Gå till innehåll

Batteribackup pumpar


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

jag har fyllt upp min korallkarantän och tänkte testa batteribackupen jag köpte från fishstreet. 

 

Den sänker hastigheten kraftigt på pumpen när strömmen bryts och batteriet tar över. Andra som använder deras backup för rw4/rw8?

 

Hur är det då med vortechs batteri, kommer den göra samma på mp40-pumpar?

 

Edit: enligt fishstreet är det så här batteriet fungerar då det är 12v och min pump är 24v. Personligen tycker jag det är skit, jag vill ju att pumpen ska fortsätta som vanligt. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, PerS sa:

Sänker den hastigheten vid normaldrift, eller när du kopplar bort strömmen till pumpen? 

Rätt otydligt skrivit av mig :) 

 

När batteriet tar över driften så sänks pumpens flöde. 

Enligt fishstreet är det så pga 12v batteri och 24v pump. 

Stämmer det?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 hours ago, Kimozabe said:

Rätt otydligt skrivit av mig :) 

 

När batteriet tar över driften så sänks pumpens flöde. 

Enligt fishstreet är det så pga 12v batteri och 24v pump. 

Stämmer det?

 

Mvh

Kim

Det var ett tag sedan jag testade mitt backup batteri, men jag har för mig att det betedde sig så, ja. Ev. gick det att seriekoppla de två utgångarna för att öka spänningen men minska drifttiden... är tyvärr inte hemma så kan inte kolla manualen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, PerS sa:

Det var ett tag sedan jag testade mitt backup batteri, men jag har för mig att det betedde sig så, ja. Ev. gick det att seriekoppla de två utgångarna för att öka spänningen men minska drifttiden... är tyvärr inte hemma så kan inte kolla manualen. 

Tack för svaret,

Det är som sagt bara en liten extra försäkring. Men frågan är om det räcker med den lilla rörelse man får för att hålla allt vid liv. 

Får väl helt enkelt hålla tummarna. 

 

Ska även kolla upp hur ecotechs batteri fungerar innan jag köper det. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör night mode på mina streamers, så jag har sett till att de är placerade så att det är vattenrörelse runt alla koraller även på lägsta effekt. Tänker att det inte kan vara nåt problem när man kör på batteri då heller. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, PerS sa:

Jag kör night mode på mina streamers, så jag har sett till att de är placerade så att det är vattenrörelse runt alla koraller även på lägsta effekt. Tänker att det inte kan vara nåt problem när man kör på batteri då heller. 

Jag har problem med flödet i min karantän just att det gärna blir en del turbulenta områden om jag har mer än 1 rw4:a. 

Men är säkert som du säger att flödet kommer räcka även om det går ner vid batteridrift. 

Tanken är att jag aldrig ska vara på resande fot och då är det max 8-10 timmar innan jag är hemma och kan justera upp flödet på kontrollen.  Blev bara jäkligt paff att pumpen inte fortsatte på normal drift. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...