Gå till innehåll

Aqua medic twincontroller


Sador20

Rekommenderade inlägg

Hej i värmen! 

Fråga kring termometrar och deras precishet!!

har en aquamedic twin controller som varnar att de är över 30 grader i akvariet.

samtidigt har jag en juvel digital mätare som visar 26 grader???

vilken ska jag gå på eller ska jag ta ett medelvärde??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Sador20 sa:

Hej i värmen! 

Fråga kring termometrar och deras precishet!!

har en aquamedic twin controller som varnar att de är över 30 grader i akvariet.

samtidigt har jag en juvel digital mätare som visar 26 grader???

vilken ska jag gå på eller ska jag ta ett medelvärde??

Hej

skaffa en labb termometer en sådan lång glaspinne de är bra att gå efter

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en AM Twin controller som ballade ur och började visa c:a 3 grader för hög temp.....
Det tog AM två månader att åtgärda på garanti(eller så skickade de en ny...)....
Företagsakvarium så då att det var första som de fått tillbaka med det felet....

Men det är ju inte omöjligt att karet 30 grader nu, eller tempen har plötsligt hoppat upp flera grader mot tidigare?
Jag litar dock inte på kvaliteten i Aqua Medics produkter rent generellt, min twincontroller förstärker bara den känslan men det finns inte så många fristående tempkontrollers.....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanligt fel på AM twincontroller. Jag har precis lämnat tillbaka en med exakt samma fel. Jämför med lite andra termometrar så kommer du se.

Edit. Min visade också 3 grader för mycket. Jämförde med 4 glastermometrar, en annan digital samt en probe.

Ändrat av runstenen
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Temp/doppvärmskontrollers finns hos fishstreet och Aqualight bara för att nämna 2. 

Mvh

Kim

Edit: jag köpte mina från fishstreet men såg sen att dom hade på Aqualight. Mina visar ca 0.4 för lite jämfört med en kalibrerad temp/pH mätare som visar 0.1 diff mot ghl’s temp-probe. 

Ändrat av Kimozabe
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men frågan är om Fish-street är bättre kvalitet än AM.....

Twin-comtrollern visar hyfsat korrekt temp för att plötsligt balla ur och visa 3 grader fel, det är inte så att de visar fel från början... Men det känns klart oroande att fler haft samma fel!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-08-02 at 23:52, MattiasN sa:

Jo men frågan är om Fish-street är bättre kvalitet än AM.....

Twin-comtrollern visar hyfsat korrekt temp för att plötsligt balla ur och visa 3 grader fel, det är inte så att de visar fel från början... Men det känns klart oroande att fler haft samma fel!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Det vet jag inte, men att den ballar ur känns väl inte som någon vidare kvalitet. 

Det enda jag menade var att där finns andra tillverkare om man vill prova.  

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nänä, som sagt, har varit tveksam till AM sedan många år och temp-controllern bygger på den erfarenheten.... Men är tveksam till om fishstreet håller högre kvalisort....

Aqualight är i stort sett identisk med AM till utseendet men en knapp mindre....

Såg att Triton har en styrning från Schego, den kanske är mer tillförlitlig? Dock bara ett uttag så endast värmare....



Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, MattiasN sa:

Nänä, som sagt, har varit tveksam till AM sedan många år och temp-controllern bygger på den erfarenheten.... Men är tveksam till om fishstreet håller högre kvalisort....

Aqualight är i stort sett identisk med AM till utseendet men en knapp mindre....

Såg att Triton har en styrning från Schego, den kanske är mer tillförlitlig? Dock bara ett uttag så endast värmare....



Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Återstår att se då jag som sagt köpte 2 från fishstreet :)

Sen har jag dessa endast som backup, dom styr inte mina doppvärmare utan ska bryta när/om dom ballar ur. 

Eventuellt skulle man kanske satsat på titandoppvärmare och ordentliga tempgivare men får se längre fram.

 

Förhoppningsvis kommer jag inte ha karantän i all evighet (frugan kommer inte vara så imponerad så fall :D )  

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
2a Aqua Medic t controllern har nu börjat visa fel ( 1 grad för högt ) Fick en ny av butiken för ca ett halvår sen. Vilket mög !
Hm, min har funkat ett tag men det gäller nog att ha lite koll, jag kommer definitivt byta ut min mot annat märke! Känns som alldeles för stor risk att fortsätta med Aqua Medic...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Min är bytad en gång förra året på garanti och nu är den kass igen. Visar 3 grader fel. Hade 22 grader i karet men 25.6 på AM. 

Blir inte mer från dom. 

Undrar om man vågar köra den 3 grader högre eller om den kommer balla ur åt andra hållet någon gång. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu den nya utgåvan med touch knappar. Den bästa nyheten är att diff tempen nu är inställbar till 0,1 grad kontra 1,0 grad på gamla versionen. Dvs mycket stabilare temp. Nu återstår att se om även denna ballar ur på sikt. Har isf en idé om att provbyta givaren på kul. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, runstenen sa:

Jag har nu den nya utgåvan med touch knappar. Den bästa nyheten är att diff tempen nu är inställbar till 0,1 grad kontra 1,0 grad på gamla versionen. Dvs mycket stabilare temp. Nu återstår att se om även denna ballar ur på sikt. Har isf en idé om att provbyta givaren på kul. 

Ok. Hoppas den är bättre. Har inte öppnat och tittat inuti contollern, undrar om det är proben som felar och om där är nån justering för att kalibrera tempen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On 2019-01-30 at 11:09, runstenen sa:

Jag har nu den nya utgåvan med touch knappar. Den bästa nyheten är att diff tempen nu är inställbar till 0,1 grad kontra 1,0 grad på gamla versionen. Dvs mycket stabilare temp. Nu återstår att se om även denna ballar ur på sikt. Har isf en idé om att provbyta givaren på kul. 

Tjo. Efter att inte ha fått så mycket respons från företaget jag köpte min av så gjorde jag en test. 

 

Jag hittade på arbetet en ph/temp mätare med separat temperatur prob. 

 

Den gamla visade 7 ohm och den ”nya” 10 ohm i samma temp. 

 

Löddat kablaget till proben i kretskortet och se på f. 

Det fungerade. 

Slår 0.5 grader för högt men det är bara att kompensera. 

 

Proben hade metallgivare så jag svarvade en genomskinlig pvc stång som passar utanpå. 

 

Sälja era controllers till mig?;)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Resistansen är inte det viktiga här. Det är en termoelektrisk sensor.

Jo men med min multimeter lär jag nog inte få utslag. 

Ohm värdet skiljer på de olika man kan köpa vid en bestämd temperatur så då bör man använda en med samma ohm antal väl?

 

Min uppfattning är att original sensorn kan läcka in lite vatten och på så sett ändra värdet? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

58 minuter sedan, Nickson sa:

Jag har haft min Aqua Medic t controller i ca 7 månader. Har den nyare utgåvan med touch. Min funkar perfect. Den visar exakt samma som min andra termometer. 

Men efter att ha läst era problem så blir det nog en Apex inom kort framtid xD

Enl Aqua medic ska den nya serien vara bättre. Återstår att se. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, runstenen sa:

Min gen 2 fungerar änsålänge galant. Tiden får visa. Men då vet jag att min idé om byte av prob fungerar. Grymt !

Jag köpte den nya "touch-versionen" för några veckor sedan med titaniumvärmaren, utmärkt! För säkerhets skull har jag en liten billig digitalmätare som visar exakt samma som AM Twin, så den nya versionen är säkert mycket pålitligare. Jag ska ta` upp ämnet om ett år igen, med både pålitlighet på temp och när den går över på fläkt (eller efter sommaren).

MVH: Hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...