Gå till innehåll

Juwel Rio 450


Akvaristen

Rekommenderade inlägg

Efter mycket funderande så kommer jag att riva ner mitt sötvatten och istället köra saltvatten. Efter att ha haft mitt lilla 128 liters saltvatten i drygt en månad känner jag att det är dags för en uppgradering.

Eftersom pengar tyvärr inte växer på träd så försöker jag att komma undan billigt. Hittade 300w kinaled som jag beställt en av på test, funkar den bra så blir det en till för att täcka hela karet.
En gammal bekant som lagt ner sitt salt och gått över till sött blir det bytesaffär med. Får runt 20kg sten och en Aqua medic innerskummare av modell äldre då jag kommer köra sumplöst.
Den får gå så länge den går eller tills jag känner att jag behöver en större.
Sen har jag ca 15 kg död sten ligger i badkaret och gottar sig, tabben att inte laka ur stenen innan den åker i karet gör jag inte om igen.

Kommer också använda Juwels orginal innerfilter då jag gillar den riktigt skarpt. Blir bra biofiltrering i den och lite skit tar den ju bort. Sitter största pumpen i den på 1500 l/h och sen tänkte jag ha 2 st streamers på 5200 l/h styck.

Om något låter knas får ni gärna komma med förslag, jag är fortfarande totalt ny även om jag lyckas hålla 2 clowner och några koraller levande.

Bild på karet som rivs nästa vecka

20180723_211415.jpg

Ändrat av Akvaristen
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man starta upp det, låta de gå, sen ha i levande sand eller ska man ha i den direkt? Hur mycket går det åt, 30kg?
Lite osäker för jag antar att levande sand är tyngre då det är vatten i påsen, sen behövs det ju inte så tjockt heller.
Tänkte ta sanden från mitt nuvarande också pga alla bakterier osv.

Hur mycket salt kan det gå åt, 22kg borde väl räcka? Såg att Red Sea hade 22kg hinkar.


*Edit Vid närmare eftertanke kanske det är dumt att använda den gamla sanden pga allt skräp

Ändrat av Akvaristen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, Akvaristen said:

Ska man starta upp det, låta de gå, sen ha i levande sand eller ska man ha i den direkt?

Det är lättare att suga upp detritus utan sand på botten, men det är mest ny levande sten som avger detritus. Med inkörd sten spelar det kanske ingen roll.

 

7 hours ago, Akvaristen said:

Hur mycket går det åt, 30kg?

Beror på djupt du vill ha, se här: https://www.aqua-calc.com/calculate/gravel-rectangular-solid

 

7 hours ago, Akvaristen said:

Lite osäker för jag antar att levande sand är tyngre då det är vatten i påsen, sen behövs det ju inte så tjockt heller.

Min levande sand (Red Sea) var bara lätt fuktig. Jag köpte 22kg till mitt kar med 120x55cm bottenyta, men använde bara ca 2/3. Om du inte vill ha deep sandbed eller djur som gräver ner sig så är det kanske mest praktiskt med ett ännu tunnare lager.

 

7 hours ago, Akvaristen said:

Hur mycket salt kan det gå åt, 22kg borde väl räcka? Såg att Red Sea hade 22kg hinkar.

Ja då räcker det till ett par vattenbyten också.

 

7 hours ago, Akvaristen said:

*Edit Vid närmare eftertanke kanske det är dumt att använda den gamla sanden pga allt skräp

Du får visserligen med bakterier och kanske små kräftdjur och maskar, men det innehåller stenen också. Den nya sanden kommer iofs också att bli smutsig med tiden...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Christian J sa:

 

Du får visserligen med bakterier och kanske små kräftdjur och maskar, men det innehåller stenen också. Den nya sanden kommer iofs också att bli smutsig med tiden...

Några kräftdjur och maskar har jag nog inte, karet har bara vart igång i drygt en månad och det startades med död sten. Bakterier är visserligen trevligt.
Hade tänkt att ha djur som gräver i sanden, har sniglar nu och tar gärna en diamond back goby.
Sen tycker jag det är rätt snyggt med tjock sandbädd.

I Riot just nu har jag dryga 60kg sand, men det är nog lite väl häftigt för saltvatten :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 hours ago, Akvaristen said:

I Riot just nu har jag dryga 60kg sand, men det är nog lite väl häftigt för saltvatten :D

Säg inte det, vill man ha deep sandben (DSB) som filtreringsmetod rekommenderas minst 10cm. Opistognathus  (käkfiskar), stora wrassar och mantisräkor kanske vill ha ännu djupare till sina hålor.

 

9 hours ago, Akvaristen said:

Jag kommer ha 40kg sten i akvariet och jag vill inte ställa det direkt på glaset, vad ska man använda som inte ruttnar bort med tiden, liggunderlag?

Förr använde jag bitar av 10mm frigolit, det verkade fungera bra de 5 år karet var igång. Liggunderlag går säkert också bra.

 

4 hours ago, Akvaristen said:

Jag har gärna inget hårt och lägger de på, ifall man missat något gruskorn på glaset

Jag tror inte att korallsand och levande sten är så farligt, eftersom de är mycket mjukare (och lättare) än t ex granit. I mitt nuvarande kar struntade jag i skydd, iofs har jag inte staplat några stenar utan alla block ligger på botten (det tyngsta väger ca 5kg).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J sa:

Säg inte det, vill man ha deep sandben (DSB) som filtreringsmetod rekommenderas minst 10cm. Opistognathus  (käkfiskar), stora wrassar och mantisräkor kanske vill ha ännu djupare till sina hålor.

 

Förr använde jag bitar av 10mm frigolit, det verkade fungera bra de 5 år karet var igång. Liggunderlag går säkert också bra.

 

Jag tror inte att korallsand och levande sten är så farligt, eftersom de är mycket mjukare (och lättare) än t ex granit. I mitt nuvarande kar struntade jag i skydd, iofs har jag inte staplat några stenar utan alla block ligger på botten (det tyngsta väger ca 5kg).

De 2 största stenarna jag har väger över 10kg, de är lite väl mycket. Har funderat på frigolit också, men kändes som liggunderlag var smidigare. De var gjort av 100% plast så det bör funka hoppas jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Akvaristen said:

De 2 största stenarna jag har väger över 10kg, de är lite väl mycket.

Står de still på botten går det säkert bra. Sen skiljer sig förstås trycket beroende på kontaktytan mellan sten och glas, om du kan göra stenen lite slät på undersidan blir det mycket lägre.

 

Quote

De var gjort av 100% plast så det bör funka hoppas jag

Det som eventuellt skulle kunna vara farligt är olika tillsatser, men jag vet inte alls vad som används.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 hours ago, stigigemla said:

Frigolit är hopplöst under stenar i saltvatten det ligger alltid bitar vid insugsfacket till överrinningen.

Det problemet hade aldrig jag vad jag minns, kan det bero på typ av frigolit eller nafsande djur?

 

Ett annat alternativ är t ex grytlappar eller andra produkter av silikon, men det blir kanske lite dyrt. Eller så skulle man kunna lägga strängar av silikonlim på botten och sedan en akrylplatta över det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

tja jag har aldrig någonsin haft nåt i botten som jag lagt stenen på förstår inte varför man ska ha det och jag har aldrig fixerat min sten har bara typ passat in de i varandra och det har räckt aldrig nåt som vällt eller att nåt djur har flyttat på stenen  

Med vänliga hälsningar Frank

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle göra tvärtom om jag vore rädd.

 Först titta ut vilka stenar som skall vara längst ned och vilken sida nedåt.

Sedan om det är torr sätta en klick silikon där kontaktpunkterna blir mot bottenglaset. Det tar ett dygn för silikonet att härda tillräckligt för att man så att man kan använda stenen.

Är det våt sten skulle jag använda ofärgat smältlim i stället. 

Alltid bygga stenen först och lägga i sanden efteråt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, danne031 sa:

Vad ska du ha i juwelfiltret?

Om du tänker vanlig filtermatta så gör rent den ofta, minst 1-2 gånger i veckan då den sätter igen fort och även producerar näring. 

4 lådor cirax och 3 skumfilter, samma som jag hade när det var sötvatten i det. Det är planen i alla fall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Christian J sa:

Det problemet hade aldrig jag vad jag minns, kan det bero på typ av frigolit eller nafsande djur?

 

Ett annat alternativ är t ex grytlappar eller andra produkter av silikon, men det blir kanske lite dyrt. Eller så skulle man kunna lägga strängar av silikonlim på botten och sedan en akrylplatta över det.

Det var ju iofs ett vettigt förslag, borde gå att hitta billigt nånstans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem belysningen idag, tyska fläktar och det verkar vara hyffsat drag i den. Svårt att se utan vatten, men verkar prisvärd. 200w är den på i alla fall, kommer köpa en till likadan nu när jag vet att den var helt okej.20180731_175707.jpg.21d57c838d323853c53c7e65bf359dcc.jpg

20180731_181106.jpg

20180731_180002.jpg

20180731_180014.jpg

20180731_180029.jpg

Ändrat av Akvaristen
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Akvaristen sa:

Fick hem belysningen idag, tyska fläktar och det verkar vara hyffsat drag i den. Svårt att se utan vatten, men verkar prisvärd. 200w är den på i alla fall, kommer köpa en till likadan nu när jag vet att den var helt okej.20180731_175707.jpg.21d57c838d323853c53c7e65bf359dcc.jpg

20180731_181106.jpg

20180731_180002.jpg

20180731_180014.jpg

20180731_180029.jpg

Vad kostade den ledlampan? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snart är karet rent, tömt, torkat, sköljt, tömt, torkat sköljt. Det tar tid, men det ska se nytt ut innan det åker i något nytt.

Tips på färg för bakrutan, ska måla den svart. Tänkte någon typ av gummifärg så det är lätt att ta bort om man nu skulle vilja det i framtiden.
Planen är att måla bakrutan och fixa upphängning för belysningen nu i veckan.

Har ca 40kg sten som ligger i badkaret med 3 streamers för att vattnet inte ska stå still. De kommer få ligga där in i det sista.
När karet är klart för sten så får det lakas ur där istället i en månad till i kranvatten, helt utan belysning.
Mest för att det ska slippa se så deprimerande ut, men också för att då har jag tid mig mig att ändra stenarna som jag vill ha dom.

I Juwelfiltret har jag 4 orginallådor cirax (hela undre korgen) och i övre är det skumfilter. Men jag kom på efteråt att jag har nog 4-5 påsar cirax i mitt Boyu som följde med orginal. Kanske tar bort skumfiltren från Juwels och ersätter med ciraxpåsarna och har det enbart som biologisk filtrering. Får även en hel del goa bakterier på köpet. Det blir dock inte förrän fisk och koraller byter kar förstås.

Har fått tag på lite streamers också. Har sedan innan en 2800 l/h, och nu har jag även 2 st 2500 l/h och 2 st 3000 l/h. Borde kunna få till något bra med dom.

 

Ändrat av Akvaristen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, Akvaristen sa:

Snart är karet rent, tömt, torkat, sköljt, tömt, torkat sköljt. Det tar tid, men det ska se nytt ut innan det åker i något nytt.

Tips på färg för bakrutan, ska måla den svart. Tänkte någon typ av gummifärg så det är lätt att ta bort om man nu skulle vilja det i framtiden.
Planen är att måla bakrutan och fixa upphängning för belysningen nu i veckan.

Har ca 40kg sten som ligger i badkaret med 3 streamers för att vattnet inte ska stå still. De kommer få ligga där in i det sista.
När karet är klart för sten så får det lakas ur där istället i en månad till i kranvatten, helt utan belysning.
Mest för att det ska slippa se så deprimerande ut, men också för att då har jag tid mig mig att ändra stenarna som jag vill ha dom.

I Juwelfiltret har jag 4 orginallådor cirax (hela undre korgen) och i övre är det skumfilter. Men jag kom på efteråt att jag har nog 4-5 påsar cirax i mitt Boyu som följde med orginal. Kanske tar bort skumfiltren från Juwels och ersätter med ciraxpåsarna och har det enbart som biologisk filtrering. Får även en hel del goa bakterier på köpet. Det blir dock inte förrän fisk och koraller byter kar förstås.

Har fått tag på lite streamers också. Har sedan innan en 2800 l/h, och nu har jag även 2 st 2500 l/h och 2 st 3000 l/h. Borde kunna få till något bra med dom.

 

Hej

svart folie eller svart solskyddsfilm

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...