Gå till innehåll

Refugium belysning


DSB

Rekommenderade inlägg

Tittar på olika varianter på belysning till mitt refugium, då undrar jag lite på effekt/strömförbrukning.

 

Tittar på en lampa med effekt 150 watt (50 st led x 3 watt), strömförbrukning 40 watt. Förstår inte riktigt hur 50 st 3 Watts led bara drar 40 watt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, DSB said:

Tittar på olika varianter på belysning till mitt refugium, då undrar jag lite på effekt/strömförbrukning.

 

Tittar på en lampa med effekt 150 watt (50 st led x 3 watt), strömförbrukning 40 watt. Förstår inte riktigt hur 50 st 3 Watts led bara drar 40 watt.

Jag har läst nånstans att Cree-dioder ibland inte drivs på maxeffekt för att få ett bättre (bredare?) ljusspektrum, men då har det inte rört sig om så stor sänkning av effekten. I detta fall så tror jag att det handlar om falsk marknadsföring eller att nån bara försöker blåsa kunderna. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, danne031 sa:

Det där är en ofantlig märklig specifikation. Antingen ger de bara dioderna mindre än 30% kräm, eller så är det fläkten som drar 40W. Fläkten låter för övrigt troligtvis som en mindre dammsugare, jag har en snarlik :)

 

Okej, tack för svaret.

Ändrat av DSB
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...