Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

345 inlägg i detta ämne

Jag körde i startbakterier på flaska för att få igång nedbrytningen. Sen var det säkert en hel del bakterier kvar i filtret.

Stenen behövdes lakas ut, mycket skit i den tyvärr. Inte i all sten, men i 2-3 st av dom i alla fall.

Den andra hälften av stenen har legat i en bekants kar i säkert 10 år, dock var den torr när jag fick den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt säga att jag kör i sand och salt på lördag, då bör jag kunna skicka över de från det lilla karet så fort det är samma temp?
Tänkte att stenen legat så pass länge redan och bakterier finns både i den nya sanden och det stora stenen från lilla karet.
Finns också massa cirax jag ska plocka över från lilla till stora

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

Då var det nästan klart. Och ni hade rätt, vattnet blev lite lagom grumligt av sanden, haha. Får se om det hinner klarna upp till kvällen så jag kan fixa till det snyggt också

20180810_171325.jpg

Redigerad av Akvaristen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde jag ha alla streamers och pumpen avstäng för att de ska lägga sig snabbare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, Akvaristen sa:

Låt säga att jag kör i sand och salt på lördag, då bör jag kunna skicka över de från det lilla karet så fort det är samma temp?
Tänkte att stenen legat så pass länge redan och bakterier finns både i den nya sanden och det stora stenen från lilla karet.
Finns också massa cirax jag ska plocka över från lilla till stora

Jag tror du ska vänta med att flytta över för nu blir det ju en omstart när du kör igång det nya. 

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, Christian_N sa:

Jag tror du ska vänta med att flytta över för nu blir det ju en omstart när du kör igång det nya. 

Ja, jag ska inte flytta över allt nu inte :D Vill bara att dammet ska lägga sig så jag kan släta ut sanden och fortsätta greja i karet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har 5 turbosniglar och 5 nassau sniglar på väg hem. Frågan är om de ska få gå ner i gamla eller nya.

2 putsarräkor också, men de får gå ner i gamla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Akvaristen sa:

Har 5 turbosniglar och 5 nassau sniglar på väg hem. Frågan är om de ska få gå ner i gamla eller nya.

2 putsarräkor också, men de får gå ner i gamla

Du har ju knappt hunnit köra in det nya än :) Jag tror att dom kommer få dåligt att äta dom första veckorna. Men du kan ju släppa dom i det gamla karet och börja plocka över efter 2-3 veckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan, Christian_N sa:

Du har ju knappt hunnit köra in det nya än :) Jag tror att dom kommer få dåligt att äta dom första veckorna. Men du kan ju släppa dom i det gamla karet och börja plocka över efter 2-3 veckor.

Jo det var väl planen egentligen faktiskt

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 timmar sedan, Akvaristen sa:

Borde jag ha alla streamers och pumpen avstäng för att de ska lägga sig snabbare?

Kör med allt igång, dimman är ju partiklar så det bästa är att samtidigt köra med någon form av extremt finmaskigt filter som du byter/gör rent ofta. Typ filtervadd i ett innerfilter.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, danne031 sa:

Kör med allt igång, dimman är ju partiklar så det bästa är att samtidigt köra med någon form av extremt finmaskigt filter som du byter/gör rent ofta. Typ filtervadd i ett innerfilter.

Kastade faktiskt ner filtervadd i filtret. I morse såg man bakglaset, men sen slätade jag ut sanden så nu ser det likadant ut igen.

Men jävlar vad vattnet löddrar, lödder överallt på ytan och i filtret

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Akvaristen sa:

Kastade faktiskt ner filtervadd i filtret. I morse såg man bakglaset, men sen slätade jag ut sanden så nu ser det likadant ut igen.

Men jävlar vad vattnet löddrar, lödder överallt på ytan och i filtret

Det är smutsigt helt enkelt, både vanligt och naturligt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan, danne031 sa:

Det är smutsigt helt enkelt, både vanligt och naturligt :)

Aha då löddret är smuts? 

Får inte hem skummaren förrän tidigast fredag så all skit som inte ska va kvar får fastna i filtervadden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna låg i salthinken. Är det något att börja använda nu i lilla karet redan eller borde jag vänta?

20180811_193629.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ser man lite igen, tyvärr måste jag räta till sanden lite till

20180811_204934.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Akvaristen sa:

Aha då löddret är smuts? 

Får inte hem skummaren förrän tidigast fredag så all skit som inte ska va kvar får fastna i filtervadden

Ja precis, sånt som flyter klumpar ihop sig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör nitrittest nu för att se hur det ligger till. Är det något mer jag bör kolla nu när det är helt nytt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser det ut nu. Fortfarande disigt, men nu ser man nånting i alla fall.

Nitrit 0,05

Salt 1,025

20180812_210131.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Akvaristen sa:

Kör nitrittest nu för att se hur det ligger till. Är det något mer jag bör kolla nu när det är helt nytt?

Inget mer än salthalt och temp är måste, nitrit är bra om du vill ha koll på utvecklingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag kom lampa nr 2, tycker det ser riktigt bra ut

20180813_142833.jpg

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske lite väl på gasen, men nu får det bära eller brista.

Filterlådan är fylld med cirax, 10 biobollar och filtervadd för att få bort alla partiklar.

Fiskarna har gått i karet sen igår och ser ut att trivas. Äter och är inte alls lika aggressiva som innan.

20180814_165654.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

Fick hem dessa idag

20180814_182218.jpg

20180814_182231.jpg

20180814_182223.jpg

Redigerad av Akvaristen
1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick hem en död Gold Torch också, det var rätt surt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TRYCK PÅ NÖDSTOPPEN!!!!! -du TOKRUSAR och det kommer ofelbart gå åt helvete

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Nito sa:

TRYCK PÅ NÖDSTOPPEN!!!!! -du TOKRUSAR och det kommer ofelbart gå åt helvete

Jag hoppas ju att det inte gör det såklart. Det andra var så sjukligt fullt med alger och såg inte alls ut att må bra. All cirax från de gamla ligger dock i filtret på detta så det finns mycket filterbakterier i det.

Har bara 2 fiskar och några sniglar så det är inget som är så krävande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu