Gå till innehåll

Chaeto alger växer ej


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Nu har jag haft igång mitt refugium såpass länge att jag tycker att mina chaetoalger borde visa tillväxt, det är dock snarare tvärt om, de krymper.

Det enda som växer bra är gröna alger på väggarna i refugiumet. Chaeto algerna ser bleka ut på yttersta lagret.

Refugiumet består av följande: red sea reefer's ATO tank, till den pumpas vatten sakta upp från sumpen, det rinner sakta ut via ett pvc rör, på ena lång sidan sitter en Aquael Leddy Smart Plant 8000K, i refugiumet sitter även en pump som tumblar cheaton så den ska få ljus över hela. Lampan och pumpen är igång lite över 8 timmar.

Jag har rengjort refugiumet från de gröna algerna men de kommer tillbaka.

 

Några tips på hur jag får död på de gröna algerna och får chaeton att växa?

Jag tror dessutom att de grön algerna börjar ta sig till det stora karet. 

Bör jag kanske testa andra slags macroalger?

 

 

Mina vattenvärden:

Nitrat: 0.75

Fosfat: 0.06

Magnesium: 1230

Calsium: 370

KH: 1.79

 

 

 

Ändrat av webdiddy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tror jag att det där med att chaeton ska tumla runt är lite överdrivet. Så länge man har en ok lampa ska det funka bra ändå. Desto viktigare är nog dina andra parametrar. Vad har du för kaliumvärde? Vad har du för Nitrat och Fostat? Temp? Har du skickat in vattenprover till nån ICP-OES? Kan vara läge att kolla ditt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag ska börja dosera olika ämnen bör jag då börja dosera tills jag kommer upp i de rekommenderade värden för varje spår ämne och sedan försöka få dem att hålla sig där?

Jag gissar på att det säkert finns nån bra doserings kalkylator nånstans så att jag kan räkna ut hur mycket jag bör dosera för att hamna rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

skaffa en doser pump om du vill ha stabila värden och du ska dosera upp till de värdena du vill hålla sen börjar du med pumpen 

börja lågt med doseringen och höj eller sänk beroende hur värdena blir mät ofta varannan dag och ändra efter hur värdena är

mvh Frank

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle säga att du behöver få upp Kh, Ca och Mg. Skriver ner mina värden här så ser du vad jag har.

 

Kh 8

Calcium 440

Magnesium 1350

 

Det är mina värden och hålls stabila av en doserpump och Tritons Core7 :)

Ändrat av Christian_N
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, webdiddy sa:

Det är bara KH ni tycker jag bör fixa? 4/7 hade jag också 5 i KH, jag höjde det sen till 10 med bikarbonat under ett par dagar, sedan 8/7 har det sjunkt från 10 dkh till idag 5dkh, är det normalt?

Hej

det är helt normalt att det sjunker som det gjort det är som christian säger du ska lägga mg,ca,kh på de värden du vill ha och sen försöka hålla det där jag vet att mina system sjunker 1 kh enhet på ett dygn om jag inte doserar KH.

mg har jag inte doserat på 2 månader för jag hade skyhögt värde låg på 1580 tack vare saltet jag använde då hade värde på över 1600 det ligger idag på 1410 går ner sakta men säkert

jag kör på Stigs recept med hans kemikalier

 

mvh Frank

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...