Gå till innehåll

Paket som försvinner


peterj66

Rekommenderade inlägg

Någon mer som märkt att väldigt många paket försvinner sedan PostNord började med avgift. Innan var det kanske ett av tjugo som försvann. På de senaste tio beställningarna har jag fått notis om moms på ett paket, två låg i deras system utan att begäran om betalning gick ut. Ett hann jag rädda innan det gick åter till Kina. Resten försvann utan ett spår. Facit är alltså att PostNord följt sina rutiner i ett fall av tio.

Undrar om jag haft otur eller om de helt enkelt bara slänger allt i returkorgen per automatik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Lyfter detta igen eftersom jag inte lär mig av misstagen så beställde jag två olika prylar på eBay. Fraktloggen visar att de nått Sverige. Inget syns i PostNords momsportal så där ligger de inte. Ingen notis hem om betalning heller. Det enda jag kan tänka mig är att PostNords anställda slänger paketen direkt i korgen för retur till avsändaren så de slipper lägga tid på att registrera. Problemen började i samband med att PostNord införde sina momsregler så det finns ju ett misstänkt samband.

Ställer man frågan till PostNord så tar de inget ansvar utan hänvisar till avsändaren. Nu är det inga dyra grejer jag beställde men vill ändå varna om det är så att någon funderar på att beställa belysningar och liknande som kostar lite mer.  Paket jag beställt från Wish som har avtal med posten kommer dock fram utan problem. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en vara köpt på Aliexpress i veckan. Jag kunde spåra paketet på deras sida fram till svenska gränsen. Därefter tog det:

+1 vecka innan det registrerades i PostNords system. 

+1 vecka innan tull och moms begärdes in. 

+1 vecka innan paketet skickades vidare till mig. 

 

Drygt 3 veckor mellan Arlanda och Göteborg! Det gäller att inte ha bråttom när man har att göra med PostNord... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja att inte staten fixar detta är ett mysterium.

Om jag köper något på eBay som kostar 10kr och fri frakt, så får jag en jäkla länk i ett brev, där hittar man ett nummer man ska swisha 75kr + moms som kan vara hur liten summa som helst, senast var det 1,80
Så avgiften dom tar för att hantera momsen är 75kr!!!
Jag kan bara tänka på två saker som är värre, att staten stöttar Klarna och att påminnelseavgiften på vägtullar är 500kr!!!

Helt galet enligt mig...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har

On 2018-09-13 at 07:56, PerS sa:

Jag fick en vara köpt på Aliexpress i veckan. Jag kunde spåra paketet på deras sida fram till svenska gränsen. Därefter tog det:

+1 vecka innan det registrerades i PostNords system. 

+1 vecka innan tull och moms begärdes in. 

+1 vecka innan paketet skickades vidare till mig. 

 

Drygt 3 veckor mellan Arlanda och Göteborg! Det gäller att inte ha bråttom när man har att göra med PostNord... 

Då har du tur som fått avisering. Det har bara hänt på ett av de paket jag beställt sen februari. Två paket har jag själv fångat upp via PostNords hemsida. Resten är spårlöst försvunna. Skickas de som brev går det inte att spåra i Sverige. De som inte kommit fram har jag reklamerat på eBay och fått ersatta så ekonomiskt har jag inte gått back. 

Ändrat av peterj66
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Slanten sa:

Jag beställde några små plastlådor från eBay, Kina i mitten av juni. De kom igår... De har legat hos Postnord i nästan två månader. 

Det är snudd på skandal. Snart kommer nog en del säljare vägra skicka till Sverige. 

Ja, synd att PostNord inte fått igång ett avtal med eBay liknande det som finns med Wish.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ebay har ett program som innebär att man betalar moms i förväg på paketet :-) Jag är osäker på om det bara finns i USA dock. Där skickar säljaren inrikes produkten till ebays uppsamling i landet där produkten momsregistreras och packas om i de fall jag använt tjänsten. Senaste prylen jag köpte därifrån anlände på ca 2 veckor, varav de flesta spenderades utanför Sverige.

 

Jag tror det är frivilligt för säljarna att använda det dock, alla verkar inte erbjuda det när jag tittat. Men det är bra för man riskerar inte att betala postnords administrativa avgift och man betalar korrekt moms. Vilket kanske kan vara tråkigt men det är korrekt :-) Vore hemskt taskigt mot våra inhemska butiker annars.

 

Jag tror hela affären med att postnord ska sköta det administrativa är taskigt skött dock, min misstanke är att de har en vansinnig mängd uppgifter att försöka ro ihop med för klen bemanning. Det är nog en stor orsak till att många får fördröjelser. Är glad att jag inte jobbar där just nu.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Fredrik Dahlberg sa:

Den kostnaden tas ut nu med, det står i väldigt liten text :(
Samma fulspel, 75kr+moms som kanske bara är någon krona.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Jaså? Då har jag blivit felinformerad sorry, avinstallerade wish i vintras och har bara fått höra av andra att det skulle "vara fixat" nu men jag har inte börjat slänga pengar där själv igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎09‎-‎13 at 09:12, Fredrik Dahlberg sa:

Ja att inte staten fixar detta är ett mysterium.

 Post Nord är idag ingen statligt verk som postverket var- det är ett bolag och problemen började när det bolagiserades och gick ihop med danska posten. Innan dess så kunde man använda uttrycket "som ett brev på posten" Vi betalar idag för misstaget att köpa danska posten och betala deras förluster - känns det igen - och värre lär det nog bli tyvärr. Kom ihåg Televerket och dess privatisering till Telia.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 Post Nord är idag ingen statligt verk som postverket var- det är ett bolag och problemen började när det bolagiserades och gick ihop med danska posten. Innan dess så kunde man använda uttrycket "som ett brev på posten" Vi betalar idag för misstaget att köpa danska posten och betala deras förluster - känns det igen - och värre lär det nog bli tyvärr. Kom ihåg Televerket och dess privatisering till Telia.
 
MVH Lasse

Jag tänker att det måste gå att ställa krav på hur det bör fungera.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de har de gjort men samtidigt släppt på självklara krav som att hela landet skall nås av vanliga brev nästkommande dag. Det har IOFS - med vanliga brev blivit bättre - kravet nästa dag var inte alls uppfyllt för ett år sedan - nu handlar det om i alla fall upp mot 90 % träffsäkerhet på detta - men man har fått igenom krav på att man av kommersiella skäl skall frångå nästa dag kravet för hela landet. Det tog tid förut också - däremot är detta med bortkomna försändelser från Kina något nytt vad jag kan se. Jag har aldrig råkat ut för det men att det tar mer tid nu - det är så bara.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tror ju att det skulle vara säkrare om man beställde från en amerikansk leverantör på eBay och sedan väljer DHL,men icke då. Vid kontakt med DHL så visar det sig att de samarbetar med PostNord för vissa typer av paket vilket förklarar varför det har varit spårlöst försvunnet sedan den 18 augusti. Det var då DHL levererade paketet till Sverige enligt deras tracker. Får helt enkelt klara mig utan Chemiclean. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...