut men snäckor funkar hur bra som helst

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det är dock inte tanken att det ska uppnås på 2 v:) Jag får karet i nästa vecka och sedan åker jag i början av september så jag har lite över en månad på mig att nå värdena.

 

31 juli får jag karet->börjar schemat ovan-> åker 4 september.

 

Så min fråga är om när jag nått värdena bör jag addera städpatrull innan jag åker?

 

Kommer karet klara sig själv under de 2 veckorna. Med eller utan städpatrull?

 

Haha sitter fast på ett tåg sedan några timmar tillbaka så lite tidsfördrivande diskussioner är jag mer än öppen för!:sulkiness:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Super! Då kommer jag nog försöka ha i lite "lägre djur" innan jag åker!

 

Jo Lasses metod funkar säkert superbt för många. Men då jag tänkt starta akvariet nästa vecka känns det inte bra att ha i något större levande de 2 v jag är bortrest. Vill inte "tvinga" på någon anhörig som inte har något som helst intresse att under dessa 2 v att behöva mata eller något mer avancerat än att fylla på med vatten.

 

Stort tack för all hjälp so far! Hoppas jag inte framstår som dryg och som måste ifrågasätta allt:) Vill bara att det ska bli så rätt som möjligt från början. Såklart, tycker ni experter att det inte är lämpligt att starta upp karet innan jag åker så väntar jag tills jag är tillbaka. Men hittills verkar ju det vara genomförbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minuter sedan, time for heroes sa:

Det har du alldeles rätt i! Men jag tänker att iom att jag är med första månaden får jag ta del av den processen och sedan får jag helt enkelt ta smällen att missa v5-6. Kommer helt enkelt inte ha tålamodet att vänta med uppstart till mitten av september.:)

Det är i starten allting händer. Det är inte ens säkert att du fått ner värdena på 4veckor. 

 

Ska du börja med död sten eller levande sten?

 

Sump?

 

 

Med ett sötvattensakvarium hade jag inte tvekat att åka iväg efter uppstart men saltvattensakvarium är inte bara plug n play i mitt tycke. 

 

 

Om du bara har sten i och inget ljus borde det inte vara någon fara att ha det ståendes tills du kommer hem. Det vet dom andra bättre än mig men alger och liknande bör inte växa till sig utan ljus. 

 

Jag körde efter Lasses metod och mina värden var bra väldigt fort. Lite hög fosfat och nitrat men de har jag fortfarande. 

 

Efter 4v med den metoden hade jag koraller,städpatrull och fisk och inga dödsfall än efter 6-7månader.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha ah tålamod ska jag försöka hitta!:) Tur iaf att jag i princip bli tvungen att ha tålamod iaf med att sätta i fiskar iom resan.

 

@Robbs

Tackar för svar!

1 minut sedan, Robbs sa:

Det är i starten allting händer. Det är inte ens säkert att du fått ner värdena på 4veckor. 

 

Ska du börja med död sten eller levande sten?

 

Sump?

 

 

Med ett sötvattensakvarium hade jag inte tvekat att åka iväg efter uppstart men saltvattensakvarium är inte bara plug n play i mitt tycke. 

 

 

Om du bara har sten i och inget ljus borde det inte vara någon fara att ha det ståendes tills du kommer hem. Det vet dom andra bättre än mig men alger och liknande bör inte växa till sig utan ljus. 

 

Jag körde efter Lasses metod och mina värden var bra väldigt fort. Lite hög fosfat och nitrat men de har jag fortfarande. 

 

Efter 4v med den metoden hade jag koraller,städpatrull och fisk och inga dödsfall än efter 6-7månader.

Jag stämmer av med min handlare hur han tycker fördelning död och levande sten ska fördelas så det blir optimalt med min resa som sker efter 4v när jag startat upp karet.

 

Sump - Ja!

 

Ja min tanke är att de första invånarna åker ner när jag fått ordning på värdena. Om inte värdena är ok innan jag åker så får det bli att fortsätta justera detta efter jag kommit hem. 

 

I "värsta" fall får karet bara bebos med levande sten under min resa (resan startar som sagt 4 v efter uppstart av karet) men har jag fått ordning på värdena hoppas jag någon städpatrull kan fås ner. När ni skriver inget ljus, bör jag täcka karet med någon filt så det blir totalsvart?

 

De levande stenarna är ju rätt dyra, är det någon större risk att de dör under den perioden jag är borta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, time for heroes sa:

När ni skriver inget ljus, bör jag täcka karet med någon filt så det blir totalsvart?

 

De levande stenarna är ju rätt dyra, är det någon större risk att de dör under den perioden jag är borta?

Jag är som sagt inte säker på det där med utan ljus men i butikerna har dom ofta utan ljus och där är inga alger som växer men cirkulation,temp,salt ska du ha. 

 

Stenarna kommer inte dö utan ljus. 

 

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, time for heroes sa:

Haha ah tålamod ska jag försöka hitta!:) Tur iaf att jag i princip bli tvungen att ha tålamod iaf med att sätta i fiskar iom resan.

 

@Robbs

Tackar för svar!

Jag stämmer av med min handlare hur han tycker fördelning död och levande sten ska fördelas så det blir optimalt med min resa som sker efter 4v när jag startat upp karet.

 

Sump - Ja!

 

Ja min tanke är att de första invånarna åker ner när jag fått ordning på värdena. Om inte värdena är ok innan jag åker så får det bli att fortsätta justera detta efter jag kommit hem. 

 

I "värsta" fall får karet bara bebos med levande sten under min resa (resan startar som sagt 4 v efter uppstart av karet) men har jag fått ordning på värdena hoppas jag någon städpatrull kan fås ner. När ni skriver inget ljus, bör jag täcka karet med någon filt så det blir totalsvart?

 

De levande stenarna är ju rätt dyra, är det någon större risk att de dör under den perioden jag är borta?

 

 

hej

död sten måste du laka ur annars får du problem med höga värden finns info här hur du ska göra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser inte Fishlore som en saltvattenssite. Har man så låg salthalt som 1.020 lär koraller och snäckor få mycket svårt att överleva.

Vill du använda en lugnare metod finns det många t.ex på Youtube. T.ex

Det viktigaste är att absolut inte blanda två olika metoder att starta. Och undvik nybörjare som lägger upp sina filmer på skoj.

Den gammaldags svenska metoden finns beskriven på min hemsida: http://oceanakvarium.se/?category=pages/2_saltvatten&page=att_borja_med_ett_salt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, time for heroes said:

Nu står det ju att man ska vänta in och justera så att följande värden nås innan man adderar fiskar:

  • temperature: 75°F - 80°F (24°C - 27°C)
  • specific gravity: 1.020 - 1.024
  • pH: 8.0 - 8.4
  • ammonia: 0
  • nitrite: 0
  • nitrate: 20 ppm or less (especially for invertebrates)
  • carbonate hardness: 7-10 dKH

Det enda av ovanstående man behöver justera är egentligen temperatur och salthalt, övriga värden är redan perfekta i nyblandat vatten.

 

När man startar inkörningen med levande sten så kommer däremot ammonium och nitrit att tillfälligt stiga, men det går över av sig självt på 2-3 veckor (verklig nitrathalt är noll, men kan felaktigt se högre ut om det finns nitrit i testvattnet). Så man kan säkert börja sätta i enstaka härdiga fiskar redan efter 3-4 veckor, men det skadar inte att ha tålamod lite längre med känsligare arter.

 

7 hours ago, time for heroes said:

Då jag ska åka på semester i 2v i början av september. Vågar jag lämna akvariet själv för att antingen ha nått värdena ovan eller låta processen fortgå på egen hand för att nå värdena ovan?

Det bör redan vara inkört innan du åker.

 

7 hours ago, time for heroes said:

Om värdena nås innan jag åker: Kan jag redan nu låta några sniglar och andra rengörare gå ner i akvariet och därefter låta akvariet arbeta vidare på egen hand under de 2 veckor jag är borta?

I princip ja, fast det är nog bättre att vara hemma och ha uppsikt så allt funkar (även tekniken). Skulle t ex några snäckor dö (ganska vanligt) så kan det vara bra att plocka ut dem så de inte förorenar vattnet i onödan.

 

3 hours ago, time for heroes said:

När ni skriver inget ljus, bör jag täcka karet med någon filt så det blir totalsvart?

Bara om det träffas av solljus tror jag.

 

3 hours ago, time for heroes said:

De levande stenarna är ju rätt dyra, är det någon större risk att de dör under den perioden jag är borta?

Det mesta av livet på levande sten dör tyvärr oavsett: mycket plockas bort av personalen i exportlandet, sedan dör en massa under transporten och inkörningen, och av det som återstår brukar mycket ätas upp av andra djur eller dö av näringsbrist i akvariet det första året (trots detta är det väl värt att använda levande sten för bl a bakteriekulturernas skull). Så det gör nog ingen skillnad om du skulle åka bort ett par veckor, främsta risken är att trådalger tar överhanden (om belysningen är på och algätare saknas).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en nybörjare inom salt, har haft min tank sedan mars. Var här inne på SG under tre fyra år innan jag startade min tank, då var förutsättningar de bästa. Det är ett genomgående svar från alla de som har hållit på länge med denna underbara hobby: Ta det lugnt! Låt det ta tid!

 

Och de första månaden/månaderna är helt underbar att följa. Tror jag satt två tre timmar varje dag den första månaden och bara tittade och såg förändringar hela tiden. Det kommer rörmaskar, alger, mysko små djur från levande stenen och andra upptäckter. Man ser från dag till dag att det händer saker.

Jag själv använde mig av Lasses metod, men någon mindre ändringar. Gick riktigt bra! Startade med både död sten och levande sten, ( LS är ju dyr )

 

/Magnus

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade startat upp det idag och kört utan ljus, när du kommer hem från din resa så tänder du ljuset och stoppar i städpatrull. Utan ljus i början är för att undvika algproblem och riskerna som kommer med att stoppa i städpatrull ubder uppstarten utan att ha uppsikt över karet. Med utan ljus menar jag inte svart sopsäck alltså utan bara ingen egen lampa till karet tänd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...