Gå till innehåll

Förlänga kablar på doppvärmare etc


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Ytterligare en elfråga :) 

 

Skulle hemskt gärna vilja förlänga kabeln på min doppvärmare (Aquamedic titanium) och även på en reaktor (reef octopus). 

Blev starkt avrådd att göra så av Aquamedic :D 

 

Jag tänkte ta med den till elektrikerna på jobbet för att klippa kabeln ganska nära stickkontakten. Sätta på smälthylsor och krympslang. Detta kommer alltså i princip vara vattentätt men kommer ändå inte vara i kontakt med vatten. 

E där verkligen något som kan gå fel i detta ingrepp? 

Alternativet är att en av mina GHL powerbars måste monteras i sumpskåpet och det hade jag egentligen tänkt undvika. 

 

Men spelar kanske ingen större roll om man har 1 fläkt som blåser in luft och en som blåser ut luft?

 

Taggar dig @Lasse då du är GHL-expert (utnämnd av mig :) ). 

 

Mvh

Kim 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer nog inte komma någon som vill säga att det är en bra idé att göra detta :-)

 

Men det bör inte vara någon större fara om du har lite vanligt folkvett när du väljer vart skarven ska placeras. Varför behöver du ens förlänga den, kan du inte sätta upp en vanlig förlängningssladd istället dit den når? Jag personligen är inte så förtjust i att skarva kablar på det här viset. Det brukar bli en så klumpig och stel del på sladden där den är förlängd, jag är en detaljperson av mig med så jag tycker det ser fult ut med :-) Om den ska sitta i en bänk eller liknande kan du ju använda en kuldosa för att förlänga sladden om du klipper av ändan. Det blir lite snyggare, sladden sitter fast och skarven kan inte trilla ner i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, mikoto sa:

Kommer nog inte komma någon som vill säga att det är en bra idé att göra detta :-)

 

Men det bör inte vara någon större fara om du har lite vanligt folkvett när du väljer vart skarven ska placeras. Varför behöver du ens förlänga den, kan du inte sätta upp en vanlig förlängningssladd istället dit den når? Jag personligen är inte så förtjust i att skarva kablar på det här viset. Det brukar bli en så klumpig och stel del på sladden där den är förlängd, jag är en detaljperson av mig med så jag tycker det ser fult ut med :-) Om den ska sitta i en bänk eller liknande kan du ju använda en kuldosa för att förlänga sladden om du klipper av ändan. Det blir lite snyggare, sladden sitter fast och skarven kan inte trilla ner i vattnet.

Hahaha, nä. Men var inte ute efter ett ”det är ingen fara kör du på bara”. 

 

Som sagt kommer jag skarva kabeln väldigt nära stickuttaget på kabeln (alltså den delen som trycks in i grenuttag). Ingen del som kommer ligga i vatten eller komma i kontakt med sumpen. Dessutom kommer kabeln ligga i en kabellist, där alla andra kablar kommer ligga. Därav så vill jag ha en slimmad förlängning, en anslutning på förlängningssladd får inte plats i kabellisten. 

 

Bra tips om kuldosan (hade faktiskt inte tänkt på det) men vill inte ha en ”stor” kuldosa sittandes vid sumpen och om det är ok så borde i mitt tycke även en skarvning av kabeln vara ok då det är mer eller mindre samma sak. 

 

Kom på nu att dom på jobb även har små skruvanslutningar typ såna som sitter på jebao pumpar för att ansluta kabeln till kontrollern, dock något större.  

Ska höra med dom. 

 

I värsta fall så får jag väl helt enkelt köpa en ny doppvärmare om det visar sig att det är en unik kabel som inte går att skarva. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns tydligen på Clas Ohlson oxå:

https://m.clasohlson.com/se/Kabelskarv,-3-polig-IP68/36-6687

 

Så här står det om IP-klassning. 

IP X8

Kapslingen sänks ner i en vattenbehållare och provas med vattentryck och varaktighet enligt kundens specifikation.

Acceptansvillkoren för IPX8 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materielens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.

 

Då borde ju den fungera alldeles ypperligt med tanke på att kabeln inte ens ligger i vatten :) 

Eller? :P 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-07-30 at 19:51, Kimozabe sa:

Finns tydligen på Clas Ohlson oxå:

https://m.clasohlson.com/se/Kabelskarv,-3-polig-IP68/36-6687

 

Så här står det om IP-klassning. 

IP X8

Kapslingen sänks ner i en vattenbehållare och provas med vattentryck och varaktighet enligt kundens specifikation.

Acceptansvillkoren för IPX8 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materielens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.

 

Då borde ju den fungera alldeles ypperligt med tanke på att kabeln inte ens ligger i vatten :) 

Eller? :P 

 

Mvh

Kim

 

Såna funkar alldeles utmärkt, använder de på jobbet i alla möjliga miljöer istället för att ha vanliga skarvade förlängningssladdar så att säga med plastpåse runt ;p

  Dock här hemma kör jag hellre klämhylsor och krympslang, har i dagsläget två eller tre pumpar och en värmare förlängd.

Ändrat av danne031
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, danne031 sa:

 

Såna funkar alldeles utmärkt, använder de på jobbet i alla möjliga miljöer istället för att ha vanliga skarvade förlängningssladdar så att säga med plastpåse runt ;p

  Dock här hemma kör jag hellre klämhylsor och krympslang, har i dagsläget två eller tre pumpar och en värmare förlängd.

Kommer bli smälthylsor och krympslang. 

Har med mig grejerna till jobb idag så får jag se om han hinner klämma in det idag :) 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...